וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נא להיזהר: האם דיאטת רואו פוד בריאה?

23.3.2015 / 7:00

בשנה האחרונה היא צוברת יותר ויותר תאוצה, ולא רק אצל טבעונים ואוכלי צמחים. מה אוכלים האנשים שלא מבשלים את המזון שלהם, והאם זה באמת כל כך בריא כמו שהם חושבים?

סדנת בישול raw food של שירלי בר. דנה מאירזון
לא עוברים בבישול את ה-48 מעלות/דנה מאירזון

רבים מכם וודאי כבר שמעתם על דיאטת הרואו פוד (Raw Food), שצברה תאוצה בשנה האחרונה בארץ ובעולם, אך רבים לא יודעים איך היא בדיוק עובדת. הרואו פוד, היא דיאטה המבוססת על מזון צמחי חי, לא מעובד אשר איננו עבר בישול או חימום מעל ל-48 מעלות צלזיוס.

ההנחה העומדת בבסיס השיטה היא כי תהליך הבישול איננו בריא לגופנו. לדיאטה הזו מיוחסים יתרונות בריאותיים שונים כמו ירידה במשקל או מניעת מחלות שונות, אך הם לא הוכחו באופן חד משמעי, למרות ההצהרות הרבות. וזו לא בעיה היחידה.

מה כולל התפריט?

התפריט של דיאטת הרואו פוד משתנה בהתאם לתפיסות וגישות שונות, אך הוא כולל ברובן דגש גדול על אכילת פירות עלים ירוקים ושאר ירקות, גבעולים, שורשים, זרעים - כולל דגנים וקטניות חיים (כמו תירס ואפונה טריים), נבטים שונים (כולל נבטי קטניות), אגוזים, מזונות מותססים כגון רוטב סויה, טמפה, פטריות, אצות ועוד.

טרטר בקר של מסעדת שילה. נמרוד סונדרס
גם טרטר זה רואו פוד?/נמרוד סונדרס
"גם לבישול יש יתרון. בישול עגבניות לדוגמה, מעלה פי חמש את הזמינות הביולוגית של נוגד החמצון ליקופן. בדומה לכך, בישול הגזר מגדיל את הזמינות ואת הספיגה של בטאקרוטן בגופנו"

חלק מהאנשים הצורכים תפריט זה נמנעים גם מאכילת מזונות מותססים, מלחים ותבלינים אינטנסיביים כמו שום ובצל ואילו אחרים, כוללים בו דווקא מוצרים מן החי כגון חלב שאיננו עבר פיסטור, דג או בשר נא.

מה אם כן כדאי לאמץ לתפריט היומי שלנו?

העקרונות הקיימים בדיאטה זו, בהם אכילה מרובה של ירקות ופירות התורמים לצריכה רבה של סיבים בתפריט, וכן צריכה מועטה של מאכלים מעובדים, הינם עקרונות חיוביים שכדאי לאמץ. בנוסף, אלו הנוקטים בגישה זו מפחיתים את תכולת השומן הרווי ואת המלח בתפריט שלהם, אשר ידועים כגורמים למחלות לב וכלי דם. מומלץ לאמץ ולשלב לפחות 5 מנות ירקות ביום ו-2 מנות פרי.

מדוע לא כדאי לאכול את התפריט הזה בלבד?

1. מומלץ להרבות באכילת ירקות ופירות טריים, אך גם מבושלים. באופן כללי, הוספת ירקות ופירות בצבעים שונים לתפריט היומי מהווה יתרון עצום, שכן הם תורמים להגנה על הגוף ולשמירה על בריאותנו. הפירות והירקות מכילים ויטמינים ומינרלים רבים וכן נוגדי חמצון אשר יכולים למנוע את התפתחותם של מחלות רבות כגון טרשת עורקים, מחלות לב, סרטן ועוד.

לאכילת ירקות ופירות טריים אכן יש יתרון, שכן חלקם של הוויטמינים כגון ויטמין C אובדים בזמן הבישול ולכן כדאי לשלב בתפריט היומי ירקות טריים המכילים ויטמין C כגון לימון, עגבניה, פלפל ועוד. יחד עם זאת, גם לבישול יש יתרון. בישול עגבניות לדוגמה, מעלה פי חמש את הזמינות הביולוגית של נוגד החמצון ליקופן. בדומה לכך, בישול הגזר מגדיל את הזמינות ואת הספיגה של בטאקרוטן בגופנו. ולכן, כדאי לשלב ירקות טריים ומבושלים במשך היום, כדי להינות משני העולמות.

2. סכנה בפגיעה בגדילה והתפתחות של תינוקות וילדים. על פי אגודת הדיאטנים האמריקאית, דיאטות עם הגבלות קיצוניות עלולות לפגוע בגדילה וההתפתחות ולכן אינן מומלצות לתינוקות ולילדים. חשוב לוודא כי תינוקות וילדים צורכים תפריט מגוון, המכיל כמות מספקת של חלבונים, שומנים ופחמימות הדרוש לבנייה תקינה של המערכות השונות בגוף.

3. סכנת הרעלת מזון . הרעלת מזון יכולה להיווצר עקב אכילת בשר נא או שלא בושל מספיק, דגים, או ביצים שאינם בושלו או חלב אשר איננו עבר פיסטור. במקרים קיצוניים, הרעלת מזון יכולה אף לגרום למוות.

קינוחים טבעוניים מסעדת טאבולה. אפיק גבאי
זה גם מגיע במתוק. גלילת תמרים אגוזים/אפיק גבאי

4. קושי לעמוד בתפריט זה לאורך זמן. תפריט זה, בדומה לתפריטים הכוללים הגבלות רבות, הוא קשה ליישום באופן יומיומי ולאורך זמן, שכן הוא דורש התארגנות, תכנון ועשוי ליצור קושי באכילה מחוץ לבית כגון מסעדות, חופשות ועוד.

5. חוסר איזון בתפריט. כאשר התפריט איננו מגוון, קיים חשש כי צריכתו זה באופן בלעדי תפגע ביכולת שלנו לצרוך את כל אבות המזון (חלבונים, פחמימות ושומנים) הדרושים לנו בכל יום. אכילה מוגזמת של פירות לדוגמה יכולה להוביל לצריכה מוגזמת של פחמימות וכתוצאה מכך להוביל לעלייה של גלוקוז בדם, עלייה של שומנים בדם הנקראים טריגליצרידים ועוד.

6. חוסר של ויטמינים ומינרלים בתפריט. בדיאטת רואו פוד קיים קושי לקבל כמות מספקת של ויטמינים ומינרלים מהמזון כגון: B12, סלניום, אבץ, ברזל ועוד. במידה והחלטתם לאמץ תפריט זה, יש להתייעץ עם גורם מקצועי לגבי השלמתם של מרכיבים חיוניים אלו על ידי נטילת תוספים.

עוד בנושא:
5 תפריטים בריאים שיתאימו לכולם
הטוב, הרע והמסוכן בדיאטה שלך

  • עוד באותו נושא:
  • רואו פוד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully