וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבתות וחגים: למה הבדידות מגיעה דווקא עכשיו?

25.9.2014 / 19:03

בחגי תשרי כולם מאחלים לכם אושר, שמחה ודבש, אבל עבור הרבה מאוד אנשים מדובר בחודש שלם שבו הם מרגישים מאוד לבד. למה החגים המשפחתיים מציפים תחושות קשות, והאם יש דרך להתחמק מהן?

תפוח. ShutterStock
חגי תשרי כבר כאן. וגם הבדידות/ShutterStock

הנה זה מגיע. ושוב זה תופס אתכם לא מוכנים. מצד אחד של שולחן החג הדודה שלא מפסיקה לשאול שאלות לא לעניין, מהצד השני אבא ואמא שמנסים להעמיד פנים שהכל בסדר, כשדקה לפני זה כל השכונה כבר שמעה אותם צועקים, והנה הבת דודה שלכם עם המשפחה העלאק מושלמת שלה, משוויצה בסלט המושלם שהכינה. והנה אתם, ואתם מרגישים מאוד לבד.

חגי תשרי, שיש אומרים שבאים עלינו לטובה, מביאים איתם לא רק ארוחות משפחתיות עמוסות מנות ומשתתפים, אלא באופן קצת אירוני, לפחות ביחס לכמויות האנשים שתראו בחודש הקרוב, גם תחושה מוגברת של בדידות. בין אם אתם חוגגים בקרב המשפחה הגדולה שלכם, ובין אם זה רק אתם, יש סיכוי לא קטן שבדידות החגים לא תפסח גם עליכם.

עוד בנושא:
תוספי המזון שיוציאו אתכם מהדיכאון
למה אנחנו כל כך מפחדים משינויים?
סלט אימה: האנשים שמפחדים מירקות

בחגים יש יותר פניות למיון הפסיכיאטרי

"אם הבדידות היומיומית היא כמו רעש לבן, החגים בעצם מגבירים את העוצמות שלה", מסבירה הפסיכותרפיסטית עינב קשר, שקושרת בין הארוחות המשפחתיות, תחושת הביחד ושותפות הגורל להישנות התחושות הקשות דווקא בתקופה הזו. "אם ביומיום אנשים יכולים לברוח מהבדידות, להתכסות בשמיכה מטאפורית ולהשתמש במנגנון של הסחה, בחגים זה יותר קשה. כל השאלות של 'איפה אתה בחג?', האווירה המשפחתית, אפילו השירה של השכנים בערב מסביב לשולחן, מכריחים אותך להתמודד, ומדובר פעמים רבות בהתמודדות קשה מאוד שנצרבת לתוך החוויה, במיוחד בחגים ארוכים שמקבלים מומנטום, שלעיתים ממשיך איתך הלאה".

גם ד"ר מיכאל קרסנושטיין, מנהל המרפאה לטיפול בדיכאון במחלקה לפסיכיאטריה באיכילוב, מסכים שסטטיסטית מדובר בתופעה. "אנחנו רואים עליה משמעותית בתקופה הזו של פניות למיון הפסיכיאטרי", הוא מספר, "החגים מעצימים לרוב את הפער בין הרצוי למצוי ושמים אותך מול התסכולים שלך. בתקופה של יציאה מהשגרה, לא מדובר בעניין פשוט, במיוחד עבור אלה שנוטים לדיכאון". במובן הזה מציין ד"ר קרסנושטיין, שאין הרבה הבדל בין סוף שבוע לבין חגים, ובשניהם קיים פער בין הציפייה לשמוח וליהנות לבין חוסר היכולת לעשות את זה, בחברה או לבד.

המחקרים מוכיחים: לבד לנו

בעוד שהחגים מעצימים את תחושת הבדידות שלנו, ולפעמים אפילו גורמים לנו להתרחק מהמשפחה, מחקרים רבים מראים שאחד המשתנים החשובים ביותר לחיים ארוכים ובריאים הוא דווקא חיי החברה. "הצורך שלנו בחברה עבור ההישרדות שלנו הוא קריטי. כמו חיות שצריכות את העדר שלהן כדי לשרוד, היום מבינים שחברה היא לא פריבילגיה אלא צורך קיומי", מסבירה קשר.

ומסתבר שלשרוד בעולם המודרני לא הופך קל יותר. מחקר שנערך באוניברסיטת דיוק בחן כמה חברי נפש יש לאמריקאי ממוצע. התוצאות הראו כי אם בשנת 1985 לכל אמריקאי היו שלושה כאלה, בשנת 2004, המעגל החברתי הקרוב הצטמצם לשניים בלבד. 25% מהנשאלים טענו כי אין להם אף אחד שהם יכולים לדבר איתו על דברים אישיים בעולם הזה. אם ללכת לפי הסטטיסטיקה שמציע המחקר בעוד עשור נשאר רובנו רק עם חבר נפש אחד. ולא, הסמארטפון לא נחשב.

האם זו הבהייה האינסופית במכשירים החכמים שהפכה אותנו לבודדים, או שאולי בכלל מדובר במגפה שלא היינו יכולים להימנע ממנה? מחקר שהתפרסם ב-2009 ב-Journal of Personality and Social Psychology מציע ראיית עולם שונה על הבדידות שאינה מתקשרת אוטומטית לדיכאון, ביישנות או כישורי חברה גרועים, אלא טוענת כי מדובר בתמונת שיקוף למצב החברה שלנו. אדם שמרגיש בודד, כך לפי החוקרים מאוניברסיטת הרווארד וסן פרנסיסקו, תופס את החברה סביבו כמשהו מאיים ומגיב אליה בשליליות. השליליות הזו עוברת גם אל האנשים בקירבתו, והם מעבירים אותה הלאה, וכך היא עלולה לפרום קשרים של שנים, ולהפוך את כולנו לבודדים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

גם אנשים חברותיים סובלים בחגים

אבל בעוד שהחברה שלנו הופכת לבודדה יותר באופן כללי, בחגים יש נטייה מוגברת לדיכאון - גם בקרב אנשים שמוקפים אנשים. "תחושת הבדידות בחגים היא לא משהו ששייך רק לאלה שיש להם בעיית ביישנות קשה או קושי ביצירת קשרים חברתיים, היא יכולה להגיע גם לאנשים שביום יום שלהם מוקפים משפחה חברים. דווקא על רקע המפגש המשפחתי, אנשים שמרגישים מנוכרים ומרוחקים מהמשפחה שלהם, יהיו הסיבות אשר יהיו, יכולים להרגיש את הבדידות באופן יותר חזק", מסבירה ד"ר קשר. לדבריה, רוב אלו שסובלים מהתחושות האלה הם רווקים וגרושים ולא אנשים נשואים, שעסוקים בחרדות וטרדות אחרות. "אבל בסופו של יום אף אחד לא חסין מתחושת הבדידות", היא מבהירה.

ד"ר קרסנושטיין מאידך טוען שהבדידות לא נופלת סתם ככה. "בדידות היא מצב שהיה קיים כבר לפני החג. נכון שהיא מועצמת בתקופה הזו, ונגרמים תסכולים יותר גדולים. מה שקורה לרוב הוא שנוצרת דינמיקה מעגלית של בדידות ותסכול שיכולים להוביל גם לדיכאון".

בודדים, אבל מפלרטטים

אבל אולי לא הכל נורא כפי שאנחנו חושבים. מחקר אמריקאי שנערך השנה גילה כי רק 3% מהאמריקאים הודו כי הם נכנסים לדיכאון בחג. מפתיע? אם תשאלו את דניאלה פרלשטיין, סמנכ"לית אתרי הכרויות בינלאומיים ספארק נטוורקס שמפעילה את ג'יי דייט אולי דווקא לא. "הסקר שנערך בארה"ב הראה שאנשים נוטים לפלרטט יותר בתקופת החגים ומעיזים יותר להשתמש באתרי היכרויות. אנחנו רואים עליה של עשרות אחוזים בכניסות לאתר שלנו, בכל החגים, אבל בייחוד בראש השנה שהוא חג של חשבון נפש. אתרי ההיכרויות במובן הזה עוזרים גם לאלה שלא מעוניינים לצאת מהבית ליצור קשר בלתי אמצעי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא לבד, מול המחשב. חואקין פניקס בסרט HER/מערכת וואלה!, צילום מסך

למי שבכל זאת מחליט לצאת מהבית, ועדיין מרגיש קצת בודד, יש כמה דברים שאפשר ורצוי ליישם עוד טרם החג. "אני ממש ממליצה לאלה שיודעים שהם עלולים ליפול לדיכאונות בתקופה הזו לנסות וליישם כמה פתרונות כבר באוגוסט", מסבירה ד"ר קשר. "חודש לפני כדאי כבר להתחיל לעבוד על ארגון קבוצה לחגים אם אתם מחליטים לא להשתתף בארוחה המשפחתית, זה מוריד את הסטרס אם נערכים מראש". גם ד"ר קרסנושטיין מסכים שטיפול מניעתי, כמו מודעות לתסכולים של עצמך, יגרום להתנהלות יותר טובה בתקופה הזו. "חשוב ליצור שגרה של חגים. להעסיק את עצמך, לא להשתתף רק במפגשים משפחתיים, אלא לנצל את הזמן הפנוי ולהיות עסוקים".

גם נסיעה לחו"ל מסתבר היא דבר שכדאי לתכנן מראש ולא רק בגלל המחיר. חופשה יכולה להיות מענה הולם לתחושת הבדידות, לדברי ד"ר קשר. "כשאתה לא נמצא בסביבת ההשתייכות שלך, המרחק יכול להיות מאוד מועיל. אם בכל זאת החלטתם להישאר בסביבה, תנסו להבליג ולסגור פערים מול בני משפחה או חברים לפני החג. בסופו של דבר זו חוויה פחות טראומטית מתחושת הבדידות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully