וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה כדאי לכם לאכול כמו טל גלבוע?

אחרי שקיבלה את שטח הפרסום הגדול ביותר בטלוויזיה, הטבעונות מתבססת כתזונה פופולרית שמשלבת בין בריאות, מוסר ושמירה על הסביבה. רוצים להצטרף לטל גלבוע?

טל גלבוע. נועם מושקוביץ
3 חודשים של הסברה טבעונית בפריים טיים. טל גלבוע זוכת האח הגדול עונה 6/נועם מושקוביץ

אחרי שנתנה במה לטבעונות במשך למעלה מ-3 חודשים וסחפה אחריה אנשים רבים, יצאה טל גלבוע מבית האח הגדול כמנצחת הגדולה של עונה 6 והשאירה את רובנו מופתעים. מי שבכל הזדמנות האירה את עיניהם של מיליוני צופים באשר לסבל שכרוך בתזונה מן החי, הפכה את המילה טבעונות לאחת המילים המחופשות ביותר בגוגל ולמוקד של שיחות סלון סוערות.

עוד בנושא:
10 הדברים שלטבעונים נמאס לשמוע
תזונה צמחונית מונעת סרטן
אנשים שאוכלים פירות מאושרים יותר

אבל לא רק פירסום הוא שהביא את הטבעונות למרכז המיינסטרים, אלא גם מחקרי מעבדה שמוכיחים שוב ושוב כי תזונה עשירה בחלבון מהחי היא מפתח להתפרצות מחלות רבות. בין המחלות: סוכרת, לחץ דם, מחלות של מערכת העיכול וסוגים רבים של סרטן.

הידע של אנשי הרפואה המודרנית לגבי המשמעות של תזונה צמחית על בריאות האדם הוא די עגום, מחקרים רבים נעשו בנושא תזונה צמחית ותוצאות כולם מוכיחות פעם אחר פעם שתפריט המבוסס על מזון צמחי עוזר למנוע ולרפא מחלות קשות וכרוניות, אך למרות זאת בעלי אינטרסים כספיים דואגים שלא יפורסמו ובעלי מקצוע בתחום התזונה בוחרים להתעלם מהנתונים. על כל מחקר חיובי שנעשה על תזונה צמחית דואגים לעשות מחקר מוטה ומטושטש כדי להבליט יתרון בתזונה מן החי, בלי להראות את כל החסרונות שיש בתזונה מסוג זה.

רק לתזונה צמחית יש את היכולת האדירה למנוע ולרפא מחלות, "לכל בעיה יש פתרון, שאם לא כן, לא הייתה בעיה" אמר אלברט איינשטיין, טבעוני בעצמו. הרי אם תזונת האוכלוסייה לא הייתה כל כך שגויה מבסיסה, לא הייתה סיבה לחלות במחלות כה רבות.

אז למה להפוך לטבעונים?

כי זה בריא
תזונה שמבוססת על מזון מן הצומח היא התזונה הבריאה ביותר, עם הפוטנציאל הנמוך ביותר לחלות במחלות כרוניות נפוצות. החלב שאנו רגילים לשתות לא מותאם לצורכי הגוף שלנו אלא לצורכי הגוף של אותו צאצא לו הוא נועד, ואף חיה בטבע לא ניזונה מחלב אם לאחר גיל הינקות. לעובדה הזו יש השלכות בריאותיות רבות, גם כאלו שלא ניתן להעריך לאורך זמן.

השומן הרווי שבבשר וכמות הכולסטרול הגבוהה שבביצים, לא משאירים הרבה יתרונות לתזונה זו. מדי שנה מתים מיליוני אנשים ממחלות הנובעות מצריכת יתר של מזון מן החי. מאות מיליוני בני אדם הניזונים ממזון בשרי וחלבי עתיר שומן מתייסרים ממשקל עודף ומשקיעים זמן וכסף במטרה לרזות. מחקרי מעבדה הוכיחו כי תזונה המכילה יותר מ-5% חלבון מן החי בתפריט יומי, מעודדת התפתחות מחלות קשות ביניהן סוכרת, מחלות אוטואימוניות, מחלות לב ולחץ דם וסוגים רבים של סרטן. עוד הוכיחו המחקרים כי הימנעות מחלבון מן החי גורמת להחלמה מלאה מסוגי סרטן שונים.

סלט תירס ופלפלים של אורלי פלאי. נמרוד סונדרס
שפע של ויטמינים ומינרלים/נמרוד סונדרס

תזונה מן הצומח המכילה שפע של ויטמינים ומינרלים, כמות גדולה של נוזלים ואנטי אוקסידנטים, סיבים תזונתיים, ושומנים בלתי רווים. במחקרים מקיפים הוכיחו כי חלבון מן הצומח לא מעודד התפתחות סרטנית כלל, ושמרכיבים אנטי חימצוניים במזון צמחי עוזרים למנוע התפתחות של גידולים סרטניים מסוגים שונים. בעבודת מעקב בת עשרים שנה, שנערכה על 12 אלף גברים מבוגרים בארה"ב, נמצא כי צריכת כוס אחת של חלב סויה ליום מורידה את שכיחות סרטן הערמונית ב-70%. בארה"ב, עשוי הדבר לחסוך 129 אלף חולי סרטן ערמונית כל שנה.

בנוסף, אנשים שאוכלים תזונה טבעונית בריאה, חזקים יותר, רעננים יותר, וסובלים פחות מבעיות בריאותיות שונות כמו אלרגיות, נפיחות, גזים, כאבי בטן, צרבות, כאבי ראש, ומיגרנות. כל היתרונות הללו הופכים את התזונה הטבעונית לדבר הבסיסי ביותר שאדם צריך ליישם בחייו על מנת למנוע מחלות וגם כדי לטפל בהן מן השורש.

כי זה אקולוגי
בישראל מנוצלים כיום כ-300 מיליון בעלי חיים במשקים תעשייתים אשר מהווים את אחד הגורמים המרכזיים למשבר הסביבתי.

כריתת יער גשם בברזיל. ShutterStock
יערות גשם נכרתים והופכים לשטחי מרעה/ShutterStock

תעשיית המזון מן החי היא התעשייה המזהמת ביותר. ההפרשות והפסולת של בעלי החיים מכילות אנטיביוטיקה, זרחן, ארסן, נחושת וחומרים מסוכנים אחרים. פסולת זו יוצרת מזהמים בכמות כפולה מזו שיוצר כל מקור תעשייתי אחר, ופי עשרה מן המזהמים שמפרישים בני האדם לביוב. הפסולת מזהמת את הקרקע ואת האוויר, חודרת למי-התהום, לבארות, לנחלים ולאגמים, והורגת את החיים המתקיימים בהם. לול ביצים המאכלס 30,000 תרנגולות מפיק כ-40 טונות של פסולת בשבוע, וכל פרה מפרישה צואה ושתן בכמות השווה לזו שמפרישים כארבעים בני אדם.

על אף המודעות הכללית בישראל לבעיית המחסור במים, הרשויות מתעלמות מחלקן של תעשיות המזון מהחי במשבר הפוקד את הענף. כמויות אדירות של מים מושקעות בתהליכי הגידול והעיבוד של בעלי חיים לצורכי מזון. כדי להפיק קילוגרם אחד של בשר בקר למשל, יש צורך ב-20 אלף ליטר מים - פי 50 יותר מכמות המים המושקעת בייצור קילוגרם אחד של חיטה.

ייצור מזון להאבסת בעלי חיים גוזל אנרגיה רבה. בנוסף לכך, נדרשת אנרגיה רבה לחימום ולקירור הלולים, הדירים והרפתות, להובלה של מזון ומים, לסילוק פסולת ועוד. כמות האנרגיה שמספק בשר עוף לאדם הצורך אותו מהווה 14% מהאנרגיה החשמלית המושקעת בהפקתו. לעומת זאת, גידולי תירס וסויה מפיקים כמעט פי שבעה ושישה, בהתאמה, מכמות האנרגיה שהושקעה בייצורם.

כדי לספק שטחי מרעה לתעשיית הבשר, נכרתים יערות גשם באמריקה ובמזרח הרחוק. ב-25 השנים האחרונות הושמדו כמעט מחצית מן היערות הטרופיים של מרכז אמריקה, רובם כדי לספק שטחי מרעה. אך אדמת יערות הגשם אינה מתאימה למרעה. לרוב היא מתבלה תוך 3-8 שנים, והחקלאים ממשיכים לכרות שטחי מרעה חדשים. כאשר נשרפים עצים בתהליך פינוי שטחי מרעה לבקר, הם פולטים פחמן דו חמצני רב, שהוא הגורם העיקרי כיום לאפקט החממה.

אילוסטרציה. ShutterStock
גם להן מגיע לחיות בשקט/ShutterStock

כ-70% מהגידולים הצמחיים בארצות הברית וכשליש מהתבואה בעולם מיועדים להאבסת חיות משק. ב-1974 הוערך, שאם האמריקאים היו מצמצמים את צריכת הבשר ב-10% לשנה בלבד, היו משוחררים 12 מיליון טונות דגנים - שהם כמות מספקת להאכלת 60 מיליון אנשים.

כי זה מוסרי
ישראלי ממוצע אוכל במהלך חייו כ-4000 בעלי חיים שעבורם השחיטה היא סופם של חיים מלאי סבל. למעלה מ-300 מיליון בעלי חיים מתים מדי שנה עבור תעשיות המזון מן החי. עגלים מופרדים מאמותיהם מיד עם הלידה ונכלאים בבידוד. בתעשיית הביצים אפרוחים מושלכים מיד עם בקיעתם לגווע מחנק, רעב, חשמול או מעיכה רק בגלל שהם זכרים. עטיניהן של פרות החלב מתפנחים למימדים עצומים ומפתחים דלקות. את הזוועות הללו, לא מראים לציבור בפרסומות היפות של מוצרי החלב והבשר. על תמונות חבילות הביצים התרנגולות נראות מאושרות, והפרה על השוקולד קורצת ומתגאה. אך בפועל, מאחורי כל הפרסומות נמצאים בעלי חיים מסכנים ואומללים שאין ביכולתם להן על עצמם.

לסיכום, מי שמעוניין לעבור לתזונה טבעונית מרוויח בריאות וגם תורם רבות לסביבה ולבעלי החיים. התזונה מן הצומח הוא מקור לכל הערכים התזונתיים החיוניים רק צריך ליישם אותה באופן מושכל ומגוונת ולהתאים אותה אישית במקרה של חוסרים תזונתיים או בעיות בריאותיות אחרות.

נטלי שוינקלשטיין היא נטורופתית N.D מומחית לרפואה טבעית

לעמוד הפייסבוק טבעונות ובריאות לחץ כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully