וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקנות כמו האדם הקדמון: שוק הפליאו הראשון

7.7.2014 / 8:00

דיאטת האדם הקדמון הולכת וצוברת מעריצים בארץ ובעולם, ועכשיו יש לה גם שוק משלה. כל מה שאתם צריכים לדעת על אורח החיים הפליאוליתי (זה לא רק בשר) ועל השוק החדש

זיתים ירוקים. ShutterStock
גם לזיתים יהיה טעם אחר/ShutterStock

התזונה הפליאוליתית - הידועה גם כדיאטת האדם הקדמון - הולכת וצוברת לה מעריצים בארץ ובעולם. יותר ויותר אנשים מוותרים על מזון מעובד ותעשייתי, וחוזרים לתזונה בסיסית יותר, שמנה יותר וטבעית יותר. כעת, כדי להקל על חברי הקהילה הפליאוליתית בישראל להשיג את המזון שהם רוצים – מוקם שוק חדש לחובבי הז'אנר.

עוד בוואלה! בריאות:
איך בוחרים לחם בריאות אמיתי?
אוכל שחורות: 12 מאכלים שחורים ובריאים
הפסיקה לאכול חלב כדי לנצח את הסרטן
מה קורה לגוף אחרי שנה בלי סוכר?

מה זה פליאו?

בתזונת הפליאו אוכלים בעצם את מה שאכל האדם הקדמון. 55% מהקלוריות בתפריט הן מן החי - בשר, ביצים, וגבינות שמנות – והיתר הם ירקות (ולא ירקות שורש), מעט אגוזים ושקדים, מעט פירות. אין בתפריט דגנים, קטניות וסוכר. ממציא השיטה, לורן קורדין, טוען כי תזונת הפליאו מומלצת נוכח ריבוי המזונות המתועשים שאנו צורכים, וכי רק דיאטה כזו תוכל למנוע את מחלות עולם השפע: השמנה, סוכרת, ומחלות לב וכלי דם.

"יותר משמדובר בתזונה מבוססת בשר, כמו שאנשים נוטים לחשוב, זו תזונה שמבוססת על מוצרי מזון טריים ואיכותיים, ששומן מן החי וחלבון מן החי הם חלקים חשובים ממנה, וגם הרבה ירקות, במיוחד עלים, ופירות ואגוזים במידה פחותה יותר", מסביר הנטורופת איתן בן מיור, אחד ממקימי שוק הפליאו.

"התזונה הפליאוליתית באה להגיד שאנחנו יצורים עם עבר גנטי. בשניים וחצי מילון שנים האחרונות אכלנו תזונה מסוימת, ולמרות שאנחנו כבר עשרת אלפים שנה חקלאים, הגוף שלנו עדיין לא התרגל לאכול את האוכל החקלאי, מה שאומר שכרגע אנחנו אוכלים מזון שלא מתאים לנו", אומר בן מיור, ומדגיש כי בדיאטת פליאו לוקחים את הכיוון הזה, אבל בודקים אותו בכלים מדעיים. "כל מה שאנחנו מדברים עליו מבוסס מדע, ולכן אנחנו אוכלים גם דברים שהאדם הקדמון לא היה אוכל כמו חמאה וגבינות שמנות".

להערכתו של בן מיור, היום חיים לפי דיאטה הפליאוליתית בישראל כמה אלפים בודדים, "אבל אם נסתכל על מה שקורה בארה"ב, זה צפוי לגדול בשנים הקרובות בערך פי עשרה".

למה צריך שוק פליאוליתי?

על אף עובדה שבתזונה הפליאוליתית נהנים מהאוכל בצורתו הגולמית והלא מתועשת, למעשה די מורכב לחיות ככה. לפחות בהתחלה. יש צורך לעשות בדיקות מקיפות, למצוא את הקצב שמוכר גם חלקי פנים ואת המכולת שמוכרת את הגבינות הנכונות. זו דורש לא מעט בדיקות ומידה מסוימת של טרחה. וזו אחת המטרות שלשמן הוקם השוק – להקל על האנשים שבוחרים באורח החיים הזה להגיע למוצרים הטובים והזולים ביותר. "השוק צמא לזה, כל מי שאמרנו לו על זה הבין למה זה נחוץ", אומר בן מיור.

"התזונה הפליאוליתית גדלה במהירות בארץ, ובתור מי שפעיל בפורומים המקצועיים כגורם מנחה ומוביל, אני רואה שהרבה מהשאלות נוגעות לאיפה אפשר למצוא חומרי גלם איכותיים, ללא שמנים מזוככים, סוכרים ותוספות אחרות, והרבה פעמים אנשים ממליצים על יצרנים ומגדלים קטנים שנמצאים מחוץ לאזורי הביקוש", אומר בן מיור. "בעיה נוספת היא שהרבה פעמים המוצרים האלה יקרים בדיוק מהסיבה שהם איכותיים ומקומיים. היוזמה הזו נועדה להנגיש את המוצרים לקהל במחירים מוזלים, וגם לתת אפשרות ליצרנים ולמגדלים קטנים להגיע ללקוחות רבים", הוא מוסיף.

השוק יציע ללקוחות זיתים (כאלו ללא שמן קנולה, כפי שיש ברוב המעדניות), דבש, יין, מאפים קטנים ללא קמח חיטה, ביצים, שמן קוקוס, גבינות שמנות, בשר מיובש ועוד. על אף העובדה שלבשר יש תפקיד מרכזי בדיאטת האדם הקדמון, בהתחלה לא יהיה בשוק בשר טרי – בשל ענייני תקנות. השוק, בסגנון שוק איכרים, יאפשר ליצרנים מקומיים, קטנים ואיכותיים מגע ישיר עם קהל היעד שלהם, ואת האפשרות למכור את תוצרתם בלא צורך במשווקים ובקמעונאים. ביטול פערי התיווך מגדיל את הרווח ליצרן, ומוזיל את המוצר ללקוח.

את השוק יזם בן מיור יחד עם שני חברים נוספים בקהילת הפליאו בישראל - אוהד רוט ורמי ויסמן. השוק יתקיים ביום השישי האחרון בכל חודש, ויתחיל לעבוד ב-25.07.2014 במשתלת "שתיל" ברחוב ז'בוטינסקי 18 ברמת השרון. את כל הפרטים תוכלו לראות בקישור הזה. מקימי השוק מדגישים כי "השוק מציע מוצרים טובים במחיר מעולה לכל מי שרוצה, גם אם הם לא פליאו, ואפילו אם הם טבעונים...".

  • עוד באותו נושא:
  • דיאטה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully