פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      איך בוחרים לחם בריאות אמיתי?

      על מדפי הלחמים בחנויות יש עשרות סוגים של לחם, ורובם מציגים את עצמם כלחמים מלאים-בריאים-עשירים-ודיאטטיים. אבל איך תדעו איזה לחם באמת בריא ואיזה לחם הוא פצצת קלוריות ונתרן?

      לחמים בבר לחם (אפיק גבאי)
      ים הלחמים שמסביב (צילום: אפיק גבאי)

      אם מצאתם את עצמכם לאחרונה עומדים מבולבלים מול מדף הלחמים בסופרמרקט, מנסים לבחור בין ים האפשרויות - בהירים וכהים, שלמים והפרוסים, לחם דגנים, לחם זיתים, לחם בצל או אולי בכלל פיתות - אתם לא לבד. מגוון הלחמים שצצים חדשות לבקרים בחנויות המזון, בשווקים, במאפיות וברשתות לחמי הבוטיק הולך וגדל, לצד המגמה החיובית הגוברת לצרוך מזון בריא יותר. לצד השפע, גוברות ההתלבטויות, תופעה המאפיינת את כלל החברה המערבית. אולם בריאות היא לא אופנה או טרנד חולף, אלא עניין שצריך להעסיק אותנו ברמה היומיומית.

      עוד בוואלה! בריאות:
      איך סוכר משפיע על המוח?
      למנוע את כאב הראש הבא
      כל הסיבות להחזיק סרפד במטבח

      ללחם שאנחנו אוכלים יש השפעה משמעותית על הבריאות שלנו: צריכת דגנים מלאים נקשרת במחקרים רבים בספרות הרפואית להקטנת תחלואה במחלות לב וכלי דם, סרטן וכן בשיפור פעילות מערכת העיכול. מחקרים מייחסים לקמח מלא עדיפות בריאותית על פני קמח לבן בהפחתה של עד 40% בסיכון לתחלואה במחלות לב מסוג טרשת עורקים ובסרטן. כמו כן, מחקרים מייחסים לקמח מלא הקטנה של תסמיני סוכרת, לרבות ירידה בשיעור הסוכר (גלוקוז) ובריכוז השומנים בדם וכן ירידה בספיגת השומן על ידי הגוף, ירידה בשיעור הסוכר (גלוקוז) ובריכוז השומנים בדם וכן ירידה בספיגת השומן על ידי הגוף.

      לבחור לחם באופן מושכל

      כעת, משרד הבריאות נרתם לשפר את איכות הלחם שאנחנו אוכלים. יוזמה חדשה של התכנית הלאומית לחיים בריאים ופעילים ששמה א?פ?ש??ר?יב??ר?יא מבקשת להגביר את המודעות שלנו ללחם שאנחנו אוכלים.

      במסגרת התכנית מושקת בימים אלה יוזמה חדשה, בשיתוף תעשיית המזון, לסימון מוצרי מאפה בתו אפשריבריא. מדובר בתו שיופיע על גבי אריזות המוצרים (לחמים, לחמניות או פיתות) הנדרשים לעמוד בשלושה תנאים שנקבעו על ידי משרד הבריאות: לפחות 80% מהקמחים במוצר הם קמחים מלאים; עד 250 קלוריות למאה גרם; ועד 400 מ"ג נתרן (הנתרן הוא אחד משני מינרלים שמרכיבים את המלח ומהווה 40% מהמלח) למאה גרם.

      מטרת היוזמה היא לסייע לצרכנים לבחור בצורה מושכלת לחמים עדיפים מבחינה תזונתית, העשירים ברכיבים חיוניים ומופחתים ברכיבים מזיקים. התנאים הללו מעודדים תזונה בריאה יותר ומהווים זרז לתהליך שיפור הפרופיל התזונתי של המזונות המעובדים שנמכרים בארץ. הגבלת התכולה הקלורית תסייע להגביל את כמויות השומנים והסוכרים בלחמים. להגבלת כמות הנתרן עדויות רבות המצביעות על הפחתת הסיכון לתחלואה, בין השאר ביתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם ואי ספיקת כליות. לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, יתר לחץ דם, שהסיכון לו גובר בצריכה עודפת של נתרן, גורם ל- 62% ממקרי שבץ מוחי, ל-49% מאירועי הלב ול- 13% ממקרי המוות בעולם.

      השאיפה ביוזמת תו המזון של אפשריבריא היא שככל שהמודעות בציבור לצריכת לחמים בריאים תעלה, כך יגדל הביקוש ללחם בריא, מה שיוביל לצריכה גוברת של לחמים בריאים ולהורדת מחירי הלחמים הבריאים, שכיום עלותם עדיין גבוהה מזו של לחם לבן. ההכרזה על תו המזון היא בשורה לציבור, שכן יצרני הלחמים ישאפו כעת לייצר לחמים בעלי פרופיל תזונתי משופר.

      מתכוני לחמים בוואלה! אוכל

      רונה שפר היא דיאטנית ורכזת התכנית להפחתת נתרן במשרד הבריאות במסגרת התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים אפשריבריא