10 סימנים שהדיאטה שלך מסוכנת

החלטת לאמץ את הדיאטה שכל הכוכבות מדברות עליה? שמעת על דיאטה שבה אוכלים רק אגסים? כנראה שמדובר בדיאטה שלא תשפיע על המשקל שלך אלא רק על הבריאות. הנה סימני האזהרה

  • דיאטה
שרית גולדברג
חושבת כל היום על אוכל? זו בעיה (אילוסטרציה: shutterstock)

כל קיץ זה קורה: הבגדים מתחילים להיעלם, ודיאטות הקסם מתחילות לצוץ. מדי שנה נחשפות שיטות חדשות להרזיה שמבטיחות תוצאות מהירות וחסרות תקדים. כל טרנד כזה מתיימר להציע פתרון קסם לירידה במשקל, ולעיתים אף משווק על ידי מפורסמים נוצצים ומשכנעים. האדם הממוצע מתפתה להתנסות בדיאטה החדשה, מתוך תקווה שיוכל להיפטר בקלות מהמשקל העודף שצבר בחורף. לצערנו, זה לא באמת עובד.

דירוג הדיאטות הגדול: מה עובד באמת

מרבית הטרנדים האלה מתרכזים בהפחתה של פריט מזון או אב מזון מסוים. לרוב הם מגבילים וקשים ליישום לטווח הארוך. דיאטות "בזק" הן קיצוניות, לא מאוזנת ואף מסוכנות, שכן הגוף לא מסתגל לשינויים המהירים והחדים שעוברים עליו ומגיב בהתאם. כך תדעו אם הדיאטה שסיגלתם לעצמכם עלולה להיות מסוכנת לבריאותכם:

1. עייפות וחולשה
אכילה מועטה שלא מספקת את הצרכים החיוניים לתפקודי הגוף היומיומיים תוביל להתשה פיזית של הגוף. החולשה תתבטא בעייפות (כזו שלא נעלמת גם אחרי מנוחה), ובקושי לבצע את שגרת היומיום שלכם. חולשה זו מלווה בדרך כלל גם בכאבי ראש ובסחרחורות.

2. שינויים במצבי הרוח
פחמימות מעלות את מדד האושר והשמחה כיוון שאכילתן גורמת להפרשת המוליך העצבי סרוטונין שמשרה רוגע. דיאטה שמכילה מעט מדי פחמימות תוריד את רמת הסרוטונין, ובכך תגרום לירידה במצב הרוח, לעצבנות ולחוסר ריכוז.

3. התעסקות מתמדת במזון
אם אתם מוצאים את עצמכם חושבים כל היום על אוכל ועל דיאטה – אתם בבעיה. אם הזמן שלכם מוקדש כולו לתכנון הארוחה הבאה שלכם, לא יישאר לכם זמן ליהנות מדברים אחרים. האוכל משמש אותנו לתחזוקה של הגוף, אך גם של הנפש. כאשר רוב שעות היום מלאות התעסקות בארוחה הבאה, זה ממש לא בריא.

4. רעב ואכילה מהירה
הגבלת צריכת המזון ומרווחי זמן ארוכים מדי בין ארוחה לארוחה, יגרמו לכם לתחושת רעב ולדחפי אכילה מוגברים ולא נשלטים.

5. תנודות קיצוניות במשקל
יורדים, עולים, יורדים, עולים. השינויים הקיצונים האלה נובעים מאכילה שאינה מאוזנת מבחינה כמותית ואיכותית של המזון. הגוף מזהה את השינויים החדים המתרחשים בתפריט היומי ומנסה להסתגל למצב הקיים, אך לא מצליח.

6. הפרעות בשינה
מחסור בפחמימות גורם לאי שקט נפשי שיימנע מכם שינה עמוקה ורציפה. אכילה מועטה מדי של פחמימות תפחית את ייצור הסרוטונין, שאחראי בין שאר הדברים על איכות השינה.

הנה עוד כמה סיבות להפרעות שינה

7. שינויים במערכת העיכול וביציאות
סוג המזון וכמות המזון שאליהם הייתם רגילים - השתנו. ייתכן שכעת יש לך פחות סיבים תזונתיים בתפריט היומי, או שיש לך יותר סיבים תזונתיים מבעבר ואינך שותה מספיק. בשני המצבים תיתכן עצירות. כמו כן, ייתכן ומספר היציאות השתנה, בהתאם לשינוי התזונתי.

8. היתקעות על אותו המשקל
אכילה מועטה מפעילה איתותי מצוקה של הגוף, שמפעיל מצדו מנגנוני הגנה שגורמים להפחתה בחילוף החומרים בגוף. כלומר, פחות שריפה של קלוריות. כתוצאה מכך נתקעים על אותו המשקל.

9. נשירת שיער
הפחתה בכמויות המזון בדרך כלל תוביל להפחתה בוויטמיני B, ובפרט B12, אבץ וברזל. מחסור לאורך זמן של קבוצות ויטמינים ומינרלים אלו, יחלישו את שורש השערה וייגרמו לנשירת שיער.

10. שינויים הורמונאליים
דיאטה קיצונית המכילה מעט קלוריות, תוביל לשינויים בהופעת הווסת, וחמור יותר - להיעלמותו.

חשוב להדגיש כי כל הסימנים האלה עלולים להופיע גם כחלק מבעיה רפואית, ועל כן יש להתייעץ עם איש מקצוע במקרה הצורך.

הדרך הבריאה והנכונה ביותר להצלחה בדיאטה היא זו שלא מורכבת מקיצורי דרך. ייתכן כי דרך זו תהיה ארוכה וקשה יותר - אך היא היעילה ביותר לשמירה על אורח חיים בריא ועל משקל תקין.

שרית גולדברג היא דיאטנית קלינית, חברה בעמותת עתיד- עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully