וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר שבין סרטן השחלות, גנטיקה ויהדות

פרופ' טליה לוי

29.5.2014 / 8:13

כעשרה אחוזים ממקרי סרטן השחלות תורשתיים. אצל נשים יהודיות המספרים גבוהים הרבה יותר. פרופ' טליה לוי על החשיבות שבבדיקות הגנטיות למניעת המחלה

אילוסטרציה. ShutterStock
לכי להיבדק/ShutterStock

מבין הגידולים הסרטניים, סרטן השחלות הוא גורם התמותה העיקרי בקרב נשים. אחת מכל 70 נשים בארצות הברית תחלה בסרטן השחלות ואחת מכל 100 נשים תמות מהמחלה.

התמותה הגבוהה מוסברת על ידי הגילוי המאוחר של המחלה: סרטן השחלות נחשב ל"רוצח שקט", שכן מרבית המקרים מתגלים בשלב שבו הסרטן מתפשט מחוץ לשחלה, לרוב לחלל הבטן. בישראל מאובחן סרטן השחלות מדי שנה אצל כ?300 נשים (גם סרטן חצוצרה וסרטן צפק ראשוני, הדומים ביולוגית לסרטן השחלות ומטופלים באופן דומה, נכללים בסטטיסטיקה).

עוד בוואלה! בריאות:
סרטן השד: יומן בדיקות לפי גיל
לנצח את סרטן השד כבר בגיל 32
למה אנחנו כל כך מפחדות מבדיקת פאפ?

נשים יהודיות וסרטן השחלה

במהלך השנים רואים ירידה בשכיחות המחלה בישראל. לנתון זה חשיבות רבה, היות שאחד מגורמי הסיכון להתפתחות סרטן השחלות וסרטן השד הוא ההיסטוריה המשפחתית של המטופלת. כעשרה אחוז ממקרי סרטן השחלות בעולם המערבי הם מקרי תורשה, אולם בקרב נשים יהודיות, ובעיקר בקרב יהודיות אשכנזיות, המספרים גבוהים הרבה יותר - 29?40 אחוז מהמקרים קשורים בתורשה.

רוב הממאירויות השחלתיות המשפחתיות קשורות למוטציות בגנים BRCA1 ו? BRCA2. באוכלוסייה האשכנזית הבריאה שיעור המוטציה בגנים אלו גבוה - כ?2.5 מהמקרים. לנשאית של מוטציה סיכוי של 60 אחוז (לכל היותר) לחלות בסרטן השחלות וכ?80 אחוז (שוב, לכל היותר) לחלות בסרטן השד.

גילוי המוטציה הגנטית

היום ניתן לאתר את המוטציה בגנים אלו באמצעות בדיקת דם פשוטה. בדיקה כזו כלולה בסל הבריאות וניתנת, לאחר ייעוץ גנטי, לכל אישה עם סרטן השחלות ולכל אישה עם היסטוריה משפחתית של סרטן השחלות או סרטן שד בגיל צעיר. לזיהוי המוטציה הגנטית חשיבות רבה לחולה ולקרובות המשפחה.

אם אישה בריאה מאובחנת כנשאית המוטציה, היא מוזמנת לייעוץ גנטי שבמהלכו מוסברות לה אפשרויות המעקב והמניעה. היות שלסרטן השחלות אין בדיקה שעוזרת לגלות את הגידול הממאיר בשלבי ההתחלה, ההמלצה למניעת סרטן השחלות היא ביצוע כריתה מונעת של השחלות והחצוצרות, רצוי עד גיל 40.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

מודעות מצילת חיים

בשנים מוקדמות יותר נהוג לבצע בדיקות גינקולוגיות, אולטרסאונד וגינלי ובדיקת דם לגילוי CA-125 פעמיים בשנה, אם כי אין הוכחה כי הבדיקות עוזרות בגילוי מוקדם. לנשאיות המוטציה מומלץ גם ליטול גלולות למניעת היריון שמפחיתות את הסיכוי להתפתחות סרטן השחלות. אצל נשים הנושאות את המוטציה עולה גם הסיכוי לחלות בסרטן בשד, ולכן, מגיל 25?30, יש לבצע מעקב רופא, ממוגרפיה ו?MRI שד. לצורך מניעה אפשר גם לעבור כריתת שד.

ברור, אפוא, שהדבר החשוב ביותר הוא מודעות. מודעות לעובדה שאת סרטן השחלות - גם אם לא ניתן לאתר בשלב מוקדם וגם אם לא ניתן לרוב לרפא – ניתן למנוע, לפחות במקרים התורשתיים. היות ששכיחות המוטציות שגורמות להתפתחות סרטן השחלות וסרטן השד כה גבוהה באוכלוסייה היהודית, יש חשיבות כפולה ומכופלת למודעות זו, שיכולה להציל את חיינו.

פרופ' טליה לוי היא יו"ר החברה הישראלית לגינקולוגיה אונקולוגית ומנהלת היחידה הגינקו?אונקולוגית במרכז הרפואי וולפסון בחולון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully