וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילו מחלות ניתן לראות בעיניים שלכם? רופא מסביר

ד"ר מוחמד עתאמנה

עודכן לאחרונה: 15.10.2024 / 12:38

מה הקשר בין ראייה לכאב ראש, מה היא עין עצלה ומדוע כדאי להגיע לרופא עיניים בדחיפות אם רואים כפול? הנה חמישה דברים שכדאי לדעת על העיניים שלנו

תקריב של עין אנושית. ShutterStock
תקריב של עין אנושית/ShutterStock

מה הקשר בין ראייה לכאב ראש, מה היא עין עצלה ומדוע כדאי להגיע לרופא עיניים בדחיפות אם רואים כפול? הנה חמישה דברים שכדאי לדעת על העיניים שלנו.

1. גלאוקומה היא לא מחלה של מבוגרים בלבד
גלאוקומה או בשפה פשוטה יותר - לחץ גבוה בעין, יכולה להופיע אצל כל אחד מאיתנו, בכל גיל ולעיתים מבלי להרגיש דבר, אפילו לא לחץ קל בעין. הגלאוקומה גורמת לצמצום שדה הראיה באיטיות רבה ולנזק איטי והדרגתי בעצב הראיה עד כדי עיוורון. מומלץ להגיע לבדיקת ראיה פעם בשנה אצל רופא העיניים, זאת הדרך היחידה לאבחן ולטפל במחלה בזמן.

2. מתי כדאי להגיע לרופא עיניים באופן מידי?
רוב האנשים מודעים לחשיבות ביצוע בדיקות דם אחת לשנה ולביצוע בדיקות סקר לגילוי מוקדם של מחלות. אבל גם לביקור שנתי אצל רופא עיניים ישנה חשיבות גבוהה שיכולה למנוע מחלות ואף עיוורון.

מתי מומלץ להגיע לרופא עיניים באופן מידי?

  • במידה ואתם רואים כפול באופן פתאומי
  • אם אתם חשים כאב חד בתנועת העיניים
  • אם אתם חשים איבוד ראיה חולף חד עיני או דו עיני
  • במקרה של צניחת עפעף פתאומית
  • במידה והבחנתם בחוסר סימטריה בין גודל האישונים (אישון יותר גדול או יותר קטן בהשוואה לשני)
  • אם ראיתם נקודה שחורה או הבזקי אור בעיניים
  • אם אתם חשים אודם וכאבים בעין
גבר מטפטף טיפות עיניים לעיניו. ShutterStock
גבר מטפטף טיפות עיניים לעיניו/ShutterStock

3. יש הרבה מחלות שניתן "לראות" דרך העיניים
האם העיניים הן "חלון" באמצעותן אפשר לגלות מחלות? התשובה היא כן. יש הרבה מחלות בגוף שלנו שניתן לזהות באמצעות הסתכלות על קרקעית העיניים. למשל - כאבי ראש. מטופל שמגיע לרופא המשפחה עם תלונות על כאבי ראש תכופים, מופנה בדרך כלל לבדיקת עיניים. מדוע? בבדיקת קרקעית עיניים אפשר לזהות האם המטופל סובל מלחץ תוך גולגולתי גבוה, דבר המסייע לאתר את מקור הכאב בהמשך הבירור הרפואי. דלקות פרקים ניתן לזהות באמצעות דלקת עיניים אופיינית שנקראת דלקת ענביה היכולה לכוון את רופא המשפחה או את הראומטולוג בהמשך הבירור רפואי, עיניים צהובות יכולות להעיד על מחלה בכבד ובלט עין יכול להעיד על בעיות בתפקוד בלוטת התריס.

4. מה היא עין עצלה והאם ניתן לטפל בזה?
עין עצלה היא בעלת מבנה אנטומי תקין אך עם ראייה לא תקינה בגלל התפתחות לא מיטבית של הראייה בילדות.

במוח ישנו "מרכז מיזוג" שממזג ומאחד את שתי התמונות שאנחנו קולטים בכל עין בנפרד ומעביר את המידע למוח וכך אנחנו רואים תמונה אחת. אז מה זה עין עצלה בעצם? המוח שלנו רוצה לקבל שתי תמונות זהות ב 100% משתי העיניים, אך כשיש עין אחת בה הראייה לא תקינה, המוח שלנו אומר לה "לכי לישון" כי את מפריעה וכך נולד המושג "עין עצלה".

ישנם מגוון הסברים וסיבות למצב בו עין אחת מתפקדת טוב יותר מהשנייה ובהן בעיות במבנה העין למשל קטרקט מולד, מחלות רשתיות או מחלות עצב ראיה. ניתן לטפל בעין עצלה עד גיל 8 וישנם מחקרים שטוענים כי ניתן לטפל אפילו עד גיל 12. עין עצלה ניתן לאבחן רק אצל רופא עיניים, הורים לא יוכלו לזהות באופן עצמאי עין עצלה ולכן רצוי להגיע לבדיקת עיניים עם הילדים בגילאי 3 עד 6.

5. גזר בריא לעיניים
כן ולא. העיקרון המבסס את המיתוס הזה הוא העובדה שוויטמין A חיוני בין היתר גם לבריאות מערכת הראייה. ויטמין A מצוי במזונות רבים כמו בשר בקר, כבד עוף, חמאה ועוד. הגוף מפיק את הוויטמין הזה גם ממזונות מהצומח המכילים בטא - קרוטן כמו בטטה, משמש, מלון וגם - גזר. ולכן גזר יוכל לשמור על בריאות העין שלכם אך לא לשפר אותה. והוא יעיל בדיוק כמו בטטה, משמש ואפילו קייל.

ד"ר מוחמד עתאמנה הוא מומחה ברפואת עיניים, מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully