וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיאטנית אונקולוגית: אלה 7 המשקאות והמאכלים הכי מסרטנים

עודכן לאחרונה: 10.10.2024 / 12:02

יש ברשימה הזו כמה מאכלים לא מפתיעים, ומנגד כמה מפתיעים ממש. אז איזה מאכלים עלולים להעלות את הסיכון לחלות בסרטן?

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

ניקול אנדרוז, דיאטנית אונקולוגית מוושינגטון, חולקת את שבעת המזונות והמשקאות שהיא מזהירה שעלולים להגביר את הסיכון לפתח סרטן או להחזיר אותו.

TikTok שלה, שפורסם השנה כבר זכה ללמעלה מ-3 מיליון צפיות, ובו אנדרוז ממליצה להימנע מאלכוהול, בשר מעובד, משקאות ממותקים, בשר אדום, משקאות קפה, קמח לבן וחלב צמחי. לדבריה, רק שניים מהם באמת מעלים את הסיכון לסרטן, בעוד האחרים עלולים לגרום לתופעות שונות שמגבירות את הסיכון.

@oncology.nutrition.rd Link in bio to apply to ???VIP 1:1 cancer nutrition coaching??? for more support on how to build a cancer prevention, or during cancer treatment nutrition plan ❤️❤️❤️ As a cancer dietitian, I skip: Large sugary drinks Pepperoni Hot dogs Turkey meats Alcohol Sugar packets High Sugar coffees Red meats White breads (lower in fiber and nutrition) Plant based milks (low on protein) AICR.org WCRF.org #breastcancerjourney #lungcancerawareness #bravetheshave #lymphomaawareness  #livercancer #kidneycancer #prostatecancerawareness #radiationtherapy #hormonetherapy #sarcomaawareness #cancerresearchUK  #pancreaticcancer #lymphoma #ovariancancer #prostatecancer  #cancerfree#cancerwarrior#cancerfighter #oncology #breastcancersurvivor #cancerresearch #chemotherapy #chemo #cancerpatient#cancerawarenessmonth #oncologynurses#cancercure#cancernation #breastcancercare #cancermotivation ♬ original sound - Nichole | Oncology Dietitian

אלכוהול

ב-TikTok קודם, אנדרוס אמרה שהצעד הראשון והטוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות כדי להפחית את הסיכון לסרטן הוא להוציא את האלכוהול לחלוטין מחייכם.

"אני לא צורכת אלכוהול. כל סוגי האלכוהול - כולל יין אדום - מגבירים את הסיכון לשישה סוגי סרטן שונים". על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, אלכוהול אכן מעלה את הסיכון לסרטן הפה והגרון, הגרון, הוושט, המעי הגס והרקטום, הכבד והשד.

אלכוהול מעלה את הסיכון לסרטן מכיוון שבמקום לעכל אותו, הגוף מפרק אותו לחומר כימי בשם אצטלדהיד, שעלול לפגוע ב-DNA ולמנוע מהגוף לתקן את עצמו. לכן, ככל שאתה שותה יותר, כך גדל הסיכון שלך.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
נקניקיות על מנגל. val lawless, ShutterStock
אפילו ארגון הבריאות העולמי הכריז שבשר מעובד מסרטן/ShutterStock, val lawless

בשר מעובד

בשנת 2015, ארגון הבריאות העולמי יצא בהודעה שבשר מעובד הוא מסרטן. ואנדרוז מסבירה כי "בשר מעובד מגביר את הסיכון לסרטן המעי הגס בכל צריכה". "בין אם זה פפרוני או בשר מבושל מראש", היא המשיכה, "כל צריכה של זה תגביר את הסיכון לסרטן".

כאמור, ארגון הבריאות העולמי הגדיר בשר מעובד כמסרטן, וציין כי יש "ראיות מספקות ממחקרים אפידמיולוגיים שאכילת בשר מעובד גורמת לסרטן המעי הגס". מומחים מאמינים כי הסיכון המוגבר לסרטן עלול להיגרם על ידי חנקות בתוך הבשר המשולבים עם תרכובות בגוף כדי לפגוע בתאים.

משקאות מתוקים וממותקים

כאשר היא אוכלת בחוץ, אנדרוס בוחרת במים או תה לא ממותק. היא מסבירה שמשקאות מוגזים, מוסיפים המון קלוריות נוספות ו"עודף רקמת שומן בגוף מגדילה את הסיכון ל-13 סוגי סרטן שונים".

גם מי ששותה את המשקה הקל שלו דיאטי, לא פטור מהסיכון, שכן משקאות אלה מכילים בדרך כלל ממתיקים מלאכותיים כמו אספרטיים. בשנה שעברה, חטיבת מחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי סיווגה את האספרטיים כ"בעל פוטנציאל מסרטן", וקראה להמשך מחקר על סיכונים בריאותיים פוטנציאליים. יתרה מכך, מחקר צרפתי משנת 2022 קישר בין אספרטיים לסיכון מוגבר לשבץ לסיכון גבוה יותר למחלת עורקים כליליים.

בשר אדום

עבור אנדרוז, בשר אדום הוא דגל אדום. היא מציינת שצריכה מתונה של בשר אדום אינה מעלה את הסיכון לסרטן. עם זאת, צריכה של יותר מחצי קילו של בשר אדום בשבוע נקשרה עם סיכויים מוגברים לסרטן המעי הגס.

למרות שהוא עשיר בחומרים מזינים, בשר אדום מכיל ברזל heme, אשר יכול להקל על הייצור של כימיקלים שעלולים להיות מסרטנים.

אנדרוז משתפת, "בדרך כלל אני מקפידה על מנה אחת בלבד של בשר אדום בשבוע, או שבכלל לא. כשאני יוצאת לאכול או כשאני מבשלת בבית, אני אבנה את הארוחות שלי סביב עוף, הודו, דגים, פירות ים או אפילו סוגים שונים של חלבונים צמחיים כמו סויה".

משקאות קפה

קפה מספק אינספור יתרונות בריאותיים - צריכת שלוש עד ארבע כוסות ביום הוכחה כמפחיתה את הסיכון לסרטן הכבד ומחלות כבד אחרות הקשורות לאלכוהול. מחקר שנערך לאחרונה מצא גם שצריכת קפה מתונה יכולה להוריד את הסיכון לפתח שילוב של סוכרת, שבץ ומחלות לב, המכונה תחלואה קרדיו-מטבולית.

עם זאת, היתרונות הללו נפגעים כאשר כוס הקפה מתחילה להיראות כמו קינוח. "אני אוהבת קפה קר או אייס קםה לאורך כל הקיץ, אבל אלה יכולים לקבל כל כך הרבה קלוריות כל כך מהר". לדבריה, לעיתים קרובות כוס אחת של אייס קפה ממותק מכילה יותר סוכר ממה שחלקנו צריכים לצרוך ביום.

פריסת לחם. Master1305, ShutterStock
פריסת לחם/ShutterStock, Master1305

קמח לבן

אנדרוס תמיד בוחרת בדגנים מלאים על פני לחם לבן. "דגנים מלאים יעזרו לכם להפחית את הסיכונים לסרטן המעי הגס והשד, ו[הם] יתנו לך יותר סיבים ויותר חומרים מזינים גם כי [הם] פחות מעובדים."

היא מסבירה שבעוד שדגנים לבנים כמו אלה שנמצאים בלחם לבן אינם קשורים במפורש לסיכון מוגבר לסרטן, המחסור בסיבים הופך אותם לבחירה תזונתית גרועה באופן כללי.

חלב על בסיס צמחי

אנדרוז אמרה שלמרות הפופולריות של חלב אלטרנטיבי, היא תמיד בוחרת במוצרי חלב עשירים בחומרי תזונה ושומן מלאים. "אני לא שותה את החלב הצמחי כי הוא כל כך דל בחלבון."

היא גם אמרה שהסידן ה"מדהים" בחלב פרה מפחית את הסיכון לסרטן המעי הגס. העדפתה נתמכת על ידי מומחים שמזהירים שאופציות על בסיס צמחי לא תמיד שוות מבחינה תזונתית למה שמגיע מבעלי חיים.

נראה שהתרכובת חומצה טרנס-וואצ'נית, או TVA, שנמצאת במוצרי חלב כמו חלב, גבינה, חמאה ויוגורט, מפעילה תאי T, שעוזרים למערכת החיסון להילחם בחיידקים ובגידולים ולהגן מפני מחלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully