וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולים על בצל? זה מה שקורה לגוף כשאוכלים אותו מדי יום

עודכן לאחרונה: 15.9.2024 / 9:59

יש מי שחולים עליו ומי שמתעבים אותו אבל לירק החרפרף הזה יש לא מעט יתרונות בריאותיים, וכן, גם כמה הגבלות. אז האם זה בריא לאכול הרבה בצל?

בצלים. ShutterStock
בצלים/ShutterStock

אין ספק שהוא טעם נרכש, בוודאי בצורתו הנאה, אבל לבצל יש רשימה ארוכה של יתרונות בריאותיים שלא ניתן להתעלם מהם. נכון שהוא עלול לגבות מכם מחיר חברתי, אבל מבחינה בריאותית, בחירה לשלב אותו בארוחה תשאיר אתכם עם מצפון נקי. השאלה היא כמה ממנו מותר לאכול ביום, והאם יותר מדי בצל זה מסוכן?

נתחיל בכך שבצלים הם מקור טוב לוויטמין C, ויטמין B6, אשלגן, מנגן, נחושת, תרכובות גופרתיות, פלבנואידים ופיטוכימיקלים. בצלים מוסיפים טעם ותיבול לתבשילים, ובניגוד למלח או סוכר הם לא מגיעים עם תג מחיר בריאותי בצדם. בצלים לא מכילים שומן כלל ובמנה של בצל יש בערך 45 קלוריות, כך שגם בחזית הדיאטה אתם יכולים להיות רגועים.

עם זאת, לאכילת בצל, במיוחד בצל חי, יכולות להיות כמה תופעות לוואי. אותם חומרים בבצל המזינים את החיידקים הבריאים במעיים שלך יכולים להיות קשים לעיכול עבור אנשים מסוימים ולגרום להם לנפיחות וגזים. בצל הוא בין המזונות שפעמים רבות מומלץ לאנשים עם תסמונת המעי הרגיז להמנע מהם.

בנוסף, אכילת בצל בצורה מוגזמת יכולה לגרום גם לשינויים בריח הגוף. כאשר הגוף מפרק את תרכובות הגופרית המצויות בבצל, הוא יכול להגיב לזיעה על העור, וליצור מה שנחשב בדרך כלל לריח גוף לא נעים. וכמובן, הוא יכול גם לגרום לריח רע מהפה.

אבל אכילת בצל אחד מדי יום יכולה גם לעשות פלאים:

בצל מקורמל. ShutterStock
בצל מקורמל/ShutterStock

חיידקים ידידותיים
הודות לסיבים פרה-ביוטיים המצויים בהם, בצלים יכולים לסייע לתמוך באוכלוסיית החיידקים הטובים שחיים במעי שלכם. מחקר שנערך בשנת 2018 בקינגס קולג' בלונדון מצא שהסיבים הללו הם מקור תזונה עבור הבקטריות הידידותיות. הירק מכיל גם תרכובת בשם פרוקטו-אוליגוסכרידים, שמעודדת צמיחת מושבות של חיידקי ביפידוס ידידותיים. התרבות של חיידקים אלה באה על חשבונן של אוכלוסיות חיידקים מזיקים במעי.

ויסות רמות הסוכר בדם
חולי סוכרת ייטיבו במיוחד משילוב של בצל בתזונה שלהם, משום שהוא מכיל תמצית שנמצאה במחקרים כבעלת פוטנציאל להפחתת רמות גבוהות של גלוקוז בדם. כך נמצא במחקרים שכללו ניסויים בבעלי חיים. המנגנון שעומד מאחורי ההשפעה הזאת של בצל על רמת הסוכר בדם עדיין לא ברור לחלוטין, אך הועלתה האפשרות שהגופרית שמכיל הבצל גורמת לייצור מוגבר של אינסולין בגוף.

הפחתת הסיכון לסרטן
מחקר שנערך בשנת 2017 באוניברסיטת גלף העלה שלבצל אדום יש תכונות נוגדות סרטן, בשל תכולה גבוהה של חומרים בשם קרצטין ואנתוציאנין. "גילינו שבצלים עושים עבודה מצויינת בהשמדת תאים סרטניים", אמר בזמנו עבדולמונם מואראיין, שהוביל את המחקר. בצלים מפעילים תהליכים שמזרזים את מותם של תאי סרטן. הם יוצרים סביבה עויינת לתאים סרטניים, שמונעת מהם לצמוח. אולם, יש צורך בעריכת מחקרים נוספים כדי לבסס את ההשפעות הללו גם בבני אדם.

בשנת 2019 מחקר מצא כי שום וירקות כמו כרישה, בצל ועירית, עשויים לעזור גם במלחמה נגד סרטן המעי הגס. החוקרים אספו נתונים אודות הרגלי התזונה של המשתתפים במהלך השנה שקדמה למחקר באמצעות שאלון מובנה. צריכת רכיבי המזון הבצליים הוגדרה בסולם של: אף פעם לא, צריכה חודשית (2-3 פעמים בחודש), שבועית (2-3 או 4-5 פעמים בשבוע) ויומית (2-3 פעמים ביום או יותר). החוקרים שיקללו את הצריכה השנתית הממוצעת של כל אחד מהירקות ממשפחת השום (Allium) במהלך 12 החודשים שקדמו למחקר.

מהממצאים עלה כי צריכה יומית של ירקות ממשפחת השום הקטינה ב-79 אחוזים את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס, לעומת אי צריכה שלהם. צריכה יומית של בצל הקטינה ב-62 אחוזים.

  • עוד באותו נושא:
  • בצל
  • תזונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully