וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הירק הכי פופולרי במטבח יכול להוריד את רמות הסוכר בחצי?

עודכן לאחרונה: 6.9.2022 / 7:43

שילוב של תמצית בצל ותרופה נגד סוכרת הראה תוצאות מבטיחות במחקר עדכני. מה המשמעות של זה - ולמה תזונה בריאה כל כך חשובה לאנשים עם סוכר גבוה?

מדענים חשפו ירק נפוץ אחד שיכול להוריד את רמות הסוכר בדם ב-50 אחוזים - ויכול להיות "טיפול פוטנציאלי" עבור חולי סוכרת. ממצאים שהוצגו במפגש השנתי ה-97 של The Endocrine Society בסן דייגו חשפו שתמצית של בצל יכולה "להוריד מאוד" את רמות הסוכר הגבוהות בדם ואת רמות הכולסטרול הכוללות, כאשר היא ניתנת לצד תרופות נגד סוכרת המכילות את החומר הפעיל מטפורמין (Metformin).

אנשים עם סוכרת מסוג 2 אינם מסוגלים לייצר מספיק אינסולין מהלבלב כדי לווסת את רמת הסוכר בדם, מה שאומר שהסוכר בדם שלהם יכול להגיע לרמות גבוהות בצורה מסוכנת. אורח החיים המודרני הפך את מחלת הסוכרת 2 למגיפה כלל עולמית, ועל פי נתונים מהשנים האחרונות קרוב ל־550 אלף איש חולים במחלת הסוכרת בישראל, וכ־550 אלף איש נמצאים בשלב טרום המחלה.


מתכון קל לפשטידת בצל

את רוב מקרי התחלואה בסוכרת סוג 2 ניתן למנוע על ידי תזונה נכונה - הפחתה בצריכת מזונות שפירוקם לכדי מולקולות גלוקוז הוא מהיר, והעדפת מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך. מחבר המחקר הראשי אנתוני אוג'יה מאוניברסיטת דלתא סטייט באברקה ניגריה, אמר: "הבצל זול וזמין ושימש כתוסף תזונה. יש לו פוטנציאל לשימוש בטיפול בחולי סוכרת".

שיטה לחיתוך בצל. Giphy
זמין ובריא. חיתוך בצל/Giphy

החוקרים בדקו את התיאוריה על חולדות. שלוש קבוצות של חולדות עם סוכרת קיבלו מינונים שונים של תמצית הבצל כדי לראות אם היא תגביר את השפעת התרופה. המינונים היו 200 מ"ג, 400 מ"ג ו-600 מ"ג לק"ג משקל גוף. החוקרים גם נתנו את התרופה והבצל לשלוש קבוצות של חולדות ללא סוכרת עם סוכר תקין.

המחקר מצא כי מבין החולדות הסוכרתיות, אלו שקיבלו 400 מ"ג ו-600 מ"ג תמצית בצל לק"ג משקל גוף "הפחיתו מאוד" את רמות הסוכר בדם ב-50 ו-35 אחוזים בהתאמה, בהשוואה לרמת הבסיס. המחקר גם מצא שתמצית הבצל הובילה לעלייה במשקל בקרב החולדות הלא סוכרתיות, אך לא אצל החולדות הסוכרתיות.

"בצל אינו עשיר בקלוריות", הסביר אוג'יה, "עם זאת, נראה שזה מגביר את קצב חילוף החומרים ובכך מגביר את התיאבון, מה שמוביל לעלייה באכילה. אנחנו צריכים לחקור את המנגנון שבאמצעותו הבצל הביא להפחתת הגלוקוז בדם. עדיין אין לנו הסבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully