וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחטטים הרבה באף? זה עלול להוביל למחלה חשוכת המרפא הזו

עודכן לאחרונה: 5.9.2024 / 11:33

כן, כן זה אכן מחקר שפורסם בכתב עת רפואי מכובד והוא טוען שהמנהג שכולנו חוטאים בו עלול להוביל לאלצהיימר. הנה הפרטים

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

לחטט באף זה אולי דבר לא יפה במיוחד - אבל זה גם עלול להעלות את הסיכון לדמנציה. מחקר חדש שבדק את הנושא (כן,כן) מצביע על כך שחיטוט באף הוא "גורם סיכון משמעותי" לאלצהיימר.

התיאוריה היא שחיידקים מועברים מהאצבעות לאף, ןמשם הם עוברים למוח וגורמים לדלקת. עם הזמן, דלקת זו פוגעת בתאי המוח המובילה לתסמינים הקשורים לדמנציה. חיטוט באף עלול גם לפגוע ברירית דופן האף, מה שמקל על מיקרואורגניזמים להיכנס לזרם הדם ולעורר זיהום ולגרום לדלקת.

המחקר החדש פורסם בכתב העת American Journal of the Medical Sciences, והחוקרים קוראים להמשך של מחקרים בנושא. הם ציטטו עשרה מחקרים המראים קשר פוטנציאלי, כולל אחד המגובה על ידי המכון הלאומי לבריאות (NIH) מהשנה שעברה שגם הזהיר מהקשר הפוטנציאלי. המחקר הראה כי מספר פתוגנים, כולל אלה שפולשים למוח דרך אפיתל האף, נקשרו למחלת אלצהיימר ובודדו במהלך ניתוח שלאחר המוות.

לסיכום, מחקרים אלו מראים כי חיטוט באף הוא גורם סיכון משמעותי ויש לו חלק בהתקדמות מחלת האלצהיימר. אנו מציעים מחקר נוסף כדי להבין את הקשר של חיטוט באף עם מחלת אלצהיימר בצורה של מחקרי מקרה-ביקורת עם אוכלוסיות מדגם גדולות יותר."

גבר מחטט באף. ShutterStock
מגעיל ומסוכן/ShutterStock

פתוגנים הנחשבים כגורמים לפלאקים העמילואידים הגורמים לאלצהיימר כוללים את נגיף ההרפס, נגיף הקורונה, החיידקים מאחורי דלקת ריאות ופטריית קנדידה אלביקנס. אלה יכולים לנוע לאורך עצב הריח, ובכך לחבר את האף והמוח ולגרום לזיהום.

הנתונים הנוכחיים עוקבים אחרי מחקר של מדענים אחרים, כולל צוות באוסטרליה, שגם הזהיר מפני קשר בין חיטוט באף לאלצהיימר. הם קראו לאמצעי התערבות פשוטים כמו שטיפת ידיים רגילה כדי להפחית את הסיכון הנשקף מחיטוט באף - וכינו זאת 'צעד מניעה קל' של המחלה.

"אחד הלקחים שנלמדו מהקורונה הוא הערך של היגיינת ידיים באמצעות שטיפת ידיים תכופה ושימוש בחומרי חיטוי לידיים", כתבו. "אנו מציעים שהנהלים ההיגייניים השגרתיים יהיו נהלים שגרתיים מחייבים עבור המחטטים".

אלצהיימר היא אחת מבעיות הבריאות הקשות ביותר כיום, בעיקר בעקבות התבגרות האוכלוסיה העולמית. כ-50 מיליון בני אדם ברחבי העולם חולים כיום באלצהיימר והמספר הזה עתיד כמעט לשלש את עצמו עד שנת 2050.

מקורה המדויק של המחלה עדיין נחקר, אך מדענים הצביעו על הצטברות של פלאקים וסבכים עמילואידים במוח של חלבון בשם טאו. הצעות אחרות טוענות שזה עלול להיות קשור לנזק ולצלקות בכלי הדם במוח, מה שעלול להפחית את זרימת הדם ולעורר מעין שבץ זעיר ולא מורגש שעלול לגרום למחלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully