וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים מזהירים: תוספי התזונה האלה יכולים לגרום נזק משמעותי לכבד

עודכן לאחרונה: 8.9.2024 / 14:28

מחקרים עדכניים מצאו כי יותר מ-15 מיליון בני אדם סבלו מפגיעה בתפקוד הכבד, דווקא כשנטלו תוספים שאמורים לשפר את הבריאות. תוספים פופולריים כמו כורכום, תה ירוק ואשוואגנדה נמצאו כגורמים שיכולים במקרים מסוימים לגרום לנזקים חמורים וארוכי טווח

קויק: הכנת כורכום/spaceagesnacks, טיקטוק

תוספי תזונה הפכו בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מהשגרה היומית של רבים מאיתנו. אבל מחקרים חדשים מעלים חששות כבדים לגבי הבטיחות של כמה מהתוספים הפופולריים ביותר שכולנו מכירים. חוקרים מאוניברסיטת מישיגן גילו כי תוספים תזונתיים כמו כורכום, תה ירוק, אשוואגנדה וגרסיניה קמבוג'יה עלולים לגרום לנזק משמעותי לכבד, עד כדי אשפוז בבית חולים.

המחקר, שפורסם בכתב העת היוקרתי JAMA Network Open, בחן נתונים על כמעט 10,000 אנשים בארצות הברית בין השנים 2017-2021. החוקרים גילו כי כ-4.7% מהמשתתפים השתמשו באחד משישה תוספים בחודש האחרון - כורכום, תה ירוק, אשוואגנדה, גרסיניה קמבוג'יה, קוהוש שחור ושמרי אורז אדום.

"רוב המשתמשים בתוספים האלו לוקחים אותם מיוזמתם האישית, ולא בהנחיה רפואית", סיפרה ד"ר אליסה ליחיצוב, פרופסור לגסטרואנטרולוגיה שהובילה את המחקר, בראיון למגזין New Atlas והיספה כי אותם אנשים "משתמשים בתוספים שונים לטיפול במגוון בעיות: כורכום לבריאות המפרקים או לטיפול בדלקות, תמצית תה ירוק להגברת האנרגיה, גרסיניה קמבוג'יה לירידה במשקל, קוהוש שחור לטיפול בגלי חום ושמרי אורז אדום לשיפור בריאות הלב".

אולם החדשות המדאיגות באמת, שהיו ידועות עוד ב-2022 בעקבות פרסום מחקר נוסף באותו הנושא, הן שמספר האשפוזים בגלל שימוש לא נכון בתוספים המדוברים עלה באופן דרמטי בעשור האחרון - מ-7% ל-20% בין השנים 2004 ל-2014. על פי המחקר הזה, לא פחות מ-15 מיליון אמריקאים הגיעו לטיפול במרכזי המיון בעקבות שימוש בתוספים האלו. החוקרים הזהירו כבר אז כי רבים אינם מודעים לסיכון המשמעותי של מינון יתר בתוספי תזונה, בעיקר כאמור בהקשר של בריאות הכבד.

שורש כורכום. ShutterStock
מועיל מאוד, אבל במינונים הנכונים. כורכום/ShutterStock

לא קוראים להפסיק, אלא להיזהר

הפגיעה בכבד כתוצאה מצריכת תוספי תזונה אמנם נחשבת נדירה באופן יחסי, אך כאמור, היא בהחלט מהווה סיכון שחשוב להיות מודעים אליו. זו פגיעה שיכולה להיות חריפה ולחלוף לאחר טיפול רפואי או כרונית, כלומר כזאת שתשפיע על הכבד לאורך זמן ותצריך התערבות ארוכת טווח.

התסמינים לפגיעה כזאת כוללים בין היתר שינוי (הצהבה) של גוון העור, עייפות כרונית, בחילות, פריחה, גרד או כאבים בצידה הימני של הבטן העליונה. במקרים חמורים, הפגיעה אף עלולה להוביל לצורך בהשתלת כבד ואפילו למוות בהיעדר טיפול מתאים.

אולם למרות הממצאים המדאיגים, החוקרים מדגישים כי הם אינם קוראים להפסיק לחלוטין את השימוש בתוספים. במקום זאת, הם ממליצים למשתמשים להיות ערניים לגבי הרכיבים והמינונים, במיוחד אם הם נוטלים שילוב של כמה תוספים או תרופות אחרות לטיפול במצבים כרוניים.

"לאור חוסר הפיקוח הרגולטורי על ייצור ובדיקת תוספי תזונה, אנו ממליצים לרופאים לקבל היסטוריה מלאה של שימוש בתרופות ובתוספי תזונה כאשר הם מאבחנים מטופלים עם תסמינים בלתי מוסברים או חריגות בבדיקות כבד", הם ציינו במחקר.

sheen-shitof

עוד בוואלה

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
סי.טי בטן. ShutterStock
תהיו מודעים לסכנות/ShutterStock

אז מה אפשר לעשות כדי לצמצם את הפגיעה האפשרית בכבד?

לנו, כצרכנים, אין יותר מדי מה לעשות בנושא, חוץ מלהיות מודעים לסכנות. עם זאת, החוקרים מדגישים כי תהליכי הרגולציה סביב תוספי תזונה אינם מחמירים כמו אלה של תרופות מרשם, למרות שכאמור, הנזק הפוטנציאלי שלהם יכול להיות לא פחות גרוע אצל מטופלים מסוימים. באופן כללי, הבדיקות הכימיות של המוצרים האלו חשפו אי-התאמות מדאיגות בין מה שמפורסם על הבקבוק לבין המינון בפועל בטבליות.

"בהתחשב בפופולריות הגוברת של מוצרים מהסוג הזה, אנחנו קוראים לרשויות לשקול את הגברת הפיקוח הרגולטורי על אופן הייצור, השיווק, הבדיקה והניטור של מוצרים כאלו באוכלוסייה הכללית", הם מוסיפים.
אז לסיכום, בעוד שתוספי תזונה יכולים להיות מועילים לטיפול בבעיות מסוימות או לשפר את הבריאות הכללית, חשוב להיות מודעים לסיכונים הפוטנציאליים ולהתייעץ עם גורם רפואי לפני תחילת השימוש בהם, במיוחד אם אתם נוטלים תרופות אחרות או סובלים ממצבים רפואיים כרוניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully