וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשב וריכוז בלי תרופות: הפתרון הטבעי שמשפר את תפקוד המוח

ענת אדרי

עודכן לאחרונה: 1.9.2024 / 13:12

עם החזרה ללימודים, הורים רבים מחפשים חלופות טבעיות להפרעות קשב וריכוז. מטפלת מוסמכת ברפואה סינית ממליצה לכם להכיר את הצמח הסיני העתיק שעשוי לסייע

הפרעת קשב. ShutterStock
הפרעת קשב/ShutterStock

עם פתיחת שנת הלימודים, רבים מההורים והילדים מחפשים דרכים להתמודד עם אתגרי הלמידה החדשים ולשפר בדרכים טבעיות את הקשב והריכוז. במרכזי הערים ובפינות שקטות בטבע ברחבי העולם, ניתן למצוא את עץ הגינקו בילובה - עץ מרשים ועתיק שמקורו בסין.

עץ זה, המוכר בזכות עלי המניפה הייחודיים שלו הנצבעים בצבע צהוב עז בסתיו, טומן בחובו לא רק יופי מרהיב, אלא גם היסטוריה ארוכה של שימוש ברפואה המסורתית. במשך מאות בשנים, הגינקו שימש לטיפול במגוון בעיות, ובפרט הפרעות קוגניטיביות כמו קשיי ריכוז, ירידה בזיכרון ודמנציה.

תרופה המבוססת על צמח הגינקו בילובה. ShutterStock
מטפל במגוון בעיות, ובפרט הפרעות קוגניטיביות כמו קשיי ריכוז, ירידה בזיכרון ודמנציה/ShutterStock

מה מיוחד בגינקו בילובה?

מחקרים מדעיים בעשורים האחרונים הצביעו על מספר מנגנונים באמצעותם עלי הגינקו עשויים לשפר את תפקודי המוח:

● שיפור זרימת הדם למוח: זרימת דם תקינה חיונית לאספקת חמצן וחומרי הזנה חיוניים לתאי המוח, ותורמת לתפקוד קוגניטיבי תקין, כולל קשב וריכוז.

● תכונות נוגדות חמצון: גינקו בילובה מכיל נוגדי חמצון חזקים, המסייעים להגן על תאי המוח מפני נזקים הנגרמים על ידי רדיקלים חופשיים.

● השפעה על תפקודי נוירוטרנסמיטרים: מחקרים מסוימים מצביעים על כך שגינקו בילובה עשוי להשפיע על תפקוד נוירוטרנסמיטרים מסוימים במוח, כגון דופמין ונוראפינפרין, הקשורים לתפקוד קשב וריכוז.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה

מה המחקרים אומרים?

בשנים האחרונות, פורסמו מחקרים מדעיים רבים הבוחנים את השפעת גינקו בילובה על תפקוד קשב וריכוז. מבין המחקרים:

השפעת גינקו בילובה על ילדים ובני נוער עם ADHD: מחקר אקראי מבוקר פלסבו שפורסם בשנת 2015 בכתב העת "Complementary Therapies in Clinical Practice" בחן את השפעת תוסף גינקו בילובה על תסמיני ADHD אצל 60 ילדים ובני נוער בגילאי 8-17. המשתתפים קיבלו 120 מ"ג גינקו בילובה או פלסבו למשך 12 שבועות.

תוצאות המחקר הראו שיפור משמעותי בתסמיני ADHD בקבוצת הגינקו בילובה בהשוואה לקבוצת הפלסבו, הן בהערכה עצמית והן בהערכה הורית. שיפור זה נצפה הן בקשב (ירידה בשכיחות הסחות דעת, עלייה ביכולת להתמקד במשימות, שיפור בזיכרון לטווח קצר). שיפור בהתנהגות היפראקטיבית-אימפולסיבית (ירידה בפעילות יתר, ירידה באימפולסיביות, עלייה בשקט ובשליטה עצמית).

גינקו בילובה בשילוב עם ריטלין: מחקר נוסף, שפורסם בשנת 2018 בכתב העת "European Psychiatry", בחן את ההשפעה של שילוב גינקו בילובה עם ריטלין אצל 60 מבוגרים עם ADHD. המשתתפים קיבלו 80-120 מ"ג גינקו בילובה או פלסבו בנוסף לריטלין במינון 20-30 מ"ג ליום למשך 6 שבועות.

תוצאות המחקר הראו שיפור נוסף בתסמיני ADHD בקבוצת הגינקו בילובה והריטלין בהשוואה לקבוצת הפלסבו והריטלין, הן בהערכה עצמית והן בהערכה קלינית.

שיפור בתפקוד קוגניטיבי: עלייה במהירות העיבוד המידע, שיפור בזיכרון עבודה, שיפור ביכולת הלמידה.

שיפור בתפקוד רגשי: ירידה בחרדה, שיפור במצב הרוח וירידה בכעסים.

עלי הגינקו בילובה נחשבים לצמח מרפא מסורתי, שנחקר רבות בעולם המודרני ומשמש לשיפור רמות הקשב והריכוז, הן בילדים והן במבוגרים. כדי לשמור על חדות לאורך זמן, גינקו בילובה עשוי להוות תוספת טבעית יעילה.

עלי הגינקו בילובה מכילים מגוון של תרכובות, שתיים מהן עיקריות: פלבנואידים - תרכובות המגנות על התאים מפני נזק שנגרם על ידי רדילקים חופשיים וטרפנים - תרכובות התורמות לשיפור זרימת הדם

לעיתים עלי הגינקו בילובה נצרכים כצמח בודד ולעיתים רצוי לשלבם עם צמחים נוספים כפורמולה טיפולית. למשל, בילדים ומבוגרים הסובלים מתופעות של אי שקט, אימפולסיביות והיפר אקטיביות, הפרעות שינה ניתן לשלב את הגינקו עם צמחים מרגיעים כמו מליסה, קערורית אירופאית, ולריאן, קמומיל ועוד. במצבים של עייפות, בלבול ואנרגיה ירודה, ניתן יהיה לשלב עם צמחים מעוררים- כמו ג'ינסנג קוריאני, בקופה, ויתניה משכרת ועוד.

ניתן להשתמש בעלי העץ כצמח יבש או תמצית יבשה (בכמוסות או אבקה). משך הטיפול המומלץ - לא פחות מ-8-6 שבועות.

חשוב לדעת:

● אנשים הצורכים תרופות לדילול דם או לפני ניתוח, יש להיוועץ עם רופא או מטפל מוסמך.
● חלק מהמחקרים מצביעים על יעילות בשיפור תסמיני הקשב והריכוז באמצעות גינקו בילובה ופחות בנוגע להיפר אקטיביות ואימפולסיביות. חלקם מראים דווקא שיפור גם בהיפר אקטיביות.


ענת אדרי, מטפלת מוסמכת ברפואה סינית וצמחי מרפא ברא צמחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully