וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

44% מחולי מיגרנה: "חוששים מהתמכרות למשככי כאבים"

עודכן לאחרונה: 18.7.2024 / 21:41

עוד עולה מהסקר שנערך בקרב 400 חולי מיגרנה ישראלים: רבים מהם מאבדים כ-12 ימי עבודה בחודש בגלל התקפות מיגרנה, מחצית מהסובלים אינם מאובחנים ולמעלה מרבע מהם כלל לא מטופלים בתרופות למחלה

איריס קול מראיינת את ד"ר אמנון מוסק על כאבי ראש ומיגרנות/מערכת וואלה

מיגרנה היא בין המחלות הנפוצות ביותר בעולם, ומתוארת על פי ארגון הבריאות העולמי כמחלה מגבילה אשר עשויה לגרום לנכות משמעותית. היא מתבטאת בכאבי ראש דרמטיים, המלווים לרוב גם בתסמינים נוספים, כמו בחילות, הקאות, רגישות לאור ולרעש.

על פי ההערכות, במדינת ישראל ישנם למעלה ממיליון אנשים הסובלים ממיגרנה, והיא נפוצה פי 3 יותר בקרב נשים. למרות שמיגרנה היא מחלה נפוצה הפוגעת באופן קשה באיכות החיים, רמת המודעות אליה נמוכה מאוד, ובנוסף לכך טיפולים רבים המיועדים למיגרנה, אשר הוכחו כיעילים ובטוחים לטיפול בה בשנים האחרונות, אינם נמצאים בסל התרופות.

על פי ממצאי הסקר, שערכה חברת הפארמה AbbVie ישראל באמצעות חברת הסקרים Kantar, בקרב 400 נשים וגברים, בגילאי 18-85 שסובלים מהתקפי מיגרנה או כאבי ראש חזקים בתדירות של פעם בשבוע ויותר, רק כמחצית מהסובלים ממיגרנה מאובחנים, כאשר טווח הגילאים העיקרי בו החולים מאובחנים למיגרנה הוא 25-45 (גיל 37 בממוצע) ולאחר מכן יש ירידה משמעותית בשיעורי האבחון.

אישה עם כאב ראש. ShutterStock
למעלה מרבע מהסובלים ממיגרנה כלל אינם מטופלים/ShutterStock

"משככי כאבים רגילים מובילים לתופעות לוואי והתמכרות"

עוד עולה מהסקר כי 27% מהסובלים ממיגרנה כלל אינם מטופלים בטיפולים המקובלים למחלה, ו-41% מהסובלים ממיגרנה הצהירו כי הם משתמשים במשככי כאבים הזמינים ללא מרשם רופא כטיפול עיקרי. 44% מהסובלים ממיגרנה אף העידו בסקר כי הם חוששים מצריכה לא מבוקרת של משככי כאבים למיגרנה שתגרום להתמכרות.

"משמעות העובדה שמחצית מהסובלים אינם מאובחנים, כאשר ידוע לנו כי לעיתים לוקח שנים לאבחן את המחלה, היא חמורה בשני היבטים", אומרת ד"ר נירית לב, מנהלת המחלקה הנוירולוגית במרכז רפואי מאיר ויו"ר החברה הישראלית לכאבי ראש, "החולים סובלים באופן משמעותי עד כדי חוסר תפקוד, ובנוסף מחפשים הקלה באמצעות שימוש במשככי כאבים ללא מרשם, שאינם בעלי מנגנון ספציפי לטיפול במיגרנה. בשל כך, לא רק שהם לא מסייעים בהפחתת תדירות התקפי המיגרנה, אלא רק לשיכוך הכאבים בזמן ההתקף וגרוע מכך - זה עלול להוביל לתופעות לוואי ואף להתמכרות, מה שיגביר את כאב הראש בשל שימוש יתר.

"זה מצב אבסורדי ומאכזב בייחוד כאשר קיימים טיפולים בעלי מנגנון ספציפי למיגרנה המסייעים בזמן התקף חריף ואפילו ישנם טיפולים למניעת התקפים. לצערי הרב, מזה שנים לא נכנסו לסל הבריאות תרופות חדשות למיגרנה, למרות שבוועדות שונות הומלץ להכניסן. זה מצער כי חשוב לתת לחולים את המקום הראוי. מלבד הסבל האישי שלהם, זה פוגע גם בחברה ובכלכלה כולה שכן חולי המיגרנה מפסידים ימי עבודה רבים מדי שנה".

עוד בוואלה!

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה

"נאלצתי לפרוש מעבודתי כמורה כי לא יכולתי לסבול את רעש התלמידים"

החולים מעידים בסקר על כ-12 ימים בממוצע בחודש בהם הם סובלים ממיגרנה, כאשר נשים וצעירים סובלים יותר מרגישות לאור ובחילה. למרות הסבל הכרוך במחלה, מרבית מהחולים העידו כי הם מרגישים שאנשים לא מבינים שמיגרנה היא מחלה וחושבים שזה בסך הכל "כאב ראש".

"אני סובלת ממיגרנה מעל 20 שנה", אומרת לוואלה בריאות ריקי שני (44), חולת מיגרנה מפתח תקוה. "כשהתחילו כאבי הראש הנוראיים לקח שנים לאבחן את המחלה. זה משפיע עליי בכל היבטי החיים, ואפילו נאלצתי לפרוש מעבודתי כמורה כי לא יכולתי לסבול את הרעש, הלגיטימי ביותר, של התלמידים סביבי. הגעתי למצבים שהקאתי בבית הספר. עד היום אני סובלת מימים בהם אני מרגישה משותקת ולא יכולה לתפקד.

"למרות הסבל הנוראי הזה, כיוון שמדובר במחלה שקופה, אנשים לא מבינים אותי. חשוב להבין שזו פגיעה באיכות החיים ברמות קשות. מי שלא חווה את זה, לא באמת יכול להבין עד כמה זה נורא. גם מערכת הבריאות חייבת להתייחס למחלה בכובד ראש. כיום אני מוציאה מאות שקלים כל חודש על טיפולים חדשניים שלצערי לא כלולים בסל התרופות, למרות שהם בהחלט זמינים בשוק בשנים האחרונות ויכולים להקל על החולים".

"אני מפצירה בכל מי שסובל ממיגרנה לא להשלים עם המצב", מוסיפה ד"ר נירית לב. "לצערי, אני מכירה חולים רבים ובעיקר נשים, אשר סובלות יותר ממיגרנה, שמתמודדות ימים רבים עם חוסר תפקוד בבית ובעבודה המלווים בסבל וגם בייסורי מצפון מול המשפחה ואף מול המעסיק, אבל התייאשו והרימו ידיים. אל תתפשרו על איכות החיים שלכם! חשוב לגשת לרופא המטפל ולקבל הפניה למומחה בעת הצורך. אין סיבה לחיות באיכות חיים ירודה כאשר כיום יש אופציות טיפוליות יעילות ובטוחות להתמודד עם המחלה".

  • עוד באותו נושא:
  • מיגרנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully