וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צום לסירוגין ותזמון אכילת חלבון - השיטה שמבטיחה ירידה במשקל ובשומן

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 18.6.2024 / 9:56

הרבה מאוד אנשים עושים דיאטת צום לסירוגין ורבים אחרים מקפידים על אכילת חלבון - כעת מחקר מצא ששילוב של השניים יביא לתוצאות מדהימות - ולא רק למשקל הגוף

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

בחיפוש המתמשך אחר הדיאטה היעילה ביותר לירידה במשקל ולשיפור הבריאות, חוקרים בוחנים אסטרטגיות תזונתיות שונות. מחקר שפורסם לאחרונה במגזין הרפואי Nature Communications מספק תובנות חדשות לגבי האופן שבו שתי גישות תזונתיות שונות - צום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון לעומת הגבלה קלורית מתמשכת - משפיעות על מיקרוביום המעי אצל אנשים הסובלים מעודף משקל או השמנת יתר.

המחקר כלל 41 משתתפים שחולקו לשתי קבוצות: האחת קיבלה תוכנית תזונתית שכללה צום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון והשנייה קיבלה דיאטה של הגבלה קלורית מתמשכת. קבוצת הצום לסירוגין בשילוב תזמון זמני אכילת חלבון קיבלה תוכנית תזונתית של צום לסירוגין בשילוב עם ארוחות עשירות בחלבון ארבע פעמים ביום, בעוד שקבוצת ההגבלה הקלורית המתמשכת הקפידה על תזונה בריאה ללב עם הגבלה קלורית עקבית. שתי הדיאטות הותאמו לצריכת האנרגיה הכוללת, מה שמבטיח שניתן לייחס הבדלים בתוצאות המחקר לדפוסי התזונה ולא לכמות המזון הנצרכת.

בודהה בול סלמון. אלון מסיקה
לתזמון אכילת החלבון יש כוח רב/אלון מסיקה

הממצאים העיקריים של המחקר

1. ירידה במשקל והרכב הגוף
● המשתתפים בקבוצת הצום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון חוו ירידה גדולה יותר במשקל בהשוואה לאלו בקבוצת ההגבלה הקלורית המתמשכת. באופן ספציפי, משתתפי קבוצת הצום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון איבדו בממוצע 8.81% ממשקל גופם, בעוד משתתפי ההגבלה הקלורית המתמשכת איבדו רק 5.40% ממשקל גופם.

● קבוצת הצום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון הראתה גם ירידה משמעותית יותר במסת השומן הכוללת, השומן הבטני, והשומן התוך בטני, יחד עם עלייה באחוז מסת הגוף נטולת השומן.

2. שינויים במיקרוביום המעי
● משטר הצום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון הוביל לשינויים בולטים במיקרוביום המעי. חלה עלייה במשפחות מיקרוביאליות מועילות כגון Christensenellaceae ו-Rikenellaceae, אשר קשורות לשיפור הפרופילים המטבוליים והפחתת השומן התוך בטני.

● דיאטת ההגבלה הקלורית המתמשכת הובילה גם היא לשינויים במיקרוביום, אם כי אלה היו שונים מאלה שנראו בקבוצת הצום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון. משתתפי דיאטת ההגבלה הקלורית המתמשכת הראו עלייה במטבוליטים הקשורים למסלולים הקשורים לאריכות ימים.

3. בריאות המעי ותסמינים
● שתי הקבוצות דיווחו על שיפור בתסמינים של המעיים, אך קבוצת הצום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון חוותה הפחתה בולטת יותר בתסמיני מערכת העיכול.

● העלייה בכמות הסיבים התזונתיים והירידה בצריכת הסוכר בקבוצת הצום לסירוגין, בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון, תרמו ככל הנראה לשיפור הזה.

4. מדדים דלקתיים ומטבוליים
● המחקר מצא שלמשתתפים בקבוצת הצום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון היו רמות גבוהות יותר של ציטוקינים מסוימים (IL-4, IL-6, IL-8 ו-IL-13) הקשורים לדלקת ולתגובות חיסוניות. ציטוקינים אלו קשורים גם לתהליכים כמו ליפוליזה, התומכת בפירוק שומן.

● שינויים אלו ברמות הציטוקינים היו בקורלציה עם שינויים ספציפיים במיקרוביום המעי, דבר המצביע על יחסי גומלין מורכבים בין התזונה, הרכב המיקרוביום, והבריאות המטבולית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

השלכות על מחקר עתידי והמלצות תזונתיות

ממצאי המחקר מדגישים את הפוטנציאל של צום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון כאסטרטגיה מעולה לירידה במשקל ושיפור בריאות מטבולית בהשוואה להגבלה קלורית מתמשכת. השינויים המובהקים שנצפו במיקרוביום המעי ובפרופילים המטבוליים מצביעים על כך שגישות תזונתיות אלו משפיעות על הבריאות באמצעות מנגנונים שונים.

מחקר זה מדגיש את החשיבות של תזונה מותאמת אישית, שבה ניתן להתאים המלצות תזונתיות על סמך מיקרוביום המעי והתגובות המטבוליות של האדם. יש צורך במחקרים עתידיים עם מדגמים גדולים יותר ומשכי זמן ארוכים יותר כדי לאשר תוצאות אלו ולחקור עוד יותר את היתרונות של דיאטות צום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון לעומת דיאטת הגבלה קלורית מתמשכת.
סיכום

בנוסף, מחקר זה מספק תובנות חשובות לגבי האופן שבו דפוסי תזונה ספציפיים יכולים להשפיע על ירידה במשקל, בריאות המעי, ותפקוד מטבולי, והוא סולל את הדרך לאסטרטגיות תזונה יעילות יותר ומותאמות אישית. נראה כי צום לסירוגין בשילוב עם תזמון זמני אכילת חלבון מציע יתרונות משמעותיים על פני הגבלה קלורית מסורתית, מקדם ירידה גדולה יותר במשקל, ומוביל לשיפור בבריאות המעי ולתוצאות מטבוליות טובות יותר.

ככל שהמחקר ממשיך להתפתח, הפוטנציאל לתוכניות תזונה מותאמות אישית המבוססות על פרופילים אישיים של מיקרוביום המעי עשוי לחולל מהפכה בגישה לתזונה ולבריאות.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully