וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כן, גם רונאלדו: 10 כדורגלנים גדולים שהתמודדו עם בעיות נפשיות ועוזרים לאחרים

מחרדה דרך התמכרויות ועד דיכאון, עשרה שחקני כדורגל מגה מפורסמים, עם קריירה מרקיעת שחקים וחוזים שמנים, לא רק התמודדו בהצלחה עם הקשיים אותם פגשו בדרך, אלא גם ניצלו את ההזדמנות לשנות ולשפר את החיים של אנשים רבים סביבם

רונאלדו בליגה הסעודית/הליגה הסעודית

כסף יכול לקנות לך אושר? מסתבר שממש לא תמיד. דיכאון, או כל בעיה נפשית אחרת, יכולים להשפיע על כל אחד, ללא הבדל גיל, מין או מקצוע. גם ספורטאים עטורי תהילה עם חשבון בנק נפוח מתמודדים עם אתגרים נפשיים לא פשוטים. הלחץ האדיר שמופעל עליהם כדי שיגיעו לביצועים טובים יותר, בנוסף לפגיעה המתמדת בפרטיות, יוצרים פעמים רבות מצבים נפשיים מורכבים.

אלא שעשרה שחקני כדורגל, מהמפורסמים והטובים בכל הזמנים, לא רק דילגו מעל המשוכה הקשה והחלימו, הם גם ניצלו את מעמדם כדי לייצר שינוי עבור אנשים אחרים:

10. טוני אדמס

הכדורגלן לשעבר והמנג'ר אנגלי מעולם לא הסתיר את המאבק העיקש שלו עם בעיות נפשיות והתמכרות, מה שהוביל אותו בסופו של דבר לפנות לעזרה מקצועית.

טוני אדמס שחקן ארסנל. Ben Radford, GettyImages
התמודד עם אלכוהוליזם ודיכאון. טוני אדמס/GettyImages, Ben Radford

אדמס נכנס לגמילה לאחר שנעצר בגין נהיגה בשכרות, ואז החל לטפל בבעיות. ההחלמה שלו הפכה אותו לתומך נלהב במודעות לבריאות הנפש בכדורגל ולאחר מכן הוא אף הקים מרפאה שמעניקה תמיכה לספורטאים שסובלים מבעיות נפשיות.

בספרו "מכור" הוא כתב על מאבקו באלכוהוליזם ובדיכאון, וכיצד פנייה לעזרה מאיש מקצוע הצילה את חייו.

9. קלארק קרלייל

הוא הוגדר כיורש של סול קמפבל, הגיע לנבחרת אנגליה הצעירה והוכתר ככדורגלן החכם ביותר בבריטניה. אבל ברגע שנפצע, קלארק קרלייל צנח לדיכאון כבד שהוביל לשני ניסיונות התאבדות. בעקבות מקרים אלו קיבל קרלייל טיפול נפשי והפך למודל לחיקוי עבור כדורגלנים הסובלים מבעיות נפשיות.

בשנת 2017, בספר הזיכרונות שלו "אתה לא מכיר אותי אבל..." הוא מתאר כיצד שמר על ההתמודדות הנפשית שלו בסוד, מה שהחמיר אף יותר את הבעיה. הוא עבד עם ארגונים שמתמקדים בטיפול בבעיות נפשיות וגם כיום קרלייל ממשיך לדבר בפתיחות על מה שעבר, ובעיקר איך יצא מזה.

8. אנדרס אינייסטה

כדורגלן ספרד לשעבר וזוכה גביע העולם, אנדרס אינייסטה בספרו "האמן: להיות אינייסטה" חשף שהוא סבל מדיכאון מאז ילדותו. בתקופתו כשחקן במועדון הכדורגל של ברצלונה, הוא התקשה להתמודד עם הציפיות של האוהדים והתקשורת, מה שהוביל בסופו של דבר לתחושות של חרדה ודיכאון. אינייסטה פנה לקבל עזרה נפשית והצליח להתמודד עם הסימפטומים בעזרת תרופות, טיפולים אינטנסיביים ותמיכה מלאה מצד משפחתו.

מאז, הוא הפך לשגריר של ארגון הבריאות העולמי (WHO), הפועל לקידום המודעות לבריאות הנפש ולהפחתת הסטיגמה סביב בעיות בריאות הנפש.

7. ג'סי לינגארד

ג'סי לינגארד, שחתם לאחרונה עם מועדון הכדורגל של סיאול הדרום קוריאנית, ושיחק עד לאחרונה בקבוצת נוטינגהאם פורסט מהפרמיירליג, התמודד עם דיכאון וחרדה כששיחק במנצ'סטר יונייטד. בשנת 2021, לאחר התפרצות מגיפת הקורונה, תיאר לינגארד איך הרגיש שהבדידות משתלטת על חייו וגילה שהתייעצות עם מטפל ועבודה מאומצת עם פסיכולוג ספורט עזרו לו בניהול כל התסמינים.

בשנת 2021, הוא כתב מאמר ל-Players Tribune בו פירט את המאבקים שלו בבריאות הנפש ואת הצעדים שנקט כדי להתגבר עליהם. הוא הדגיש את החשיבות של פנייה לעזרה, וציין כי בריאות הנפש יכולה להשפיע על כל אחד, ללא הבדל מקצוע או מעמד.

שחקן וסטהאם, ג'סי לינגארד. רויטרס
התמודד עם דיכאון וחרדה כששיחק במנצ'סטר יונייטד. ג'סי לינגארד/רויטרס

6. כריסטיאן מייט פוליסיק

כריסטיאן מייט פוליסיק כדורגלן אמריקאי-קרואטי המשחק בעמדת הקיצוני בקבוצת מילאן ובנבחרת ארצות הברית, סיפור בפתיחות על מאבקיו הרבים בבעיות הנפש.

פוליסיק דיבר על ההשפעה של הפציעות שחווה על בריאותו הנפשית, וסיפר שהרגיש מתוסכל וחסר אונים כשנאלץ לצפות על חבריו משחקים מהספסל בגלל הפציעות. הוא גם היה מעורב ביוזמות לתמיכה בבריאות הנפש בכדורגל. בשנת 2021 הוא השתתף בקמפיין לבריאות הנפש עבור התאחדות הכדורגל האנגלית, שם גם שיתף את חוויותיו.

פוליסיק הפך מודל לחיקוי עבור רבים ועזר לשבור את המחסומים סביב בריאות הנפש בכדורגל ובחברה בכלל.

5. טיירון מינגס

טיירון מינגס, כדורגלן אנגלי, המשחק בעמדת הבלם באסטון וילה ובנבחרת אנגליה, דיבר בפתיחות רבה בראיון ל"גרדיאן" משנת 2021, על ההתמודדות האישית שלו עם דיכאון ועל החשיבות העצומה בבקשה לעזרה.

באותו ריאיון הוא גם סיפר איך נאלץ להסתיר את המאבקים הנפשיים שהתחוללו בתוכו בגלל הטאבו הגדול שהיה קיים לגבי נושאים אלו, שכמעט ולא היו עולים על פני השטח בעולם הכדורגל הגברי והכוחני. מאז, מינגס מנצל כל הזדמנות לדבר בתקשורת על הסבל שעבר כשהסתיר את בעיותיו הנפשיות ומעלה את המודעות לקבלת עזרה נפשית בעת הצורך. הוא גם עבד עם ארגונים כמו CALM (Campaign Against Living Miserably) כדי לקדם ולספק תמיכה לאלה שמתמודדים עם בעיות נפשיות ומתביישים לדבר על זה.

4. ג'אנלואיג'י "ג'יג'י" בופון

גם השוער האגדי של יובנטוס האיטלקית, ג'אנלואיג'י "ג'יג'י" בופון, תרם אץ חלקו בהעלאת המודעות לבריאות הנפש בקרב ספורטאים בכלל ושחקני כדורגל בפרט.

שיאן המשחקים (694 הופעות עם מדי יובנטוס ו-176 הופעות בנבחרת איטליה), שנחשב עד היום לאחד השוערים הטובים בכל הזמנים, מדבר רבות על ההשפעה הנפשית שיש על הביצועים של ספורטאים והמחיר הנפשי של הפסדים במשחקים חשובים, מה שמוביל בסופו של דבר לדיכאון וחרדה.

בראיון ל"גרדיאן" הוא גם הצהיר על החשיבות של להישאר חזק מבחינה נפשית, דבר שמסייע לעמידות טובה יותר מול מצוקות רבות שהחיים מזמנים. הוא גם דיבר על הצורך בטיפול עצמי וניהול מתחים, והדגיש שיותר ויותר ספורטאים דואגים טוב יותר לבריאות הנפשית שלהם.

3. דני רוז

שחקן טוטנהאם לשעבר, דני רוז, שזמן המשחק שלו בקבוצה הצטמצם תחת ז'וזה מוריניו, סיפר שנים אחר-כך איך סיטואציה זו גרמה לו לשקוע לדיכאון וחוסר אונים.

בריאיון שנתן ב-2019 סיפר רוז איך חוסר ההצלחה במגרש תרם להשפעה על היציבות הנפשית והפיזית שלו, עד כדי הטלת ספק בסגנון המשחק שלו וביכולותיו ככדורגלן. רוז גם סיפר שבעקבות מצבו הנפשי, התשוקה העזה שהיתה לו לכדורגל כמעט ונעלמה.

לאחר שפנה לקבלת עזרה נפשית, הצליח בסופו של דבר רוז להשתחרר מהמחשבות השליליות שלא עזבו אותו, וחזר לתפקוד רגיל. גם היום מדבר רוז על החשיבות בפנייה לקבלת עזרה כשהנפש מרגישה פצועה.

2. כריסטיאנו רונאלדו

אחד משחקני הכדורגל הגדולים אי פעם, אגדת הכדורגל ששיחק בריאל מדריד, ברצלונה, אינטר ומילאן הודה לפני שנים אחדות שהוא מעונין להתחיל בטיפול נפשי כדי להבין יותר את עצמו לאחר קריירת המשחק המצליחה שלו.

רונאלדו, האיש והאגדה, לא חשש לבקש עזרה נפשית, ואף הצטלם עם הפסיכולוג הקנדי המפורסם ג'ורדן פטרסון, שאף חשף מספר פרטים על בעיותיו הנפשיות.

"כריסטיאנו הזמין אותי לביתו", סיפר פטרסון. "הוא סבל ממספר בעיות נפשיות וחבר שלו שלח לו כמה סרטונים שלי. הוא אמר לי שהוא צפה בהם ושהוא קרא את אחד מהספרים שלי, ושזה סייע לו מאוד".

כריסטיאנו רונאלדו, חלוץ אל נאסר. GettyImages
סיפר על הבעיות הנפשיות שלו לתקשורת. כריסטיאנו רונאלדו/GettyImages

הפסיכולוג אמנם לא פירט יותר מדי על תוכן השיחה עם רונאלדו, אבל סיפר: "הוא הראה לי את הציוד שבו הוא משתמש כדי להישאר בכושר. דיברנו על החיים שלו ובעיקר על מה שהוא רוצה לעשות בעתיד וגם על כל מיני מכשולים פסיכולוגיים איתם הוא מתמודד בנושא הזה. הייתה לנו מעין שיחה אסטרטגית בנושא הזה במשך כ-90 דקות".

רונאלדו עצמו לא טרח להסתיר את הבעיות איתן הוא מתמודד וסיפר בתקשורת על ההתמודדות שלו ואף חשף שהוא נמצא בטיפול נפשי מספר שנים, לא רק כדי לטפל בבעיותיו, אלא כדי לדעת ולהבין טוב יותר את עצמו".

1. מייקל קאריק

באוטוביוגרפיה שלו, "בין השורות", מייקל קאריק, הכוכב עטור הפרסים וההישגים של מנצ'סטר יונייטד, סיפר בהרחבה על ההתמודדות רבת השנים שלו עם דיכאון וחרדה.

הוא ציין שבעקבות הביצועים הפחות טובים שלו בליגת האלופות 2009, היו לו אפיזודות של דיכאון שהשפיעו לרעה על מצבו הנפשי לאורך זמן לא קצר.

אלא שקאריק ניצל את מעמדו הרם ואת הפרסום שלו כדי לקדם המודעות לבריאות הנפש בקרב כדורגלנים בפרט, ובקרב הציבור כולו. בפעילות החשובה שלו תמכה קרן מיוחדת שהקימה מנצ'סטר יונייטד, במסגרתה פועל קאריק עד היום כדי לספר את הסיפור האישי שלו ולהעביר את המסר שחייבים לבקש עזרה כשמתמודדים עם בעיות נפשיות, בעיקר אם אתם שחקן כדורגל מקצועי והיציבות המנטאלית שלך חשובה לא רק לחיים הפרטיים, אלא למשחק טוב יותר על המגרש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully