וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחים בכנס הסרטן הגדול בעולם: זו הסיבה שיותר צעירים חולים במחלה

עודכן לאחרונה: 5.6.2024 / 7:36

התזונה המערבית גורמת למחלות כמו סוכרת והשמנה, אבל היא גם מעלה את הסיכון לסוגי סרטן שונים בקרב צעירים. מה לעשות? לאכול בריא יותר

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר אנשים צעירים שחולים בסרטן. מדענים מאמינים שהסיבה לכך יכולה להיות קשורה לכך שאנשים אוכלים יותר מדי מזון אולטרה מעובד. מקרים אחרונים של סרטן המעי, למשל, מראים כי עשוי להיות קשר לשינויים במיקרוביום המעי המפחיתים את יכולתו של הגוף להתמודד עם תאים טרום סרטניים, על פי מחקר שהוצג בכנס הסרטן הגדול בעולם.

פרופסור צ'ארלס סוונטון, הקלינאי הראשי של חקר הסרטן בבריטניה, אמר כי הסרטן עדיין משפיע בעיקר על אנשים מבוגרים, אך מדענים חוששים מהעלייה בנוכחותו בקרב אנשים צעירים. בפגישה השנתית של האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית הוא אמר: "בעשורים האחרונים חלה עלייה ברורה בשיעורי היארעות הסרטן במבוגרים צעירים בבריטניה" הוא הוסיף: "אין לנו תשובה טובה למה זה קורה".

מחקר של אוניברסיטת אוהיו סטייט שהוצג בכנס בשיקגו מצא שלבני מתחת לגיל 50 עם סרטן המעי הגס יש תאים שנראו מבוגרים ב-15 שנים מגילם האמיתי. זה מצביע על כך שתזונה מערבית משפיעה על איזון החיידקים והדלקת במעי, מה שעלול לגרום ל"הזדקנות מואצת" במעי הגס.

סרטן המעי הגס. ShutterStock
עליה בסרטן המעי הגס אצל צעירים/ShutterStock

נמצא כי חיידקים הנקראים פוסובקטריום (fusobacterium), הקשורים לתזונה דלה בסיבים אך עשירה בסוכר, מגבירים את הדלקת במעיים, ובתורם מעלים את הסיכון לסרטן. הממצאים מוסיפים לעדויות הולכות וגדלות לכך שמחלות יכולות להתרחש באמצעות שינויים במיקרוביום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מהם מזונות מעובדים במיוחד?

מזונות אולטרה מעובדים עשירים בתוספת שומן, סוכר ומלח, דלים בחלבון וסיבים ומכילים צבעים מלאכותיים, ממתיקים וחומרים משמרים. המונח מכסה מזון שמכיל מרכיבים שאדם לא היה מוסיף בעת בישול בבית - כגון כימיקלים, צבעים וחומרים משמרים. ארוחות מוכנות, גלידה, נקניקיות, עוף מטוגן וקטשופ הם חלק מהדוגמאות הפופולריות ביותר.

מזונות אלה, כגון נקניקים, דגנים, ביסקוויטים ומשקאות תוססיםשונים ממזונות מעובדים, אשר מעובדים כדי לגרום להם להחזיק מעמד זמן רב יותר או לשפר את טעמם, כגון בשר מבושל, גבינה ולחם טרי. הם מכילים מעט או בכלל לא מכילים מזונות לא מעובדים או מעובדים מינימלית, כגון פירות, ירקות, זרעים וביצים. המזונות בדרך כלל עמוסים בסוכרים, שמנים, שומנים ומלח, וכן בתוספים, כגון חומרים משמרים, נוגדי חמצון ומייצבים. מזונות מעובדים במיוחד מוצגים לרוב כמוכנים לצריכה, טעימים וזולים.

פרופ' סוונטון אמר: "במקרים מסוימים, ייתכן שצצות אסוציאציות לכך שמינים מיקרוביאליים שונים עשויים להיות קשורים לסיכון לסרטן מוקדם. "מה שאנו רואים בכמה מחקרים הוא כמה גידולים של חולים עם התחלה מוקדמת של סרטן המעי הגס מכילים מוטציות שעלולות להיות יזומות על ידי מינים מיקרוביאליים אלה. "מרמז על כך שחלק מהחיידקים הללו עשויים ליזום מוטציות ב-DNA. זה לא שונה מהאופן שבו עשן טבק גורם למוטציות בתאי רירית הריאות.

לא בהכרח שמנים

פרופ' סוונטון אמר כי מדענים עדיין "בדרך מלהוכיח שמינים מיקרוביאליים אלה גורמים ישירות לסרטן", והוסיף כי דלקת במעיים הקשורה לעתים קרובות להשמנה היא גם גורם סביר.

ד"ר קאתי אינג, רופאה לסרטן המעי במרכז הרפואי של אוניברסיטת ונדרבילט בנאשוויל, אמרה כי עליית המחלה בקרב מתחת לגיל 50 נראית ברחבי העולם וכי חולים בריאים מגלים יותר ויותר סרטן מעי מתקדם בשנות ה-20, 30 ותחילת ה-40 לחייהם. היא אמרה: "הם לא בהכרח שמנים או לא בריאים למראה ולא היה לך מושג שהם חולים בסרטן".

"מחקרים קשרו את זה עם לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה, סוכרת ואורח חיים בישיבה, כמו גם קישורים לטבק ואלכוהול. "זה לא בהכרח מה שאתה אוכל, יש גם מחקר מעניין לגבי שימוש באנטיביוטיקה ומה אתה לוקח לגוף שלך מאז הילדות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully