וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק למשקל: זריקות ההרזיה יעילות גם נגד מחלות כליה והצורך בדיאליזה

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 26.5.2024 / 10:32

אחרי ששינו לגמרי את הדרך בה אנשים יורדים בקלות במשקל, ולאחר שהוכח שהן יעילות גם נגד שבץ והתקפי לב, עכשיו מגיע מחקר שמראה שתרופות ההרזיה הפופולריות מפחיתות בהרבה סיכון למחלות כליה וצורך בדיאליזה

זריקה להרזיה אוזמפיק. ShutterStock
זריקה להרזיה אוזמפיק/ShutterStock

מחקר פורץ דרך שפורסם בסוף השבוע בכנס של איגוד הכליות האירופי בשטוקהולם מצא שזריקות ההרזיה המכילות את החומר הפעיל "סמגלוטייד" - כמו בתרופות "אוזמפיק ו"וויגובי" הפחיתו באופן משמעותי את הסיכון למחלת כליות ותמותה ממחלה זו בקרב חולים עם סוכרת סוג 2. הממצאים עשויים לשנות את האופן שבו רופאים מטפלים באחת המחלות הנפוצות ביותר בעולם.

המחקר, שממצאיו פורסמו בניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין, כלל 3,533 משתתפים מ-28 מדינות עם מחלת כליות וסוכרת מסוג 2. כמחצית המשתתפים קיבלו אחת לשבוע זריקה המכילה את החומר הפעיל "סמגלוטייד" - החומר הפעיל בתרופות ההרזיה "אוזמפיק" ו"וויגבי" ומחצית המשתתפים קיבלו זריקת דמה (פלסבו).

חוקרים עקבו אחר המשתתפים לאחר תקופה של כשלוש שנים וחצי ומצאו כי אלו שקיבלו את התרופות להרזיה היו בסיכון נמוך ב-24 אחוז לסבול מסיבוכים חמורים של מחלת כליות כמו פגיעה בתפקוד הכלייתי של יותר מ-50%, צורך בדיאליזה או בהשתלת כליה. בקרב אלו שקיבלו את התרופה להרזיה נרשמו 331 סיבוכים של מחלת כליות, לעומת 410 סיבוכים בקרב אלו שקיבלו את תרופת הדמה.

בנוסף, מטופלים שקיבלו את הטיפול בזריקות ההרזיה היו בסיכון נמוך למות ממחלות לב וכלי דם (מחלות קרדיווסקולריות), סיכון נמוך לתמותה מכל סוג שהוא, ושיעור נמוך יותר של ירידה בתפקוד הכליות שלהם.

הנתונים היו כל כך טובים, שפורסמו לפני תום המחקר

על פי הדיווחים בעולם, ממצאי המחקר נחשבים לדרמטיים ולכן הוחלט לפרסם את התוצאות בשלב מוקדם מהצפוי (הממצאים פורסמו לאחר שלוש שנים וחצי למרות שהניסוי היה אמור להימשך בין 4-5 שנים) על מנת שמנהל המזון והתרופות (FDA) יוכל לדון בממצאים ובהמשך גם לאשר את הטיפול בתרופות ההרזיה כדי להפחית את ההתקדמות של מחלת כליות כרונית או סיבוכים שלה בקרב אנשים עם סוכרת מסוג 2.

"ממצאי המחקר הזה מראים יתרונות משמעותיים בתרופות המכילות את החומר הפעיל סמגלוטייד לחולים במחלת כליות כרונית וסוכרת", אמר ד"ר ולאדו פרקוביץ', נפרולוג ומרצה בכיר באוניברסיטת ניו סאות' ויילס בסידני שהיה החוקר הראשי של המחקר. "ההשפעה של הטיפולים התרופתיים היתה טובה משצפינו והתוצאות מובהקות מאוד מבחינה סטטיסטית".

תרופה אחרת לסוכרת, ג'רדיאנס, שפועלת במנגנונים שונים לגמרי, גם היא נמצאה כמגינה מאירועים לבביים באחוזים גבוהים ומחקר אחר הראה שהיא מגינה גם מסיבוכי כליות, התוקפים כמחצית מחולי הסוכרת, ואף עוצרת את הידרדרותן.

מחלת כליות היא מחלה נפוצה מאוד ועל פי הערכה אחד מכל שבעה אמריקאים סובל מהמחלה. בישראל הנתונים דומים. מדובר במחלה שמתפתחת בהדרגתיות ולרוב לא ניתן להבחין בתסמינים עד שהמחלה נמצאת בשלבים מתקדמים. הטיפולים המקובלים למחלת כליות כרונית הם באמצעות שינוי באורח החיים וטיפולים תרופתיים שנועדו להאט את התקדמות המחלה. במקרים בהם המחלה מתקדמת, התפקוד הכלייתי ידרדר, החולים יזדקקו לדיאליזה ובמקרים מסוימים אפילו להשתלת כליות.

"מדובר במחקר משמעותי שממצאיו פורסמו מוקדם מהצפוי מפני שהמסקנות עשויות לשנות את האופן בו מטפלים בתחום הנפרולוגיה. תרופות ההרזיה כבר אינן טרנד חולף, אלא סטנדרט טיפולי למחלת ההשמנה ולהפחתת סיכון למחלות רבות נוספות"

סוכרת היא הגורם המשמעותי ביותר להתפתחות של מחלת כליות כרונית. במחלה זו, הכליות נפגעות עד כדי כך שהן אינן יכולות לסנן את הדם כראוי. במצב זה עלולים להצטבר נוזלים ופסולת בדם, וכתוצאה מכך לגרום לעלייה בלחץ הדם ולהגביר את הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי ותמותה.

למרות שהנתונים של המחקר מראים יתרונות ברורים לטיפולים בזריקות ההרזיה, החוקרים עדיין לא יודעים להסביר מה המנגנון שמפחית את הסיכון לסיבוכים של מחלת הכליות. אחת ההשערות היא שהחומר הפעיל בתרופות אלו מפחית את הדלקת שבדרך כלל מחמירה במקרים של מחלת כליות כרונית. בנוסף, לא ברור האם התרופות אלו יעילות גם במקרים של חולים שאין להם סוכרת סוג 2.

"לאחר שהטיפולים התרופתיים להרזיה הוכיחו יעילות בירידה משמעותית במשקל, הפחתה של ערכי הסוכר בדם לסוכרתיים ובהקטנת הסיכון לאירועי לב ומחלות קרדיווסקולריות, ממצאי המחקר הנוכחי מצאו יעילות גם בהפחתת הסיכון לסיבוכים של מחלת כליות כמו צורך בדיאליזה והשתלת כליות", אומר לוואלה בריאות ד"ר רז הגואל, מנהל המרכז הרפואי לטיפול בהשמנה. "מדובר במחקר משמעותי שממצאיו פורסמו מוקדם מהצפוי מפני שהמסקנות עשויות לשנות את האופן בו מטפלים בתחום הנפרולוגיה. תרופות ההרזיה כבר אינן טרנד חולף, אלא סטנדרט טיפולי למחלת ההשמנה ולהפחתת סיכון למחלות רבות נוספות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully