וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה בטיפול בחולי כליה כרונית: אבחון מוקדם יאט את התדרדרות המחלה

דורון קופרשטין, בשיתוף BI

עודכן לאחרונה: 20.8.2023 / 11:35

כ-7,000 חולי כליה בישראל מחוברים לדיאליזה, כשעל-פי הערכות, חולים רבים אחרים סובלים ממחלת כליות, אבל רובם הגדול אינו מאובחן. אחרי שנים רבות בלי טיפולים יעילים למחלה, לאחרונה אושרה משפחת תרופות, ששילוב שלהן בטיפול בשלב מוקדם הראה האטה של המחלה בשנים רבות

אילוסטרציה. ShutterStock
קבוצת התרופות החדשה תדחה בשנים רבות את טיפול הדיאליזה ואולי אפילו תמנע אותו/ShutterStock

אין לה את יחסי הציבור של מחלות הסרטן, והיא אפילו לא מתקרבת לרמת המודעות שיש למחלות הלב. אבל מהנתונים שלה, קשה להתעלם. בישראל קיימת אוכלוסייה גדולה שסובלת ממחלת כליות כרונית (CKD), כזו שאם לא תאובחן ותטופל בשלבים הראשונים שלה, תאלץ את החולים בה להתחבר למכונת דיאליזה מספר פעמים בשבוע.

איך מחלה שפוגעת במספר רב של אנשים לא זוכה למודעות ציבורית והכרה? הסיבות לכך, בדיוק כמו המחלה עצמה, מורכבות.

"אם מחלות שקשורות ללב או סרטנים מסוימים מראים על הגוף סימני מצוקה, שמובילים מהר מאוד לטיפול, בכליות זה פשוט לא קורה", מסביר פרופ' בניה רוזן-צבי, מנהל המערך לנפרולוגיה וליתר לחץ דם בבילינסון ויו"ר האיגוד הישראלי בתחום. "המחלה מתקדמת והכליות פשוט לא כואבות. החולה לא סובל בתחילת המחלה, שזה הזמן הקריטי ביותר לטפל בה, ומגיע אלינו, פעמים רבות, עם מחלה מתקדמת".

מחלה ללא מודעות ונהלי בדיקה מסודרים

"המחלה מתקדמת והכליות פשוט לא כואבות. החולה לא סובל בתחילת המחלה, שזה הזמן הקריטי ביותר לטפל בה, ומגיע אלינו, פעמים רבות, עם מחלה מתקדמת"

זה רק תחילתו של סיפורם העגום של חולי הכליות - לא רק שהגוף שלהם אינו זועק לעזרה בשלבים הראשונים של המחלה, אלא שעד כה לא היתה מספיק מודעות לאיתור חולים בשלבים הראשונים של המחלה.

"ניתן לאתר ולבצע מעקב צמוד אחרי חולים", אומר לוואלה! בריאות פרופ' גיל צ'רנין, מנהל המכון לנפרולוגיה ויתר לחץ דם בבי"ח קפלן, ששימש גם כיו"ר האיגוד הישראלי בתחום עד לאחרונה. "כפי שנעשה מצוין עם חולי סוכרת, כאשר הגדירו את הטיפול במחלה כיעד לאומי. במחלת הכליות, אין בשלב זה לרופאי המשפחה הנחיות לגבי הבדיקות הנדרשות. וגם אם שלחו לבדיקות, צריך לתרגם את זה להחלטה אם לשלוח לנפרולוג (רופא כליות) או לא, ואם שולחים - בחלק מהמחוזות בארץ, מדובר בהמתנה לתור למומחה בנפרולוגיה של חצי שנה לפחות. למרות שרוב החולים החדשים יכולים להתחיל טיפול דרך רופא המשפחה, בשטח העסק הזה קצת חורק. אנחנו בשלב כזה שצריך לבנות קודם את המודעות למחלה, כמו שעשו עם סוכרת, מחלות לב וכלי דם, רק אחר-כך לטפל בשאר".

אם לא די בקושי לאתר מחלה כשהגוף לא מראה סימנים, או כשאין מודעות מספקת לבדיקות ואבחון מוקדם של אוכלוסיות בסיכון, סבל תחום הכליות מבעיה נוספת - במשך שנים רבות לנפרולוגים לא היו מספיק כלים ופתרונות להציע לחולים.

"עד לפני 5-6 שנים לא היו לנו טיפולים ספציפיים למחלת כליות כרונית", מספר פרופ' רוזן-צבי, "היה טיפול ללחץ דם, שגם סייע לכליות ועוד מספר טיפולים פחות יעילים. הצלחנו להוריד את הסיכון של החולים הקשים ב-20-30 אחוז מלהגיע לדיאליזה. זה לא מספיק טוב. לראיה, תראה מתי יצאו ההנחיות האחרונות לטיפול בחולי כליה כרוניים - ב-2012. מאז ועד היום לא היו חידושים משמעותיים. זה מספר את כל הסיפור".

אלא שלאחרונה, חווה ענף הנפרולוגיה רנסנס של ממש, וזה קורה בגלל משפחת תרופות, שבעקבות מחקרים ייעודיים התבררו כמסייעות לחולי כליה, עד כדי כך שבעולם כבר מכנים אותן "גיים צ'יינג'ר".

פרופ' גיל צ'רנין. באדיבות המצולם,
"בניסויים גדולים של אלפי אנשים, ראינו הצלחה פורצת דרך עם אותן תרופות בהאטת התקדמות מחלת הכליות הכרונית". פרופ' גיל צ'רנין/באדיבות המצולם
פרופ' בניה רוזן-צבי. קרן אנגלסמן דלה טורה,
"אם מחלות שקשורות ללב או סרטנים מסוימים מראים על הגוף סימני מצוקה, שמובילים מהר מאוד לטיפול, בכליות זה פשוט לא קורה". פרופ' בניה רוזן-צבי/קרן אנגלסמן דלה טורה

תרופה שנולדה מתוך הנחיות ה-FDA

לפני כעשור פסק ה-FDA שתרופות חדשות לסוכרת חייבות להוכיח שהן בטוחות בכל הקשור לתחלואת לב. כך נולדו תרופות מקבוצת מעכבי SGLT2, שהוכיחו יעילות בהורדה משמעותית של שיעורי הסוכרת בקרב מטופלים, והיו בטוחות ללב. אלא שמחקרים נוספים בקבוצת תרופות אלו הראו שהם לא רק בטוחים ללב, אלא ממש הפחיתו תמותה ואשפוזים הנובעים מאי ספיקת לב

אחרי הגילויים המשמחים על משפחת התרופות החדשה, שעושה פלאים בסוכרת ובלב, המשיכו החוקרים לבדוק את השפעתה על חולי כליה, מתוך הבנה שמחלות אלו קשורות אחת בשנייה. מדובר במחקרים רבים שנערכו בחלקים שונים בעולם וכללו אלפי חולים, כולל גם כאן בישראל.

בכנס הנפרולוגיה השנתי, שנערך לאחרונה במילאנו, הוצגו תוצאות המחקרים החדשים. לא היה קשה להבחין באווירת השמחה שאחזה באלפי הנפרולוגים, שהגיעו לכאן מכל קצוות העולם.

ועכשיו גם ההנחיות העולמיות משתנות

"חולה שהיה צריך להגיע לדיאליזה אחרי שנתיים, אנחנו מצליחים לדחות את זה בעוד 5-6 שנים, מה שיאפשר לחולה לחיות כמו שצריך, באיכות חיים טובה במשך תקופה ארוכה, וזה הרבה מאוד עבור חולים אלו"

אותה משפחת תרופות, הצליחה להוריד את הסיכון להתקדמות המחלה אצל חולי כליה בכ-30 אחוז נוספים. כלומר, טיפול משולב בתרופות הוותיקות והחדשות הוריד את הסיכון להתקדמות המחלה לכדי 40-50 אחוז.

"בניסויים גדולים של אלפי אנשים, ראינו הצלחה פורצת דרך עם אותן תרופות בהאטת התקדמות מחלת הכליות הכרונית, עד כדי הימנעות מדיאליזה והצורך בהשתלת כליה", מסביר פרופ' צ'רנין. "כשמדובר במחלה פרוגרסיבית, זה אומר שאנחנו מצליחים להאט אותה, אם כי לא לעצור לגמרי. חולה שהיה צריך להגיע לדיאליזה אחרי שנתיים, אנחנו מצליחים לדחות את זה בעוד 5-6 שנים, מה שיאפשר לחולה לחיות כמו שצריך, באיכות חיים טובה במשך תקופה ארוכה, וזה הרבה מאוד עבור חולים אלו. מי יודע, אולי עד שיגיעו לדיאליזה, יגיע פיתוח חדש שיאריך את זמן ההמתנה ככל שנאבחן את מחלת הכליות יותר מוקדם, כך הרווח הצפוי למטופל מהתרופות החדשות יהיה משמעותי יותר כך שהטיפול ירחיק אותו משמעותית מהצורך בדיאליזה או השתלת כליה".

גם האיגוד האירופאי למחלות כליה הבין את גודל השעה, ו-11 שנה לאחר שהוציא את הנחיות הטיפול האחרונות שלו למחלת כליות כרונית, הוא מתכוון להוציא הנחיות חדשות. גולת הכותרת של ההנחיות החדשות, שטיוטה שלהן הוצגה בכנס השנתי במילאנו, היא שלראשונה נכללות אוכלוסיות חולים שעד כה לא היה עבורם פרוטוקול טיפול, וכעת ישנו פתרון אמיתי עבורם שיאט את הידרדרות המחלה.

מוגש כשירות לציבור בחסות חברת בורינגר אינגלהיים ישראל בע"מ, ללא מעורבות בתוכן.

דורון קופרשטין, בשיתוף BI

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully