וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מדובר בגיים צ'יינג'ר": תרופות ההרזיה הפופולריות נמצאו יעילות גם בתחום אחר לגמרי

עודכן לאחרונה: 21.5.2024 / 9:53

זריקות ההרזיה השונות הפכו בשנים האחרונות לבשורה החמה ביותר בעולם הבריאות. מחקר נתונים חדש מראה שהתועלת הבריאותית שלהן לא עוצרת בירידה במשקל. "זה הולך לשנות את דרך הטיפול באנשים שסובלים ממחלות לב וכלי דם", אומר פרופ' ירון ארבל שניהל את המחקר בישראל

זריקה להרזיה אוזמפיק. ShutterStock
לא רק מפחיתות במשקל. זריקות ההרזיה/ShutterStock

הדור החדש של תרופות ההרזיה מחולל מהפכה של ממש בעולם הבריאות. אחרי שהתרופות הוצגו במחקרים ובחיים האמיתיים כמי שמסוגלות לסייע בירידה משמעותית במשקל ובשיפור מדדים שונים בבריאות ובאיכות חיים, מחקר נתונים חדש מראה יתרונות נוספים. מניתוח חדש של הנתונים שנאספו במסגרת אחד ממחקרי הדגל בתרופות, עולה כי התועלת הבריאותית שלהן לא נעצרת בירידה מהירה במשקל. עכשיו מסתבר שתרופות ההרזיה מצמצמות את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

לפי הניתוח, שהתפרסם לאחרונה באיטליה, במסגרת הכנס האירופאי להשמנת יתר, חוקרים מאוניברסיטת לונדון (UCL) הראו כי זריקה שבועית למשך 20 שבועות לפחות של התרופה סמגלוטייד, החומר הפעיל בתרופה ויגובי, מפחיתה את הסיכון לסבול מהתקף לב ושבץ באופן זהה גם בקרב אלו שירדו במשקל וגם בקרב אלו שלא ירדו.

הממצאים הללו משתלבים בנתונים שפורסמו לפני כמה חודשים מהמחקר, שהראו כי למטופלים שמקבלים את התרופה יש סיכון נמוך בכ-20% לחלות במחלות לב וכלי דם.

"מחקר סלקט בחן את השימוש בתרופה במטופלים עם עודף משקל - BMI של 27 ומעלה, שסבלו ממחלת לב וכלי דם משמעותית בעברם, כמו התקף לב, שבץ מוחי וכן הלאה. מחציתם קיבלו זריקה של ויגובי פעם בשבוע, ומחציתם קיבלו פלצבו", אומר לוואלה בריאות פרופ' ירון ארבל, מומחה לקרדיולוגיה מבית החולים איכילוב ומי שהיה החוקר הראשי של זרוע המחקר שנערך בישראל.

כולסטרול: הדמייה של הצטברות פלאק בעורק. ShutterStock
תרופות ההרזיה נמצאו יעילות במניעת מחלות לב וכלי דם, ללא קשר לירידה במשקל שהן גורמות/ShutterStock

גיים צ'יינגר שישנה את דרך הטיפול בחולי לב

"עד כה המחקר הראה כי מטופלים אלה, שקיבלו את הטיפול כתרופה בלבד, ללא סיוע נוסף של דיאטנית, ירדו בממוצע 10% במשקל (בהשוואה למחקרים אחרים שבהם בתוספת דיאטנית וייעוץ הירידה הגיעה ל-17% ממשקל הגוף), לצד הפחתה של כ-20% בסיכון לתמותה ותחלואה קשה", מוסיף פרופ' ארבל. "אנחנו יודעים שכמו כל תרופה, גם כאן היא לא פועלת על כולם, ורק כ-80% מגיבים אליה. נשאלה השאלה אם השיפור בבריאות הוא רק בזכות הירידה במשקל או שיש פה משהו נוסף".

פרופ' ארבל מסביר כי הניתוח החדש בחן שאלה זו בעזרת כלים סטטיסטיים משוכללים כדי להבדיל בין מטופלים שמצבם השתפר בגלל הירידה במשקל לבין מטופלים שמצבם השתפר מבלי שירדו במשקל, וכאלה שירדו במשקל, אבל מצבם הבריאותי השתפר בלי קשר לירידה זו. "כנראה שמי שכן יורד במשקל נהנה משיפור באיכות החיים. הם נושמים וזזים יותר טוב, אבל לא נראה שזה המנגנון המרכזי שמשפר את הבריאות. המנגנונים שגורמים לכך עדיין במחקר ויש תיאוריות ומחקרים ראשוניים, אבל לא לגמרי יודעים מדוע זה קורה. ייתכן שהתרופה עושה עוד דברים כמו לגרום לכלי הדם וללב להיות יותר גמישים ומפחיתה את הדלקת הכרונית שפוגעת באופן מצטבר בבריאות".

פרופ' ארבל מוסיף שמדובר בממצא מפתיע. "לפני המחקר הייתי מעריך שיותר ממחצית מהשיפור בבריאות יהיה בגלל הירידה במשקל, ופה מראים שרוב התרומה היא דרך המנגנונים האחרים", הוא אומר. למרות הממצאים, הוא מוסיף כי עדיין לא ברור אם התרופה תוכל להועיל לסובלים ממחלות לב וכלי דם ללא עודף משקל. "זו עדיין שאלה פתוחה כי התרופה עדיין לא נבדקה על קבוצת אוכלוסייה זו. אין לנו עדיין את הנתונים".

בכל מקרה, פרופ' ארבל מדגיש שהתרופות החדשות משנות את ההתמודדות של הקהילה הרפואית עם מגוון מחלות. "עד היום, בטיפול בחולים עם מחלות לב, היינו מתמקדים בלהוריד להם כולסטרול ולחץ דם ולהפסיק גורמי סיכון כמו עישון, אבל פחות היינו מדברים על המשקל. זו הפעם ראשונה שיש לנו תרופה שהוכחה כיעילה גם בהורדה במשקל וגם בשיפור תחלואת הלב וכלי הדם וגם נמצאה כבטוחה, ללא תופעות לוואי מסוכנות. לכן היא מסתמנת בתור "גיים צ'יינגר" שישנה את דרך הטיפול באנשים שסובלים ממחלות לב וכלי דם, או כאלו שנמצאים בסיכון לחלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully