וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטורף: כפית שמן זית אחת ביום עושה את הדבר הזה למוח

עודכן לאחרונה: 8.5.2024 / 12:28

כולנו יודעים ששמן זית בריא יותר משמנים אחרים, אבל עד כמה מדובר במרכיב בריאותי שתורם לנו לגוף? מחקר חדש מצא שוב יתרון מדהים לנוזל הטעים

עובדות מעניינות על שמן זית/זווית

האם שמן זית באמת תורם לבריאות שלנו? מחקר שפורסם ב-JAMA Network Open השבוע בראשות חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור של הרווארד T.H. בדק שתי קבוצות של אנשי מקצוע בתחום הבריאות בארה"ב ומצא שצריכת שמן זית יומית קשורה בסיכון נמוך יותר למות מדמנציה.

המחקר מצא כי צריכת כפית אחת לפחות של שמן זית בכל יום הייתה קשורה לסיכון נמוך ב-28% למוות מדמנציה, בהשוואה לאלו שמעולם לא צרכו שמן זית או רק לעתים רחוקות.

למשתתפים שדיווחו על צריכה רבה יותר של שמן זית היה סיכון נמוך יותר למות מדמנציה, ללא קשר לאיכות התזונה שלהם או הקפדה על התזונה הים תיכונית, המורכבת משפע של פירות טריים, ירקות, דגנים מלאים, אגוזים וכמויות מתונות של דגים ועופות.

חוקרים מצאו כי החלפת כפית אחת של מרגרינה ומיונז בכמות המקבילה של שמן זית הייתה קשורה לסיכון נמוך ב-8 עד 14 אחוזים למות מדמנציה.

המחקר צפה בשתי קבוצות של יותר מ-92,000 גברים ונשים של אנשי מקצוע בתחום הבריאות בארה"ב במשך 28 שנים. בערך 65 אחוז מהמשתתפים היו נשים. ו-4,751 מהמשתתפים מתו מדמנציה במהלך תקופת המחקר.

בית בד מולא בירכא. נמרוד סונדרס
בית בד מולא בירכא/נמרוד סונדרס

שימוש בשמן זית נקשר לסיכון מופחת למחלות לב וכלי דם. השמן הוא חלק מהתזונה הים תיכונית.

מחקר משנת 2022 של אותן שתי קבוצות במחקר החדש מצא שצריכה גבוהה יותר של שמן זית קשורה לסיכון נמוך בכ-19% למוות ממחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלה שמעולם לא צרכו שמן זית או רק לעתים רחוקות.

"נראה שלשמן זית יש השפעה מועילה נגד ירידה קוגניטיבית", אמרה פרופסור מרתה גואש-פרה, מומחית לתזונה בבית הספר לבריאות הציבור של הרווארד T.H ומחברת שני המחקרים. שמן זית "עשוי להועיל ישירות למוח על ידי חציית מחסום הדם-מוח ועשוי לתמוך בעקיפין במוח על ידי השפעות חיוביות גם על בריאות הלב של האדם", אמרה אן-ג'ולי טסייר, עמיתת מחקר בתזונה באוניברסיטת הרווארד T.H בית הספר לבריאות הציבור והמחברת הראשית של המחקר האחרון.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
רופאה מביטה בסריקות מוח. ShutterStock
"נראה שלשמן זית יש השפעה מועילה נגד ירידה קוגניטיבית"/ShutterStock

כיצד נערך המחקר?

יותר מ-92,000 המשתתפים שנחקרו נשאלו באיזו תדירות הם צרכו מזונות שונים כל ארבע שנים במשך 28 שנים, החל משנת 1990 ואילך. הנשאלים רשמו באיזו תדירות הם השתמשו בשמן זית ברוטב לסלט, במזון, באפייה או בטיגון. במהלך המחקר נקבע כי 4,751 מהמשתתפים מתו מדמנציה.

המחקר התצפיתי מצא קשר בין צריכת שמן זית לבין סיכון נמוך יחסית למות מדמנציה. החוקרים לא מצאו קשר סיבתי.

"נדרשים מחקרי התערבות כדי לאשר קשרים סיבתיים וכמות אופטימלית של צריכת שמן זית", אמרה פרופסור גואש-פרה. "מחקרים עתידיים יכולים לנסות לקבוע את "המנגנונים" שבאמצעותם צריכת שמן זית קשורה לסיכון נמוך יותר למות מדמנציה", אמרה.

המחקר צפה גם בתזונה של אנשי מקצוע בתחום הבריאות, מה שאומר שהתוצאות לא ניתנות להכללה לאוכלוסייה רחבה ומגוונת יותר. בנוסף, החוקרים אומרים שהם לא יכלו להבדיל בין השימוש בזנים שונים של שמן זית, כמו כתית או כתית מעולה, שיש להם "תרכובות ביו-אקטיביות גבוהות יותר ונוגדי חמצון רבים", אמרה גואש-פרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully