וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היתרון המדהים של דיאטה קטוגנית לגוף, ולא מדובר על משקל

עודכן לאחרונה: 3.4.2024 / 15:04

מחקר מצא כי דיאטת הקיטו הפופולרית מביאה לשיפורים מטבוליים ופסיכיאטרים משמעותיים בחולים עם מחלות נפש קשות

איריס קול מראיינת את ד"ר אורן טנא על דיכאון והטיפול בו/מערכת וואלה
ארוחת בוקר קטוגנית של סלט סלמון עם ירקות, מלפפונים, ביצים ואבוקדו. ShutterStock
ארוחת בוקר קטוגנית של סלט סלמון עם ירקות, מלפפונים, ביצים ואבוקדו/ShutterStock

האם תזונה קטוגנית יכולה לסייע בשיפור תסמיני בריאות הנפש? חוקרים מצאו שדיאטה זו מביאה לשיפורים מטבוליים ופסיכיאטרים משמעותיים בחולים עם מחלות נפש קשות כמו סכיזופרניה והפרעה דו קוטבית.

טיפול בתרופות אנטי פסיכוטיות יכול להועיל לאנשים עם מחלות נפש קשות. עם זאת, תרופות אלו עלולות לגרום גם לתופעות לוואי מטבוליות כמו תנגודת לאינסולין והשמנה, מה שעלול להוביל חולים רבים להפסיק ליטול את התרופה.

על פי תוצאות מחקר פיילוט שפורסם ב-Psychiatry Research, אימוץ תזונה קטוגנית - דלה בפחמימות וסוכר ועתירת שומן - תוך המשך טיפול תרופתי משחזר את הבריאות המטבולית ומשפר את המצבים הפסיכיאטריים.

לקחת שליטה בחזרה

"זה מאוד מבטיח ומאוד מעודד שאתה יכול לקחת בחזרה את השליטה על המחלה שלך בדרך כלשהי, מלבד סטנדרט הטיפול הרגיל", אמר ד"ר שבאני סטי, המחבר הראשון של המחקר מ-Stanford Medicine.

"הדיאטה הקטוגנית הוכחה כיעילה להתקפי אפילפסיה עמידים לטיפול על ידי הפחתת ההתרגשות של נוירונים במוח. חשבנו שכדאי לחקור את הטיפול הזה במצבים פסיכיאטריים", אמר סטי.

במהלך ניסוי הפיילוט של ארבעה חודשים, 21 משתתפים בוגרים עם סכיזופרניה או הפרעה דו-קוטבית התבקשו לעקוב אחר דיאטה קטוגנית. תוכנית דיאטה זו כללה בערך 10% מהקלוריות מפחמימות, 30% מחלבון ו-60% משומן. המשתתפים קיבלו תרופות אנטי פסיכוטיות והיו להם הפרעות מטבוליות כגון עלייה במשקל, תנגודת לאינסולין, היפרטריגליצרידמיה, דיסליפידמיה או סבילות לקויה לגלוקוז.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
פסיכולוג פסיכיאטר. GettyImages
פסיכולוג פסיכיאטר/GettyImages

במהלך הניסוי, המשתתפים עברו הערכות פסיכיאטריות ומטבוליות שונות. "המשתתפים איבדו בממוצע 10% ממשקל גופם; הפחיתו את היקף המותניים ב-11% אחוז; והיו להם לחץ דם נמוך יותר, אינדקס מסת גוף, טריגליצרידים, רמות סוכר בדם ותנגודת לאינסולין", כתבו החוקרים.

הצוות גם ציין יתרונות פסיכיאטריים בולטים, כולל שינה טובה יותר ושביעות רצון גדולה יותר מהחיים אצל המשתתפים. "בממוצע, המשתתפים השתפרו ב-31% בדירוג הפסיכיאטר של מחלות נפש המכונה סולם ההתרשמות העולמית, כאשר שלושה רבעים מהקבוצה הראו שיפור משמעותי מבחינה קלינית", הוסיפו.

מחקרים הראו כי מחלות נפש כמו סכיזופרניה והפרעה דו-קוטבית עשויות לנבוע מחסרים מטבוליים במוח, המשפיעים על אופן פעולת תאי המוח. החוקרים מאמינים שתזונה קטוגנית, המסייעת בשיפור חילוף החומרים הכללי בגוף, יכולה גם לשפר את חילוף החומרים במוח.

"כל דבר שמשפר את הבריאות המטבולית באופן כללי כנראה ישפר את בריאות המוח בכל מקרה. אבל התזונה הקטוגנית יכולה לספק קטונים כדלק חלופי לגלוקוז למוח עם חוסר תפקוד אנרגטי", הסביר סטי.

"מחקרים רבים הוכיחו בעבר כי תזונה עתירת פחמימות אמנם משפרת באופן רגעי את מצב הרוח והמתח הנפשי ותביא לתחושה מרוממת, אך מיד אחריה תביא לנפילה חדה ברמות הסוכר ולצורך לאכול עוד ועוד מתוקים", אומרת לוואלה בריאות עדינה בכר, דיאטנית סוכרת ותזונה קטוגנית, מחברת הספר "הדיאטה הקטוגנית", חברת המועצה הלאומית לסוכרת ויו"ר עמותת עתיד לשעבר. "וכך, כמו מעגל שמזין את עצמו, ברגע שתהיו בסטרס תרצו לאכול משהו מתוק, אך אם לא תהיו בסטרס כלל לא תגעו במזונות אלו. הקטונים מהתזונה הקטוגנית משפרים את תפקוד המוח משום שהם מקור חלופי לאנרגיה ובכך משפרים את מצב הרוח כיוון שרמות הסוכר נשמרות על מצב מאוזן"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully