וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו בקע, האם הוא מסוכן ולמה נתניהו צריך לעבור ניתוח?

פרופ' אהוד קליין

עודכן לאחרונה: 1.4.2024 / 9:44

לפני למעלה מעשור עבר נתניהו ניתוח בקע טבורי. לפני כשעה לשכתו עדכנה שהוא יעבור ניתוח הלילה - לא ברור אם באותו איזור. פרופ' אהוד קליין, מומחה בתחום, כירורוג וראש תחום רפואה שניונית במכבי שירותי בריאות מסביר מהו בקע, איך מאבחנים אותו ומה הטיפולים?

בווידאו: בשל הפרעת קצב: נתניהו עבר השתלת קוצב לב/דוברות שיבא

ראש הממשלה בנימין נתניהו ייכנס הלילה לניתוח בהרדמה מלאה, בעקבות בדיקה שגרתית שנערכה במוצאי השבת ובה התגלה בגופו בקע - כך נמסר היום (ראשון) מלשכתו. הניתוח יערך בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים על ידי פרופ' אלון פיקרסקי, מנהל האגף הכירוגי בהדסה עין כרם. פיקרסקי חתום גם על הדו"ח הרפואי של רה"מ נתניהו מחודש דצמבר 23 בו קבע כי מצב בריאותו תקין לחלוטין.

רק להזכיר כי בקיץ פונה נתניהו לבית החולים שיבא פעמיים לאחר שחש ברע. בפעם השנייה שהגיע לבית החולים הוחלט לבצע בו השתלת קוצב לב. בנוסף, נתניהו עבר ניתוח של בקע טבורי באוגוסט 2013, אך אין לדעת באיזה ניתוח מדובר כעת. כך או כך, לפי הודעת משרד רה"מ, מדובר בזיהוי מוקדם של הבקע שטרם הגיע למצב מסוכן.

פרופ' אהוד קליין, כירורוג וראש תחום רפואה שניונית במכבי שירותי בריאות מסביר מה זה בקע ואיך מטפלים בו?

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפסגת הנשיאים בירושלים
18 בפברואר 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפסגת הנשיאים בירושלים 18 בפברואר 2024/פלאש 90, חיים גולדברג

מה זה בקע?

"באופן כללי בקע הוא פגם בשכבות החיצוניות של הדפנות של הגוף או בדופן הבטן הקדמי. הבקע הכי שכיח הוא במפשעות. למעשה, דרך הפתח של הבקע יוצאים הקרומים הפנימיים של חלל הבטן, בדרך כלל זה קרום הצפק - שמכסה את איברי הבטן מבפנים. וזה שק הבקע. לעיתים הוא מכיל שומן ומעי.

הבקע יכול להיות א-סימפטומטי, ללא כאבים או קושי בתפקוד, אך הוא יכול לגרום לכאב וגם יכול לגדול.

חשוב להבין שבקע לא מסתדר ללא ניתוח. אם הבקע הוא ללא תסמינים או שהתסמינים הם קלים, אפשר לתכנן לנוחיות המטופל ולבצע ניתוח אלקטיבי. לעיתים הבקע גורם לכאבים ופגיעה תפקודית ואז יש צורך בניתוח דחוף.

לפעמים שק הבקע יוצא ולא יכול להכנס פנימה - זה בקע כלוא. אם הוא מכיל איבר בפנים כמו מעי אז הכליאה של האיבר יכולה לגרום לפגיעה די קשה ביאבר הכלוא בשק ואז יש צורך בניתוח דחוף מאוד.

בנוסף לבקע המפשעתי קיים גם בקע טבורי. איזור הטבור נחשב איזור חלש, לכן כשהלחץ התוך בטני עולה הלחץ הולך לשם. הוא שכיח אצל נשים אחרי היריונות, ואז לפעמים באיזור הטבור נוצר פגם שמאפשר פקיעה של הקרומים הפנימיים".

בקע סרעפתי אומנם נקרא בקע אך הוא גורם לבעיות תפקודיות אחרות, כמו צרבות כאבים ברום הבטן, תחושת חומציות בפה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

איך מאבחנים בקע?

בדרך כלל המטופל יתלונן על התבלטות באיזור המפשעה או כאבים ואז הוא עובר בדיקה ידנית על ידי רופא. אם לא מצליחים למשש את הבקע עוברים אולטרה סאונד.

איך מטפלים?

יש שתי גישות ניתוחיות. הראשונה היא גישה לפרוסקופית - זעיר פולשנית. בגישה הזו מחדירים מצלמה מחוברת לסיב אופטי לתוך חלל הבטן. אם מדובר בבקע מפשעתי אז המצלמה מוכנסת מתחת לטבור. מנפחים בעזרת בלון את החלל האגן ועל ידי כך דוחפים את המעיים למעלה, לאחר מכן מוציאים את הבלון, עושים עוד שני חורים בדופן הבטן מחדירים מכשירי עבודה, מזהים את הבקע, מושכים אותו פנימה ואז פורסים רשת במקום שהיה בו הבקע. ניתוח כזה ללא בעיות מיוחדות, ובצד אחד, נערך כחצי שעה עד שעה.

הגישה השניה היא הגישה הפתוחה - עושים חתך במפשעה, במקרה של בקע מפשעתי ,מזהים את הבקע ודוחפים אותו פנימה. שמים את הרשת על מקום הפגם שדרכו יצא הבקע וסוגרים את הרקמות

בשיטה הראשונה ההתאוששות מהירה ופחות כאבים. ברוב המקרים מדובר על אשפוז לילה אם אין בעיות מיוחדות והתאוששות לוקחת כמה ימים. ניתן לתפקד אך זה יכול לכלול כאב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully