וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה נזקק נתניהו לקוצב לב - ואיך תיראה שגרת חייו בזמן הקרוב

דורון קופרשטין

עודכן לאחרונה: 23.7.2023 / 8:55

אמנם מדובר בהליך רפואי קצר, אולם מושתלי קוצב לב אמורים להיות מאושפזים מספר ימים ולנוח בביתם מיד אחר-כך, בניגוד להודעת ההרגעה מלשכתו של נתניהו שישתחרר בהמשך היום. מה הוביל להשתלת הקוצב בליבו של נתניהו ומהם הסיבוכים שעלולים להתרחש

קוצב לב. ShutterStock
מכשיר אלקטרוני זעיר שתפקידו לשלוח אותות חשמליים ללב בכדי לדאוג שיפעם בקצב סדיר. קוצב לב/ShutterStock

מדוע נזקק נתניהו לקוצב לב?

בעת אשפוזו הראשון של בנימין נתניהו, חשף וואלה! כי ראש הממשלה סובל מבעיית הולכה חשמלית ללב, בגללה גם עבר את בדיקת ה-EPS בצנתור, שבודקת את הולכת החשמל ללב. בעיה זו גורמת להאטה בקצב הלב, והתוצאה היא: הלב לא מצליח להעביר מספיק דם מחומצן למוח. מצב כזה גורם להתעלפות, וסביר להניח שזה מה שקרה לראש הממשלה בביתו, מה שהוביל לאשפוז הראשון.

אם לא מטופל, מדובר במצב מסוכן. כשמדובר במספר שניות בהן דם מחומצן לא מגיע למוח - מתרחשת, כאמור, התעלפות. אולם כאשר מדובר במספר דקות (3-5) בהן דם מחומצן לא זורם מהלב - עלול להתרחש נזק בלתי הפיך למוח.

מכשיר ההולטר, אותו השתילו הרופאים בחזהו של נתניהו באשפוזו הראשון, הוא זה ששלח אותות על הפרעת ההולכה בלב. במצב זה החליטו הרופאים על הצורך הדחוף להשתיל את קוצב הלב בראש הממשלה. קוצב הלב מזהה הפרעות בהולכה החשמלית, ומספק אותות חשמליים מלאכותיים בעת הצורך.

מהו קוצב לב?

הלב מתפקד כמשאבה עשויה שריר, שנשלטת על ידי אותות חשמליים, שמקורם בתאים מיוחדים בלב. הפרעה של אותות חשמליים אלו, כמו שעלה חשד לגבי נתיהו, כשבוצעה לו בדיקת EPS, עליה דיווחנו בעת אשפוזו, מביאה לקצב לב איטי מדי או מהיר מדי, או לפעימות לא סדירות של קצב פעימות הלב, מה שמצריך השתלת קוצב לב חיצוני. קוצב לב (Pacemaker) הוא מכשיר אלקטרוני זעיר שתפקידו לשלוח אותות חשמליים ללב בכדי לדאוג שיפעם בקצב סדיר.

איך מבוצע ניתוח להשתלת קוצב לב?

השתלת קוצב לב היא תהליך פשוט יחסית: המחולל מושתל מתחת לעור ליד עצם הבריח בצד השמאלי של החזה. בדרך כלל, המחולל מחובר ללב דרך כלי דם ראשי באמצעות סיב אלקטרוני גמיש .

ניתוח השתלת קוצב לב מבוצע בחדר צנתורים תחת הרדמה מקומית. מדובר בניתוח קטן יחסית, שבמהלכו מבוצע חתך באורך של מספר סנטימטרים, בדרך כלל באזור החזה הסמוך לכתף. לאחר ביצוע החתך, מוחדרת אלקטרודה או אלקטרודות, תלוי בסוג הקוצב המושתל, לתוך וריד הנמצא סמוך לאזור ההשתלה, ומשם ללב. על-מנת למצוא את המיקום המתאים לאלקטרודות, נעשה שימוש בין היתר במכשיר רנטגן הנמצא בחדר הצנתורים. הניתוח אורך בין שעה לשעתיים, בהתאם לסוג הקוצב, מספר האלקטרודות המושתלות ועוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מה אמור החולה לעשות לאחר הניתוח?

למרות שסביבת נתניהו טוענת כי הוא ישתחרר כבר היום (ראשון) מבית החולים, האשפוז שלאחר ניתוח כזה אורך לרוב עד יומיים, במהלכו עוקבים הרופאים אחרי קצב פעימות הלב והחלמת פצע הניתוח. בזמן שלאחר הניתוח, המושתל אמור להימנע מתזוזה של האזור בו הושתל הקוצב.

לאחר מספר שעות, כשההרדמה המקומית חולפת, המושתל עשוי להרגיש כאב וחוסר נוחות. גם לאחר השחרור מבית החולים, הרופאים ימליצו בדרך-כלל על מנוחה בבית. הכאב צפוי לחלוף באופן הדרגתי. חזרה לפעילות מומלצת באופן הדרגתי. הנעה של הכתף בצד בו הושתל הקוצב באופן זהיר מומלצת על-מנת להימנע מסיבוכים שנובעים מחוסר תזוזה ממושך של הכתף, אם כי יש להימנע מפעילות מאומצת עד להוצאת התפרים.

קוצב לב. Dario Sabljak, ShutterStock
כך נראה קוצב לב בגופו של מושתל/ShutterStock, Dario Sabljak

מהם הסיכונים בהשתלת קוצב לב?

כמו כל ניתוח, גם השתלת קוצב לב כרוכה בסיכונים:

  • זיהום בקוצב הלב: זיהום עשוי להתפתח בטווח של השנה הראשונה מההשתלה. הסימנים כוללים חום גבוהה של 38 מעלות או יותר, כאב, נפיחות ואודם באזור בו הושתל הקוצב. לרוב, הטיפול הדרוש הוא טיפול אנטיביוטי משולב וניתוח להוצאת הקוצב המזוהם, והחלפתו.
  • קרישי דם: קריש דם יכול להתפתח באחד מהוורידים ביד בצד בו הושתל הקוצב. קריש כזה יגרום לנפיחות של היד, אך לרוב הקריש חולף לאחר מספר ימים, ולא גורם לבעיה משמעותית.
  • דליפת אוויר: בגלל שהאלקטרודות של קוצב הלב מוחדרות דרך ורידים אשר עוברים בסמוך לריאות, יש סיכון לדליפה של אוויר מהראות במידה והווריד נוקב בטעות במהלך הניתוח. אוויר יכול לדלוף לחלל החזה ולגרום לחזה אוויר. ברוב המקרים הדליפה היא מינימלית, ונספגת מעצמה בלי טיפול.
  • עלולה להיות גם פגיעה בתפקוד הקוצב במקרים אלו: האלקטרודה יוצאת ממקומה, הסוללה של המחולל מפסיקה לפעול, חלה פגיעה במעגלים החשמליים של הקוצב כתוצאה מחשיפה לשדה מגנטי חזק או בעיה בתכנות קוצב הלב. הסימנים המצביעים על כשל של קוצב לב הם תחושת דופק מהיר או איטי מידי, סחרחורות, גיהוקים או התעלפויות. במידה ויש בעיה בתפקוד הקוצב , נדרשת התערבות רפואית דחופה.

מה קורה אחרי הניתוח?

ראש הממשלה יצטרך להגיע לביקורות בבית החולים מדי מספר חודשים כדי לאבחן ולמנוע תקלות בתפקוד הקוצב, וכדי לקבוע את מועד החלפתו של הקוצב, כאשר בדרך כלל מדובר בטווח זמן של בין 5-15 שנים ממועד ההשתלה. בנוסף, מטרתן של ביקורות אלו היא לשנות את נתוני הקוצב במידת הצורך, בהתאם לצרכי המטופל.

כל אדם בו הושתל קוצב לב חיצוני, נדרש לשאת עליו כרטיס זיהוי המפרט את נתוני הקוצב, כולל עדכונים על כל שינוי הנעשה בנתוני הקוצב במהלך הביקורת התקופתית.

רק לאחר שלושה שבועות של החלמה, ניתן לחזור לפעילות גופנית עם מספר מגבלות, בהן הימנעות מספורט שעלול להיות כרוך בזעזועים באזור הכתף (אזור ההשתלה של הקוצב). במרבית המקרים, ניתן לחזור לפעילות גופנית אליה מורגלים עוד לפני השתלת קוצב הלב, אך רק במידה ומרגישים טוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully