וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאכלים מפתיעים שטובים לבריאות שלכם יותר ממה שחשבתם

עודכן לאחרונה: 31.3.2024 / 13:05

רבים נמנעים מסוגי מאכלים שונים בעקבות סטיגמה תזונתית שכבר השתרשה עמוק. אבל האם מדובר באמת צרופה?

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!
ביצה עלומה על טוסט. ShutterStock
ביצה עלומה על טוסט/ShutterStock

יש מאכלים שמראש אנחנו מחשיבים כ"לא בריאים", זאת בעקבות מחקרים שונים אבל גם המון סטיגמות. ובכל זאת, חשוב להגיש כי מאכלים כמו שוקולד, קפה, יין, ואפילו תפוחי אדמה, ביצים וחמאה יכולים להיות טובים לבריאות שלכם.

במאמר שפורסם במגזין ווג, אמר ד"ר סטיבן דאהמר, מנהל מרכז אנדרו וייל לרפואה אינטגרטיבית באריזונה, כי "אמריקאים רבים תמימים לגבי הסטנדרטים שמכשירים מזון כ'בריא', מה שהוביל לתפיסות שגויות ארוכות טווח לגבי מה שאנו אוכלים".

אלה המאכלים שהוא מציין בכתבה:

תפוחי אדמה

ב-100 גרם של תפוח אדמה מאודה יש 100 קלוריות בלבד, ללא שומן, ללא נתרן, ללא כולסטרול וגם ללא גלוטן. הוא מכיל כמעט מחצית הכמות היומית המומלצת של ויטמין C, יותר אשלגן מאשר בננה, די הרבה ויטמין B6, סיבים תזונתיים, מגנזיום ונוגדי חמצון.

אז נכון, יש בו גם עמילן, שעלול להגביר את הרגישות לאינסולין, אבל מצד שני, בחלק מהמקרים הוא עשוי גם לשפר את ויסות רמות הסוכר בדם, את פעילות מערכת העיכול, ספיגת רכיבי התזונה בגוף ותחושת השובע, לסייע למיתון הדלקתיות בגוף לחזק את המערכת החיסונית ולשפר את זרימת הדם.

הטענה המרכזית נגד תפוחי האדמה היא שהערך הקלורי שלהם גבוה. אבל האמת היא שלא תפוח האדמה עצמו אשם בכך, אלא דרך ההכנה שלו (כן, צ'יפס). נכון שתכולת הפחמימות שלו גבוהה, אבל אל לנו לשכוח שפחמימה היא חלק מתמהיל תזונתי בריא והיא חיונית לגוף לצרכי אנרגיה לטווח ארוך.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
תפוחי אדמה בתנור. Anastasia Kamysheva, ShutterStock
תפוחי אדמה בתנור/ShutterStock, Anastasia Kamysheva

ביצים

רבים מחליטים להממנע מביצים בשל כולסטרול גבוה. בקרב תזונאים דווקא שוררת הסכמה על כך שתכולת החלבון והוויטמינים שקיימת בביצים בהחלט הופכת אותן לבחירה תזונתית בריאה. ביצים מכילות 13 ויטמינים ומינרלים חיוניים והן מהוות מקור טוב לחלבון איכותי - חומר היסוד המשמש לבניית ותחזוקת שרירים חזקים ובריאים. ביצה גדולה אחת מכילה כ-6 גרם של חלבון ורק 72 קלוריות, מה שאומר שמדובר בעסקה משתלמת למדי של ערך תזונתי גבוה במחיר קלורי נמוך.

חוסר הוודאות והבלבול הגדולים ביותר בנוגע לביצים נוגעים לסוגיית החלמונים (החלק הצהוב) - האם בריא לאכול אותם, או לא? במשך שנים ארוכות סבל החלמון מיחסי ציבור מאוד גרועים, והכל בגלל תכולת הכולסטרול התזונתי שלו, שתזונאים הזהירו כי הוא מזיק לבריאות. ביצה גדולה אחת מכילה בממוצע 186 מיליגרם של כולסטרול וההמלצה לצריכה יומית של כולסטרול היא לצרוך עד 300 מיליגרם ממנו. משמעות הדבר שביצה אחת מכילה יותר ממחצית הכמות המומלצת. מה עושים? אוכלים ביצה ליום - לא יותר.

חמאה וגבינה

גם גבינה וחמאה נוספו לרשימה, כאשר לשניהם המכנה המשותף של שומנים בריאים ופונקציונליות מחזקת מערכת החיסון.

"מזונות אלו עשירים בפרוביוטיקה התומכת בבריאות המעיים ובתפקוד החיסון. מזונות מותססים התעלמו מזמן או נמנעו מהם, למרות הפוטנציאל שלהם לקדם בריאות עיכול ורווחה כללית", אמר דאהמר ל"ווג".

גבינה מכילה חומרים מזינים, ויטמין B12 וזרחן. לדבריו, ויטמין B12 חיוני לגוף מכיוון שהוא עוזר לשמור על תאי דם ותאי עצב שלמים.

כמה חוקרים מאמינים שגבינה איכותית יכולה אפילו להוריד רמות של כולסטרול LDL מזיק בגוף ולהפחית את הסיכון לשבץ מוחי.

חלב

בשנים האחרונות חלב פרה נחשב ללא בריא, בין אם זה בגלל אחוז האנשים שמתקשים לעכל אותו, ובין בשל העובדה שבני אדם לא באמת נזקקים לחלב של חיה אחרת, אבל הרבה מזה גם הפופולריות הגוברת של חלופות שאינן חלביות כמו חלב שקדים ושיבולת שועל.

חלב מספק לגוף חלבונים איכותיים, סידן (יתרון חשוב!), ויטמין A וויטמין 12B, אבל בהחלט אפשר לקבל את כל אלו ממזונות אחרים

כדי חלב. ShutterStock
כדי חלב/ShutterStock

דגים שמנים

דגים הם מאכל מטעה. מצד אחד יש כאלה החשיבים אותם מאוד בריאים ומצד שני אחרים טוענים שהם מלאים בכספית המסכנת את הגוף. ואכן, במשך עשורים בני האדם מזרימים לימים ולאוקיינוסים ביוב ושפכים תעשייתים, כך שמתכות כבדות כמו כספית וחלקיקי מיקרופלסטיק מוצאים את דרכם לתוך גופם של הדגים.

מנגד, דגים שומניים מספקים לגוף את כל השומנים הבריאים שהוא זקוק להם, כמו גם חלבון. אבל, זה עמוק יותר מזה, לדברי דהמר. "אני מייעץ באופן קבוע למטופלים לשקול מחדש מזונות מסוימים שעברו דמוניזציה לא הוגנת, וקבוצה כזו כוללת שומנים - במיוחד אלה שנמצאים בדגים שומניים כמו סלמון וסרדינים", אמר. "מזונות אלה מכילים שומנים בריאים, כגון חומצות שומן חד בלתי רוויות ואומגה 3, אשר מועילות לבריאות הלב, לתפקוד המוח ולרווחה הכללית".

שוקולד

אולי ההפתעה הגדולה ביותר ברשימה היא שוקולד. השוקולד בצורתו הטהורה ביותר (כמה שיותר אחוזי קקאו) עשיר בפוליפנולים ונוגדי חמצון - תרכובות המספקות את זרימת הדם ללב ומפחיתות דלקת.

מחקרים מראים ששוקולד גם מסייע לתפקוד המוח ומגביר את החוזק של מערכת החיסון.

קפה

אמנם זה מובן מאליו ששתיית יותר מדי כוסות קפה אינה טובה לגוף, אך כשהוא נצרך במידה הוא יכול לעשות נפלאות לגוף. ומדובר על 3-4 כוסות קפה ביום.

קפה שעשיר בנוגדי חמצון נמצא בשלל מחקרים ככזה שמפחית את הסיכון למספר מחלות כגון אלצהיימר, פרקינסון, מחלות לב, סוכרת מסוג 2 ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully