וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קייט לא לבד. בכל העולם מקרי הסרטן בצעירים עולים. זו הסיבה

עודכן לאחרונה: 29.3.2024 / 10:33

נתונים מרחבי העולם מראים כי קיימת עליה מדאיגה במספר מקרי הסרטן בקרב צעירים. למה זה קורה ועד כמה אנחנו צריכים להיות מודאגים?

קייט מידלטון חושפת כי חלתה בסרטן והיא עוברת טיפולי כימותרפיה. 22 במרץ 2024/רויטרס

נסיכת ויילס, קייט מידלטון, חשפה לאחרונה כי אובחנה בסרטן ועוברת סדרת טיפולי כימותרפיה "מניעתיים". רעייתו של יורש העצר הבריטי, הנסיך וויליאם, סיפרה כי הגילוי התקבל כ"הלם מוחלט" וכי היא ובעלה "עושים כל שביכולתם כדי להתמודד ולנהל את המצב באופן פרטי". ההודעה של הנסיכה גרמה להלם ברחבי הממלכה ובעולם כולו, בעיקר בשל גילה הצעיר של הנסיכה. אבל היא לא לבד.

מחקר שפורסם ב-JAMA Network Open בשנת 2023 והתבסס על נתונים של יותר מ-560,000 מטופלים בארה"ב שנבדקו משנת 2010 עד 2019 מצא כמה ממצאים מרכזיים. החדשות המטרידות הן שמקרים הופיעו בקרב אנשים מתחת לגיל 50 - במיוחד בקרב נשים ואלה בשנות ה-30 לחייהם. למעשה, שיעור הסרטן בקרב אנשים בשנות ה-30 לחייהם עלה בכמעט 20% בתקופה זו.

מחקר שהתפרסם לאחרונה הראה כי כמעט כל יבשת ברחבי העולם חווה עלייה בסוגים שונים של סרטן בקרב אנשים מתחת לגיל 50, זוהי נקודת אזהרה גדולה מכיוון שרוב הרופאים ממליצים על בדיקות שגרתיות של סרטן בשלב מאוחר יותר בחיים, מאשר באנשים צעירים ובשיא כושרם.

הנתונים של המחקר הראו כי ביבשת אוסטרליה מאובחנים הכי הרבה אנשים בעולם עם סרטן בשיעור של 135 לכל 100,000 אנשים, מרביתם עם סרטן השד. במקום השני היא ניו זילנד הסמוכה עם 119 מקרים באנשים מתחת לגיל 50 לכל 100,000 איש, מרביתם עם סרטן המעי הגס. באסיה, במדינות יפן ודרום קוריאה שקרובות גיאוגרפית יש להן שיעורים שונים של סרטן המעי הגס, כאשר בדרום קוריאה הוא גדל בקצב מהיר יותר. ארצות הברית מעט מאחור במקרה החיובי עם 87 מקרים לכל 100,000 אנשים מתחת ובריטניה הרחק מאחור תופסת את המקום ה-28, עם 70.5 מקרים לכל 100,000 אנשים.

קייט מידלטון חושפת כי חלתה בסרטן, 22 במרץ 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
קייט מידלטון חושפת כי חלתה בסרטן, 22 במרץ 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

העליה הכי מדאיגה - סרטן המעי הגס

הדאגה הגדולה של המומחים היא העלייה בסרטן המעי הגס בקרב הצעירים. נתונים הראו ששיעור המקרים בקרב אנשים בגילאי 20 עד 34 עלה ב-40% בין 2010 ל-2020. על פי ההערכות הם צפויים לעלות ב-90% עד 2030. כאמור, סרטן המעי הגס והרקטום (פי הטבעת) הוא הסוג השלישי בשכיחותו בארה"ב והגורם השלישי למוות בקרב גברים ונשים כאחד.

ה-ACS, אחת האגודות הרפואיות הגדולות בארה"ב, מעריכה שכ-153,000 מקרי סרטן המעי הגס יתגלו השנה, כולל 19,500 בקרב אלה מתחת לגיל 50, עוד מעריכים כי כ-53,000 בני אדם צפויים למות מהמחלה. לצד הפסימיות יש מעט אופטימיות בנושא כי לאחרונה בישרו כי בדיקת דם לצורך בדיקת סרטן במעי הגס הצליחה במחקר, הבדיקה עדיין לא מאושרת ה-FDA, אך צפויה להיות מאושרת השנה. יחד עם זאת, הרופאים עדיין ממליצים לצד הבדיקה החדשנית להמשיך ולעבור קולונוסקופיה לגילוי ממצאים.

על פי נתוני חלאסרטן, סרטן המעי הגס והרקטום הוא המחלה הממארת השנייה בשכיחותה בישראל. הגיל החציוני לתחלואה הוא סביב 65, אך בעשור האחרון קיימת מגמה של עלייה בבצעירים ובצעירות גם בישראל.

בדו"ח רשם הסרטן האחרון על אודות סרטן המעי והרקטום בישראל נאמר כי בניגוד למגמת הירידה בהיארעות סרטן המעי הגס והרקטום בקרב כלל האוכלוסייה, בנשים בנות 20-34 נצפתה עלייה מובהקת בהיארעות מחלה זו. בקרב גברים מתחת לגיל 50 הייתה מגמה יציבה ללא ירידה בהיארעות.
בשנת 2009 אובחנו בישראל 125 חולי וחולות סרטן מעי גס ורקטום בני פחות מ-45 (3.7% מכלל המקרים), בעוד שבשנת 2019 עלה המספר ל-196 חולים (6.6% מכלל המקרים). אם בוחנים את מספר המקרים מתחת לגיל 50, ב-2009 היו 234 מקרים שהם 10% מכלל המקרים, ובשנת 2019 היו 334 מקרים, שהם 11.3%. ממאירות מעי גס ורקטום היא החמישית בשכיחותה בקרב גברים מתחת לגיל 45.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ד"ר נעמה הלפרן קלמוביץ', רופאה בכירה ביחידה לגידולי מערכת העיכול, מרכז חוסידמן לרפואת הסרטן בבית החולים שיבא תל השומר. דוברות שיבא,
ד"ר נעמה הלפרן קלמוביץ'/דוברות שיבא
"לצערי בנוסף לעליה במספר החולים הצעירים החולים, הם מגיעים פעמים רבות בשלב מחלה מתקדם יחסית ומכאן החשיבות להעלאת המודעות לנושא"

ד"ר נעמה הלפרן קלמוביץ', רופאה בכירה ביחידה לגידולי מערכת העיכול, מרכז חוסידמן לרפואת הסרטן בבית החולים שיבא תל השומר, אמרה בנושא: "צעירים מתחת לגיל 50 לא נכללים בתוכניות לגילוי מוקדם של סרטן מעי גס. קיימת הנחה שמדובר במחלה של אנשים מבוגרים. לצערי בנוסף לעליה במספר החולים הצעירים החולים, הם מגיעים פעמים רבות בשלב מחלה מתקדם יחסית ומכאן החשיבות להעלאת המודעות לנושא. בארה"ב יצאה המלצה להוריד את גיל בדיקת הסקר לגילוי מוקדם של סרטן מעי גס מגיל 50 לגיל 45".

עוד סיפרה כי לאנשים עם בני משפחה מדרגה ראשונה שחלו בסרטן המעי יש המלצות שונות לבדיקות סקר וחשוב מאוד להקפיד על כך. מדובר במחלה ממאירה שניתנת למניעה. "בבדיקת קולונוסקופיה יכולים להתגלות פוליפים שנכרתים וכך נמנעת התפחות תהליך סרטני", הסבירה ד"ר קלמוביץ'.

"הסיבות לעליה במספרים לא לגמרי מובנת, קיימות השערות שיש קשר לאורח חיים שכולל תזונה פחות בריאה, פחות פעילות גופנית , מחקרים אחרים מצביעים על קשר אפשרי לשימוש באנטיביוטיקה ושינויים באוכלוסית החיידקים במעי. ממאירות מעי גס היא מחלה לא נפוצה בצעירים, אך בהחלט קיימת. יש לשים לב לסימנים חריגים במערכת העיכול ביניהם שינויים בהרגלי היציאה, דמם רקטלי, כאבי בטן, וירידה לא מכוונת במשקל ולפנות לרופא משפחה".

שירה סגל קופרמן - מייסדת שותפה ומנכלית חלאסרטן, הוסיפה: "לא יכול להיות שהגיל הצעיר יהווה חסם לאבחון מוקדם. חשוב שרופאי משפחה שמהווים את הקו הראשון לבריאות הציבור יכירו שיש כאן מגמה של ירידה בגיל ואם מגיעים צעירים עם תלונות שמתאימות לסרטן מעי, אז שלא ישללו את האפשרות שזה סרטן ויקפידו להמשיך בירור, גם אם מדובר בבחורה בת 28 כפי שסיפרנו בספר "הסיפור של הצעירים 2", על המחלה שיצא לאחרונה מטעם הארגון".

סרטן השד עדיין מוביל בעולם

ברחבי העולם, סרטן השד הוא המחלה הנפוצה ביותר בעשרות מדינות, כולל ארה"ב, בריטניה, קנדה, הודו, דרום אפריקה, אוסטרליה ומקסיקו, מה שעשוי להיות בגלל בדיקות נגישות יותר. לצד זאת, מקרים מוקדמים של סרטן השד עלו בארבעה אחוזים מדי שנה בין 2016 ל-2019 - אם כי מקרי המוות מהמחלה ירדו. אחריו מופיע סרטן הערמונית. בנוסף, סוגי סרטן אחרים בעלייה כולל סרטן הרחם עם שיעורי עלייה של שני אחוזים מאז אמצע שנות ה-90 בקרב אנשים מתחת לגיל 50.

על פי ארגון הבריאות העולמי, כדי להתמודד עם המגיפה, חוקרים מתחילים לשתף פעולה בין מדינות רבות כדי לחקור את הנושא, אך מומחים מדגישים כי יש צורך לנתח עשרות שנים של נתונים לפני שהסיבה האמיתית תתגלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully