וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרי הסרטן יורדים בקרב מבוגרים, אבל עולים אצל צעירים. זו הסיבה

עודכן לאחרונה: 20.8.2023 / 12:32

נתונים מקרב חצי מיליון מטופלים הראו כי השכיחות של סוגי סרטן שונים הולכת ועולה בקרב צעירים מעל גיל 30. בעיקר צעירות. אז ממה זה נובע?

איריס קול מראיינת את פרופ' עידו וולף מאיכילוב על ההתפתחויות בתחום הסרטן/מערכת וואלה!

מחקר עדכני שנערך בארה"ב מצא ממצא מדאיג - יותר אנשים צעירים חולים בסרטן. מנגד, החדשות הטובות הן שהמספרים דווקא יורדים בקרב בני 50 ומעלה.

המחקר שפורסם ב-JAMA Network Open התבסס על נתונים של יותר מ-560,000 מטופלים בארה"ב שנבדקו מ שנת 2010 עד 2019. כמה ממצאים מרכזיים. החדשות המטרידות הן שמקרים הופיעו בקרב אנשים מתחת לגיל 50 - במיוחד בקרב נשים ואלה בשנות ה-30 לחייהם.

שיעור הסרטן בקרב אנשים בשנות ה-30 לחייהם עלה בכמעט 20% בתקופה זו. סרטן השד היווה את המספר הגבוה ביותר של מקרי סרטן בקרב צעירים, עלייה של כ-8% בעשור. סרטן מוקדם (מוגדר כמקרים בקרב צעירים מתחת גיל 50) עלה ב-4.4% בקרב נשים, אך ירד ב-4.9% בקרב גברים. העליות הגדולות ביותר במקרי הופעה מוקדמים היו בסרטן התוספתן, שעלו ב-252%; סרטן של צינור המרה, שעלה ב-142%; וסרטן הרחם, שעלה ב-76%.

בריאות סרטן מגזין גדולה. ShutterStock
בריאות סרטן מגזין גדולה/ShutterStock

ולמרות הנתונים, חשוב להסביר. הסרטן בקרב צעירים נותר נדיר יחסית - זה "לא אירוע שכיח", אומרת היונה סונג מהאגודה האמריקאית לסרטן, שלא הייתה מעורבת במחקר. אך היא מוסיפה כי לעלייה "יש השלכות משמעותיות" ו"הוא משהו שעלינו לשקול כגורם פעמון לטרנדים עתידיים".

מחבר המחקר הראשי, ד"ר דניאל הואנג מהאוניברסיטה הלאומית של סינגפור, אומר שלא ברור מה גורם לעלייה, אבל הוא ציין גורמים פוטנציאליים כולל השמנת יתר, שתייה מרובה ועישון.

"הגורם הגדול ביותר לסרטן בארצות הברית כרגע הוא עישון, אבל שיעורי העישון ירדו מאז שנות ה-60", אמר. "בשנים הקרובות הגורם הגדול ביותר לסרטן בארצות הברית יהיה צריכה של יותר מדי קלוריות ולא מספיק פעילות גופנית. החשד שלי הוא שחלק גדול מהעלייה הזו היא אורח חיים, או שהוא מונע על ידי צריכה קלורית מוגברת, השמנה מוגברת ופעילות גופנית לא מספקת".

סיבה אפשרית נוספת היא שימוש באלכוהול, אמר. "בשנים האחרונות חלה עלייה במספר סוגי הסרטן הקשורים לאלכוהול. כעת אנו מעריכים שכ-6% או משהו כזה ממקרי הסרטן בארצות הברית נובעים מצריכת אלכוהול, במיוחד שתייה מוגזמת".

כדי להוריד את הסיכון הכולל לסרטן, בראולי ממליץ על "עקרונות בסיסיים מאוד": "נסו לשמור על משקל בריא. נסו להתאמן. נסו לשמור על תזונה נכונה עם חמש עד תשע מנות של פירות וירקות ביום, רצוי פירות טריים. נסו להפחית את כמות המזון המעובד בתזונה".

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully