וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תזונאית חושפת את 3 המאכלים שמורידים את הסיכון לדמנציה

עודכן לאחרונה: 18.3.2024 / 8:14

אנחנו משקיעים בגוף שלנו המון אבל שוכחים לפעמים את המוח. מומחית תזונה מסבירה אילו מאכלים יחזקו את האיבר החשוב ששולט על הכל

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

עם הזדקנות האוכלויסה והעליה במחלות מוח דגנרטיביות - לכולנו כבר ברור שטיפול במוח שלנו חשוב לא פחות משאר הגוף. אז מה אפשר לעשות, או במקרה הזה - לאכול, כדי לשמור על המוח שלנו בריא?

נאהיד עלי, תזונאית בכירה התראיינה לאתר המירור שם הסבירה כי: "כרופאה שחוקרת תזונה ובריאות המוח, ראיתי ממקור ראשון את הכוח שיש למזון שלנו לסייע בהגנה מפני דמנציה ככל שאנו מזדקנים. כמה אפשרויות פשוטות יכולות לעשות הבדל אמיתי".

וכדי לעזור לכולנו לעשות בחירות טובות יותר עבור הגוף שלנו, היא חלקה שלושה מזונות שיכולים לעזור להגביר את כוח המוח, להפחית את הסיכון לדמנציה, ובאופן כללי לגרום לנו להרגיש טוב יותר.

מוזלי. ShutterStock
מוזלי/ShutterStock

פירות יער

ראשית, נאהיד אומרת שכולנו צריכים להכניס עוד פירות יער - כולל אוכמניות, תותים ופטל לתפריט שלנו. הם "מזונות מוחיים מדהימים. אני מחזיקה באופן קבוע תערובת של אוכמניות, פטל ופטל שחור בהישג יד מכיוון שלכל צבע יש תרכובות הגנה משלו. חופן או שניים מדי יום זה כל כך פשוט - בין אם זה לזרוק אותם לתוך דייסת שיבולת שועל, יוגורט או סתם לאכול אותם כמו שהם כחטיף".

ואכן, המחקרים מגבים את הדברים שלה. מחקר שפורסם לפני כשנה מצא כי צריכת חופן של אוכמניות בר יכולה לשפר את בריאות המוח והלב. חוקרים מהפקולטה למדעי החיים והרפואה של קינגס קולג' בלונדון בבריטניה העריכו 61 משתתפים בריאים, גברים ונשים, בגילאי 65 עד 80. המשתתפים קיבלו משקה יומי של 26 גרם אבקת אוכמניות בר מיובשות בהקפאה במשך 12 שבועות, בעוד לקבוצת הביקורת ניתן פלצבו תואם.

בסוף המחקר, החוקרים גילו שהקבוצה שנטלה משקה אוכמניות שיפרה את הזיכרון לטווח קצר והציגה זמני תגובה מהירים יותר. הם גם נמצאו טובים יותר בזיכרון רשימות מילים ובמעבר בין משימות. המשתתפים הראו גם שיפורים בלחץ הדם הסיסטולי ובתפקוד כלי הדם בהשוואה לקבוצת הביקורת.

החוקרים מאמינים שההשפעות המועילות של אוכמניות נבעו מהפיגמנטים הכחולים שלהם הנקראים אנתוציאנינים. הם סוג של פוליפנולים שנמצא יעיל בהגברת זרימת הדם הקרדיווסקולרית והמוחית. פיגמנטים אלו נמצאים בתותים, פטל, ענבים אדומים וירקות סגולים. מאכלים נוספים המכילים אנתוציאנינים הם ברוקולי, אגסים ותבלינים כמו כורכום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

דגים

דגים שומניים כגון סלמון נחשבים כבעלי השפעה חזקה על המוח. הסיבה לכך היא שהם עשירים בשמני אומגה 3, שהם קריטיים לתפקוד תאי המוח. אומגה 3 עוזרת גם להפחית דלקת במוח, הקשורה לדמנציה.

על פי מחקר שפורסם ב-BMJ, צריכת דגים גבוהה בתזונה נקשרה באופן עקבי לשיפור הבריאות הקוגניטיבית בגיל מבוגר. כדי לקבל את התוצאות הטובות ביותר, נאהיד ממליצה לשאוף לאכול כמה מנות מדי שבוע, מכיוון שזו אחת ה"דרכים הקלות ביותר לתמוך בבריאות המוח שלך".

אגוזים

הודות לתערובת של שומנים בריאים, חלבון וסיבים, אגוזים נהדרים להזנת המוח . עם זאת, נהאיד הסבירה שצריך להיות זהיר לגבי גודל המנות כי אגוזים הם "עתירי קלוריות". המומחה כתב: "המחקר מראה שאלו שאוכלים אגוזים באופן קבוע נוטים להישאר חדים יותר ככל שהם מתבגרים".

על פי מחקר שפורסם לאחרונה ב-Clinical Nutrition, אכילת שני חופנים של אגוזים מכל מיני סוגים (60 גרם) מדי יום יכולה לשפר את הזיכרון ולהגביר את בריאות המוח אצל מבוגרים.

לצורך המחקר, החוקרים העריכו 28 אנשים בריאים עם גיל ממוצע של 65 ומדד מסת גוף ממוצע (BMI) של 27.9 לאחר שחולקו לשתי קבוצות. לקבוצה אחת ניתנו 60 גרם אגוזי מלך, פיסטוקים, קשיו ואגוזי לוז מדי יום במשך 16 שבועות, בעוד לקבוצה השנייה לא ניתנו אגוזים. הקבוצות החליפו דיאטה לאחר תקופה של 8 שבועות.

בסוף הניסוי, תפקוד המוח של המשתתפים הוערך על סמך גורמים שונים כגון תפקוד כלי דם במוח, תפקוד האנדותל (הריפוד הפנימי של כלי הדם), נוקשות עורקים, מיקרו כלי דם ברשתית וביצועים קוגניטיביים.

חוקרים מצאו כי המשתתפים שצרכו אגוזים מדי יום הראו שיפור ניכר בזרימת הדם בחלקים שונים במוחם. היה להם גם שיפור של 16 אחוזים במשימת זיכרון מילולי, שכללה זיכרון מילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully