וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: ה-FDA קובע - יוגורט מסייע במניעת המחלה הנפוצה הזו

עודכן לאחרונה: 3.3.2024 / 14:40

מדובר בהכרזה שנעשתה אחרי בדיקות ומחקרים של מספר שנים, ורק מזונות מועטים קיבלו כזה מעמד. אז מה זה באמת אומר ולמה חלק מהמומחים טוענים שמדובר בהחלטה מופרכת?

בסרטון: כל מה שחשוב לדעת על טרום סוכרת/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

אחרי דיונים של כמעט חמש שנים, מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) החליט שיצרני יוגורט יכולים כעת לטעון טענה מוגבלת שהמזון עשוי להפחית את הסיכון לסוכרת מסוג 2. ההחלטה היא תביעת הבריאות המוסמכת הראשונה אי פעם שהסוכנות הפדרלית פרסמה ליוגורט.

על פי אתר CNN טענות בריאות מוסמכות "נתמכות בראיות מדעיות, אך אינן עומדות בתקן המחמיר יותר של 'הסכם מדעי משמעותי' ('significant scientific agreement) הנדרש לתביעת בריאות מורשית", לפי ה-FDA. "כדי להבטיח שהטענות הללו אינן מטעות, עליהן לצרף כתב ויתור או שפה מתאימה אחרת כדי למסור לצרכנים במדויק את רמת הראיות המדעיות התומכות בטענה".

במקרה של יוגורט, הטענה קובעת כי על פי עדויות מדעיות מוגבלות, "אכילת יוגורט באופן קבוע, לפחות 2 כוסות (3 מנות) בשבוע", עשויה להפחית את הסיכון למחלה הפוגעת בכ-38 מיליון אנשים בארה"ב ובערך 462 מיליון אנשים ברחבי העולם.

יוגורט עם פירות יער. ShutterStock
לא רק טעים, גם יכול למנוע סוכרת. יוגורט/ShutterStock

הכל החל בגלל חברת דנונה

ביסוד ההמלצה לגודל מנה עומדת המסקנה של ה-FDA כי בהתבסס על שתי קבוצות פרוספקטיביות שהוערכו במחקרים איכותיים, הכמות הספציפית היא המינימום הדרוש להשגת האפקט הנטען.

יוגורט הוא מזון עתיק שהיה חלק מהתזונה האנושית במשך אלפי שנים. תהליך הכנתו כולל החמצת חלב בעזרת חיידקים ידידותיים. אכילת יוגורט כחלק מתפריט מאוזן יכולה לתרום לאורח חיים בריא, ומחקרים רבים מצאו כי ליוגורט השפעה מיטיבה על הבריאות, כנראה בגלל שהוא מציע תכולת שומן נמוכה והרבה חלבונים, סידן וחיידקים פרוביוטיים.

המהלך מגיע בתגובה לעתירה משנת 2018 שהגישה חברת המזון והמשקאות דנונה צפון אמריקה. ההגשה הפעילה סקירה של ה-FDA של מחקרים קיימים על הקשרים בין יוגורט לסוכרת מסוג 2, על פי הודעה לעיתונות שפורסמה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"נשמע מגוחך"

"העצומה לאפשר טענה בריאותית מוסמכת הקשורה לסוכרת מסוג 2 להופיע על תוויות יוגורט פעלה לפי השלבים המתאימים וכללה מחקר שנערך בביקורת עמיתים כדי לתמוך בעתירתם", אמרה לאתר CNN ד"ר קרוליין פסרלו, תזונאית מוסמכת ומדריכה בבית הספר למדעי הבריאות והשיקום של אוניברסיטת פיטסבורג.

אבל בנוסף לכך שהמחקר התומך מוגבל, הוא גם "לא חזק במיוחד", הוסיפה פסרלו. "הדרך שבה המחקרים נערכו פירושה שאנחנו לא באמת יכולים לומר בוודאות שיש קשר סיבתי, אלא יותר מתאם בין סוכרת מסוג 2 ליוגורט".

תביעות בריאות מוסמכות עבור מזון הותרו על ידי ה-FDA מאז 2002 ובעשור האחרון, רק 10 מזונות הורשו להימכר עם טענות כאלה - כולל אבקת קקאו עשירה בפלבנואידים להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, ומוצרי חמוציות מסוימים להורדת הסיכויים לדלקות חוזרות בדרכי השתן בקרב נשים.

ד"ר מריון נסטלה, תזונאית וביולוגית מולקולרית, הדהדה את תחושותיה של פסרלו והוסיפה כי "טענות בריאות מוסמכות מגוחכות על פניהם".

"מדוע שכל אדם בר דעת יחשוב שכל מה שאתה צריך לעשות כדי למנוע סוכרת מסוג 2 זה לאכול שתי כוסות יוגורט בשבוע?" אמרה פרופסור פולט גודארד, מומחית לתזונה, לימודי מזון ובריאות הציבור באוניברסיטת ניו יורק. "כל מה שאנחנו יכולים לקוות הוא שהיוגורט לפחות לא ממותק, אבל מכיוון שממש קשה למצוא יוגורט לא ממותק, זה אומר לאנשים שרוצים להימנע מסוכרת מסוג 2 שיוגורטים ממותקים בעצם טובים עבורם".

"לפי סקירת המחקרים של ה-FDA, כמות הסוכר ביוגורט לא שינתה שום הבדל בתוצאות", הוסיפה נסטלה. "לכן, על פי ה-FDA, סוכר הוא לא עניין". לדבריה, צריכה גבוהה של סוכר מוסף נקשרה עם סיכון גבוה יותר לפתח סוכרת מסוג 2 במספר מחקרים.

נוסף על המפוקפקות של הטענה היא המציאות שהגורם לסוכרת מסוג 2 הוא למעשה מספר גורמים, כך שלמרות שיוגורט יכול להיות חלק מתזונה בריאה ושומרת משקל, "לצפות שיוגורט בפני עצמו יהיה קשור סיבתי למניעת סוכרת אין היגיון בהקשר של הדיאטה בכללותה", אמרה נסטלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully