וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רואים עליך שאתה טחון: מחקר מצא שתווי פנים יכולים להעיד על עושר או עוני

4.2.2024 / 0:03

האם יש לכם פרצוף של עני מרוד או של עשיר רגוע? מחקר בדק מה גורם לאדם להיראות עשיר או עני ומצא שלגמרי ניתן לזהות דרך תווי הפנים שלכם לאיזו קבוצה אתם שייכים

אלו עשרת האנשים העשירים בעולם לשנת 2023/@zenkidwarriors

מתברר שלא צריך להיכנס לכיס של אנשים. אפשר פשוט לבחון להם את תווי הפנים כדי לדעת האם הם עשירים או עניים. מחקר חדש של אוניברסיטת גלזגו סקר ובדק מה גורם לאדם להיראות עשיר או עני, על פי שיפוטים שטחיים.

המחקר, שנערך בקרב משתתפים לבנים מתרבויות מערביות, קבע אילו תווי פנים קשורים למעמד חברתי גבוה או נמוך - על סמך נקודת מבט אישית. הממצאים, שפורסמו בכתב העת APA Journal of Experimental Psychology, קבעו שאנשים עם פנים צרות וחדות יותר, פה מחוייך, גבות מורמות, עיניים קרובות, לחיים ורודות וגוון עור פנים בהיר וחם יותר נחשבים עשירים יותר. הנשאלים גם קשרו את תווי הפנים הללו עם תכונות כמו אמינות, יכולת וחום.

לעומת זאת, אנשים בעלי תווי פנים רחבות יותר, פה מושפל, גבות נמוכות, סנטר קצר וגוון עור פנים כהה יותר נחשבים כמחוסרי יכולת, פחות אמינים - ויותר עניים.

מאפייני פרצוף עשיר לעומת פרצוף עני. מערכת וואלה!, עיבוד תמונה
מאפייני פרצוף עשיר לעומת פרצוף עני/עיבוד תמונה, מערכת וואלה!

למרות שהם לא הוזכרו בשמם מחקר, בכלי התקשורת בארה"ב טרחו לציין שלשניים מהאנשים העשירים בעולם, מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג ומנכ"ל אמזון ג'ף בזוס, ששניהם מיליארדרים, יש כמה מהתכונות שהוזכרו במחקר. לצוקרברג יש פנים צרות ולבזוס עור חם ואדמדם.

ד"ר ת'ורה ביורנסדוטיר מאוניברסיטת סטירלינג אמרה: "במחקר שלנו אנו מספקים תובנות חדשות לגבי מה גורם לאדם להיראות עשיר או עני ומראים כיצד השיפוטיות הללו קשורות לסטריאוטיפים חיוביים ושליליים, כמו יכולת מול חוסר יכולת. התוצאות מצביעות על כך שסטריאוטיפים של מעמדות חברתיים מסבירים את הקשר בין מראה הפנים לשיפוטים על מעמדם החברתי של אנשים. זה מדגיש שהסטריאוטיפים שאנו מחזיקים הם תוצאתיים לאופן שבו אנו תופסים אחרים - הם משטים את התפישות שלנו. ההתרשמות שלנו מאנשים אחרים יכולה להוביל ליתרונות או חסרונות מסוימים עבורם".

המחקר בחן אילו תכונות אנשים בוחנים כשהם מחליטים, על בסיס מראה בלבד, האם אנשים הם עשירים או עניים. הם ביקשו מ-15 גברים ו-15 נשים בגיל הממוצע 22 לבצע שיפוט מהיר לגבי עושרו או תכונותיו הסבירות של אדם על סמך תמונות תלת-מימדיות שהוצגו להם. המשתתפים דירגו היכן לדעתם אנשים נפלו בסולם של שבע דרגות - מהעניים ביותר ועד העשירים ביותר. כפי שציינו, פנים של "עשירים" נחשבו אמינים, חכמים ומוכשרים יותר וכונו ע"י חלקם "פנים של עשיר שליו".

לעוד סיפורים ביזאריים ומעניינים מהעולם - בואו לערוץ הווטסאפ שלנו >>>

עוד בנושא:
מדוע דור ה-Z מזדקן רע יותר בהשוואה לדור המילניום?

כסף קונה הכל? אנשים עשירים חיים כעשור יותר מרובנו

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מארק צוקרברג. רויטרס
תווי הפנים של מארק צוקרברג מעידות: הוא עשיר. גם חשבון הבנק שלו מעיד על זה/רויטרס

פרופסור רייצ'ל ג'ק, מאוניברסיטת גלזגו הוסיפה: "ממצאים אלה הם לא רק בעלי ערך לקידום ההבנה שלנו על תפישות חברתיות מרכזיות, אלא יכולים גם לעזור בהתערבויות עתידיות שנועדו לקטוע את אותן תפישות מוטות".

​זהו לא המחקר הראשון שניסה לשפוט את עושרו של אדם על ידי בחינת פרצופו. מחקר משנת 2017 של אוניברסיטת טורונטו, שפורסם בכתב העת Journal of Personality and Social Psychology, מצא גם הוא שפניהם של אנשים עשויים לחשוף האם הם עשירים או עניים. מחקר זה כלל ניחוש של עושרם של אנשים אמיתיים על סמך תמונות, ומשתתפי המחקר ניחשו בדיוק של 53%. "עם הזמן, הפנים שלך מצליחות לשקף ולחשוף את החוויות שעברת", אמר מחבר המחקר ניקולס רול, "גם כשאנחנו חושבים שאנחנו לא מבטאים משהו, שרידים של הרגשות האלה עדיין שם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully