וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד 2050 הבעיה הזו תהיה קטלנית יותר מסרטן. כעת מסתמן פיתרון

עודכן לאחרונה: 10.1.2024 / 11:03

חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה הם מהבעיות הכי בוערות בעולם הרפואה. למעשה דוח שפורסם לפני מספר שנים מצא כי בעתיד הלא רחוק כ-10 מיליון איש צפויים למות מדי שנה מחיידקים אלה. כעת גילוי חדש נותן תקווה

חולה מאושפז בבית חולים מחובר למד סטורציה. ShutterStock
איום מטריד על בריאות העולם/ShutterStock

שנה חדשה התחילה גם בעולם הרפואה, והנה קצת חדשות טובות: מומחים גילו סוג חדש פוטנציאלי של אנטיביוטיקה שיכולה לטפל בזיהומים קטלניים בבתי חולים - אחת הבעיות הרפואיות הכי מטרידות בעולם. המחקר התפרסם בכתב העת Nature.

התרכובת החדשה, zosurabalpin, עבדה "טוב במיוחד" בניסויי מעבדה ובעכברים, אמרה המנהלת המדעית של השותפות העולמית למחקר ופיתוח של אנטיביוטיקה, פרופ' לורה פידוק. המחקר הציע "תקווה ברורה" לזיהומים אחרים שקשה לטפל בהם, אמרה לתוכנית Today של BBC Radio 4.

החוקרים האמריקאים התמקדו במציאת דרך חדשה לטיפול בזיהומים הנגרמים על ידי חיידק Acinetobacter baumannii. האורגניזם, שסווג כ"פתוגן קריטי בראש סדר העדיפויות" על ידי ארגון הבריאות העולמי, עלול לגרום לזיהומים פולשניים מאוד בדם ובחזה בחולים חולים בבתי חולים. והחלק הכי גרוע - הוא עמיד לאנטיביוטיקות מוכרות רבות וכ-40-60% מהנדבקים בו מתים.

אנטיביוטיקה. ShutterStock
סוג חדש של אנטיביוטיקה/ShutterStock

סיבה מרכזית לכך שכל כך קשה למצוא תרופות חדשות שמנטרלות אותו היא בגלל המבנה המסובך של החיידק - עם "קרום" דופן כפול המקיף אותו ומגן עליו מפני התקפה. התצורה הזו "מקשה מאוד להכניס אליו תרופות ושישארו בפנים", אמרה פרופ' פידוק לחדשות ה-BBC. אבל נראה ש-zosurabalpin, שנמצא לאחר סקר של כ-45,000 מולקולות קטנות בעלות תכונות אנטיביוטיות פוטנציאליות, הורס את יכולתו של האורגניזם להרכיב בהצלחה את קרום המגן המפתח הזה.

"מה שמרגש בתגלית הזו הוא שאחד מאבני הבניין שהם חלק מהחלק החיצוני של תא החיידק הזה מופרע על ידי התרופה החדשה הזו", אמרה פרופ' פידוק. בניסויי מעבדה, התרכובת עצרה את הובלת אבן בניין קריטית - ליפופוליסכריד - לחלק החיצוני של התא, ומנעה את היווצרותם התקינה של הקרום המגן ובסופו של דבר מובילה למוות של התא.

זה היה "מרגש" שהחוקרים כבר השלימו כמה מחקרים על מספר קטן יחסית של אנשים בריאים - והם "הורשו כעת להמשיך ולעשות ניסויים קליניים מלאים באנשים עם הזיהום", אמרה פרופ' פידוק. אבל "אנחנו רחוקים מאוד" משימוש בו בבתי חולים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"תקווה ברורה"

פרופ' פידוק אמרה כי "ניסויים קליניים מלאים לוקחים הרבה זמן, כמה שנים. ואכן, הם עולים מיליוני פאונד. וגם אם הניסוי יצליח, אז צריך לאשר את התרופה לשימוש ואז להנגיש למי שזקוק לכך - וזה בכל העולם, לא רק במדינות בודדות שיכולות להרשות זאת לעצמן. "שם נמצאת הבעיה הגדולה - הכלכלה של ייצור אנטיביוטיקה".

אבל למרות המכשולים הניכרים, יש "תקווה ברורה". "זה ממש מרגש - ולא רק שזה טוב לסוג זה של חיידקים, אלא שאפשר לבנות על זה גם לחיידקים אחרים".

דוח שפורסם לפני מספר שנים בבריטניה זעסק בנושא עמידות לאנטיביוטיקה, הראה כי אם ממשלות לא ינקטו פעולות מיידיות לצמצום השימוש באנטיביוטיקה הרי שעד 2050, כ-10 מיליון איש צפויים למות מדי שנה מחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, בהשוואה ל-700 אלף איש בלבד כיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully