וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלה שעלולה לגרום לסרטן ניתנת למניעה, אך רבים לא יודעים זאת

ד"ר תהילה פישר

עודכן לאחרונה: 8.1.2024 / 9:55

המודעות נמוכה והבושה גבוהה: לווירוס הפפילומה יש חיסון, אך נשים רבות אינן עושות אותו. באשר לגברים - הם כנראה לא מודעים למספרים המבהילים של המחלה בקרבם

קמפיין של האגודה למלחמה בסרטן לעידוד התחסנות נגד נגיף הפפילומה האנושי/האגודה למלחמה בסרטן

מידי שנה ישנם לא פחות מ-20,000 מקרים של קונדילומות, יבלות באברי המין של גברים ונשים, בעיקר על רקע תחלואה בווירוס הפפילומה. למרות שיש חיסון יעיל, בקרב הנשים ישנה בושה ומודעות נמוכה ובקרב הגברים המצב בעייתי עוד יותר. רבים מהם לא ניגשים לבדיקות מעמיקות, וכתוצאה מכך מגלים את תחלואת הווירוס בשלב מתקדם ואף במקרי תחלואה בסרטן.

אז כיצד ניתן לאבחן זאת? מהם התסמינים בקרב הגברים? האם יש שוני בין נשים לגברים? והאם יש דרך לטפל ואף למנוע? ד"ר תהילה פישר, רופאת משפחה במרפאת מכבי עונה על השאלות החשובות.

מה זה קונדילומות?

קונדילומה היא יבלת המופיעה באיברי המין של נשים ושל גברים. לעיתים מדובר ביבלת בודדת שמופיעה על איבר המין ולעיתים מדובר במקבץ של יבלות. הקונדילומה אצל הגברים באה לידי ביטוי בנגעים על הפין, על שק האשכים, באזור העריה, במפשעות, סביב פי הטבעת ובלוע, והיא נגרמת ממספר זנים של נגיף הפפילומה האנושי (HPV) כמו אצל נשים. בזמן קיום יחסי מין וירוס הפפילומה מועבר ובהמשך הוא גורם לשינויים העוריים.

ברוב המקרים מדובר בבעיה קוסמטית בלבד וברת טיפול וכן בקושי שהוא רגשי, הנובע מהעובדה שמדובר במחלה המועברת ביחסי מין, וההדבקה מעוררת תחושות קשות רבות כמו בושה, אשמה, פחד (להדביק בני זוג), חשש מהידבקות במחלות מין אחרות, כולל זני HPV אחרים העלולים לגרום לסרטן צוואר הרחם. אם בקרב נשים המודעות לבדיקות ולטיפולים נמוכה, בקרב גברים היא אף נמוכה יותר.

גבר עם כאבים במפשעה. ShutterStock
גורם נפוץ לסרטן הפין/ShutterStock

וירוס הפפילומה - לא רק אצל נשים

וירוס הפפילומה, HPV, הוא נגיף שגורם לא רק לפגיעה קוסמטית בצורת קונדילומות, אלא עלול גם לגרום לסרטן באיברי המין, בפי הטבעת, בפה ובלוע, ועל אף המיתוס המוכר, הווירוס עלול לפגוע הן בנשים והן בגברים.

בקרב הנשים, הפפילומה הוא הגורם העיקרי לתחלואה בסרטן צוואר הרחם, לסרטן הפות, ולסרטן הנרתיק (הלדן). בגברים, הווירוס הוא גורם נפוץ לסרטן הפין. בשני המינים, נגיף הפפילומה מהווה גורם לתחלואה בסרטן פי הטבעת ולסרטן הפה והלוע.

האם ניתן למנוע הדבקה באמצעות חיסון?

התשובה היא כן.

רבים מניחים שקונדום הוא הפתרון לוירוס הפפילומה, אך מדובר בווירוס עורי שיכול לדבק גם במפשעות וגם ביחסי מין אורליים. לכן, נכון להיום, אך הדרך היעילה ביותר להימנע מהדבקה בזנים הגורמים לסרטן ולקונדילומות היא קבלת חיסון נגד פפילומה.

ההנחה הרווחת בציבור היא כי החיסון יעיל רק בקרב הנשים, אך זו כמובן טענה שגויה. החיסון יעיל ביותר ומונע סרטן צוואר הרחם, הפין, האנוס הפה והלוע וכן מונע היווצרות קונדילומות.

חיסון הפפילומה. ShutterStock
הדרך היעילה ביותר להימנע מהדבקה בזנים הגורמים לסרטן ולקונדילומות היא קבלת חיסון נגד פפילומה/ShutterStock

יש בדיקות מקדימות?

לאחר שווירוס הפפילומה מגיע לתאי העור ומשתקע בהם הוא מייצר שינויים מקומיים בתאים שנצברים במשך שנים עד ליצירת תאים סרטניים. הדבר מאפשר חלון זמנים לאבחון השינויים והתערבות מניעתית: בקרב נשים בדיקת הסקר המקובלת היא בדיקה של משטח צוואר הרחם ("פאפ" ו- HPV DNA) המאפשרת לגלות את השינויים שמצביעים על תחילתו של תהליך סרטני. במידה ומתגלים שינויים כאלה ניתן באמצעות טיפול מוקדם בנגעים למנוע את התפתחות מחלת סרטן צוואר הרחם.

אצל הגברים זהו עניין בעייתי יותר, שכן אין עדיין בדיקות סקר שיכולות לגלות שינויים התחלתיים או מתקדמים של ממאירות. בעוד שבצוואר הרחם יש רירית דקה שניתן בקלות לדלות ממנה בדיקה לזיהוי הנגיף, בפין, באנוס ובלוע אין מאפיינים כאלו, ונכון להיום אין בדיקת סקר מקובלת מדעית לזיהוי מוקדם של שינויים טרום-סרטניים בגברים. זאת, על אף שכמעט 4 מתוך כל 10 מקרי סרטן הנגרמים מווירוס הפפילומה הם בגברים.

איך מאבחנים?

כאשר יש שינוי עורי בפין או באנוס - חשוב לגשת להיבדק. רופאי משפחה, רופאי עור ואורולוגים ידעו לזהות קונדילומות, ואם יש חשד לשינוי עורי ממאיר, נלקחת דגימה. בנוסף, מי שחלה ביבלות בעבר, נמצא בסיכון מוגבר לפתח תחלואה חוזרת.

איזה טיפולים קיימים?

אם יש לכם קונדילומות, ישנן כמה דרכים לטפל בהם, הן באמצעות תכשירים למריחה והן באמצעות הסרת הנגעים. בנוסף, במידה וישנם נגעים מרובים או מפושטים או אם נכשל הטיפול באמצעות התכשירים הרפואיים, ניתן להסיר את הנגעים בחנקן נוזלי ובמקרים קשים יותר - בלייזר.

אם אובחנתם עם נגעי פפילומה - כדאי שתשקלו גם בדיקות סקר למחלות מין נוספות ומומלץ לשוחח על כך עם רופא/ת המשפחה שלכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully