וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרע עוד לפנינו? אלה האיומים הבריאותיים הצפויים לנו ב-2024

עודכן לאחרונה: 1.1.2024 / 9:46

בעוד ישראל מתמודדת עם משבר בריאותי נפשי בעיקר, ברחבי העולם כבר סימנו את הסכנות שאורבות לבריאות העולמית. אז כן, הקורונה עוד כאן, אבל יש עוד כמה מחלות מפתיעות

בווידאו: מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי אומר שרואים כבר את סוף מגיפת הקורונה/צילום: רויטרס

קצת קשה כרגע לדבר בישראל על איומים בריאותיים, כשהאיום הבטחוני כל כך מורגש ונוכח. ובכל זאת, החיים ממשיכים - גם של מחוללי המחלות השונות.

ד"ר מריה ואן קרכוב, מומחית למחלות זיהומיות, המובילה את המחלקה למוכנות ומניעת מגיפות ומגיפות של ארגון הבריאות העולמי, דיברה על שלושת האיומים העיקרים לבריאות העולם, כפי שהם מסתמנים כרגע. לדבריה, בהסתכלות קדימה לשנת 2024 mpox, מה שנקרא עד לא מזמן אבעבועות הקוף, קדחת דנגי וכן, גם הקורונה, עלולות להשפיע בצורה הרסנית, בעיקר על האנשים הפגיעים יותר מבחינה חיסונית.

חיסון קורונה חדש לזן האומיקרון. ראובן קסטרו
חיסון קורונה חדש לזן האומיקרון/ראובן קסטרו

נגיף קורונה

בשיחה עם סקיי ניוז, ד"ר ואן קרכוב אמרה שהקליטה של ​​חיסוני נגיף הקורונה ברחבי העולם הייתה "משמעותית ביותר" וזה לא מפתיע אותה שכעת המקרים שוב בעלייה. היא אומרת שתוכניות חיסונים ממוקדות לקשישים ופגיעים ברחבי העולם, כמו שיש לשפעת, יעשו הבדל ניכר.

"כיסוי החיסונים בכל קבוצות הסיכון, קיים אבל בהבדל תהומי בין המדינות השונות...מבחינתי זה התסכול הגדול ביותר. לקוביד-19 יש למעשה פתרונות, לשפעת יש פתרונות שיכולים למנוע מחלות ומוות חמורות. למה אנחנו לא משתמשים בהם?"

רק לאחרונה המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) פרסם אזהרה כי ההתפשטות המהירה של תת וריאנט של קורונה מדבק מאוד עלולה לאלץ בתי חולים בארה"ב להתחיל להתכונן למספרי אשפוזים גדולים. סוכנות הבריאות מודאגת מהעומס על מערכת הבריאות האמריקאית עקב ההשפעה המשולבת של קוביד-19 ושפעת, במיוחד עם העלייה האחרונה בגרסה החדשה 1.JN.

פקידי בריאות אמרו גם שהם ראו "ירידה חסרת תקדים" בחיסונים לאחרונה, עם פחות מבוגרים שקיבלו חיסון נגד שפעת בהשוואה לשנה שעברה. מומחים קוראים לספקי החיסונים לעבוד קשה יותר כדי לוודא שאנשים ימשיכו לקבל את חיסוני הקורונה שלהם השנה, במיוחד אנשים מבוגרים שעלולים לחלות מאוד.

על פי נתוני משרד הבריאות הישראלי אתמול (שני) אחוז החולים החיוביים עמד על 13.74%. הנתונים מראים כי קיימת כרדע דווקא ירידה במספר החולים, אך יש עליה במצב החולים קשה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
זרוע עליה עקיצות מרובות. ShutterStock
זרוע עליה עקיצות מרובות/ShutterStock

קדחת דנגי

קדחת הדנגי (Dengue fever) היא המחלה השכיחה ביותר בעולם שמועברת בעקיצות יתושים. על פי הערכות, מדי שנה נדבקים בנגיף כ-100 מיליון איש ברחבי העולם. המחלה קיימת בכל המדינות המתפתחות. התפרצויות של המחלה שכיחות במדינות שונות בדרום אמריקה. לאחרונה דווח על 135 אלף חולים בברזיל ועל אלף חולים בבוליביה. גם באזורים נוספים בעולם, באינדונזיה, ניקרגואה וויאטנם דווח לאחרונה על מקרי תחלואה בדנגי.

הפיזור הנרחב של המחלה נובע מהתפוצה הרחבה של היתושים שמעבירים אותה: מדובר ביתושים ממשפחת אדס, שאליה משתייך גם יתוש הנמר האסיאתי (שנקרא גם אדס מפוספס). היתושים הללו מתרבים הן במקווי מים טבעיים והן במקווי מים מלאכותיים: שלוליות, אזורים מוצפים, מים עומדים בעציצים ובצמיגי גומי ואפילו באגרטל תמים שהמים בו עמדו זמן ממושך. היתושים האלה פעילים (עוקצים) בעיקר בשעות היום.

בעשורים האחרונים ישנה עלייה חדה במספר חולי הדנגי בעולם, וכבר לא מדובר רק במחלת טבע וג'ונגלים אלא במחלה שנפוצה גם בערים.

יש סיבות רבות לעלייה בשכיחות המחלה, ובהן ההתחממות הגלובלית, שגורמת, בין היתר, ליותר אירועי קיצון ובהם שיטפונות שמותירים אחריהם אזורים מוצפים רבים, שבהם משגשגים היתושים מפיצי המחלה.

סיבה נוספת לעלייה בשכיחות המחלה היא הגידול החד במספר התושבים בעולם - מה שמגדיל את צפיפות האוכלוסין ובמיוחד באזורים שהם נטולי סניטציה הולמת.

ד"ר ואן קרכוב הזהירה שעד 2040 המחלה עלולה להיות נפוצה במדינות כמו בריטניה מכיוון ששינוי האקלים פירושו שהיתושים נודדים עוד ועוד צפונה ככל שהאקלים שלנו מתחמם. היא אמרה לסקיי: "זה באמת ממחיש את האתגרים החדשיםן, מפני שהיתושים הולכים יותר צפונה ויותר דרומה. מדינות כמו איטליה רואות העברת דנגי בגבולותיהן שמעולם לא חוו קודם לכן. זה לא סיכון תיאורטי לעתיד. זה קורה עכשיו וצריך לטפל בזה עכשיו".

mpox

בנובמבר 2022, ארגון הבריאות העולמי שינה את שמו של נגיף אבעבועות הקוף ל-mpox כדי לייצר מינוח חברתי ותרבותי לא סטיגמטי ולא פוגעני.

וירוס זה נחשב זיהום נדיר שנמצא לרוב במערב או במרכז אפריקה. לאחרונה חלה עלייה במספר המקרים באירופה, אך הסיכון להידבק בה נמוך. אבל ד"ר ואן קרכוב הזהירה כי המחלה מועברת באמצעות מגע מיני.

אבעבועות היא מחלה ויראלית ששייכת למשפחה של מחלות שמתאפיינות באבעבועות על פני העור. בתוך המשפחה יש גם את מחלת האבעבועות השחורות, שהוכחדה בעבר באמצעות חיסונים. mpox הרבה פחות קטלנית. זאת מחלה שנפוצה במערב אפריקה, ובניגוד לשמה, היא לא קשורה בקופים ולפי הדיווחים ברוב המקרים מדבור בחשיפה למכרסמים באזורים אלה, כמו חולדות וסנאים. בעבר כבר היו התפרצויות קטנות מחוץ לאפריקה שברוב המקרים היו קשורות למישהו שטייל באפריקה וחזר או עסק בייבוא לא חוקי של חיות מהיבשת.

העברה של המחלה בין אדם שנדבק לאחר מתבצעת על ידי מגע ישיר עם אדם הסובל מאבעבועות, או בהפרשות מדרכי הנשימה, כמו שיעול או התעטשות.

המחלה מתחילה בחום ובהרגשה לא טובה, בדומה לשפעת. אחרי יום עד שלושה ימים מופיעות שלפוחיות על הגוף, שנשארות למשך בין שבועיים לארבעה והופכות בהדרגה לגלדים שנופלים מעצמם. יש דיווחים על מקרים שבהם שלפוחית מופיעה על קרנית העין וגורמת לפגיעה בראייה. בקרב אנשים מדוכאי חיסון, המחלה יכולה להיות חמורה יותר ולערב את מערכת הנשימה והעצבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully