וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוכח שגיל זה רק מספר: 4 דרכים שיגלו מה הגיל האמיתי של הגוף שלכם

14.11.2023 / 0:01

חוקרים זיהו ארבעה "מזהי גיל" ספציפיים - מטבוליים, חיסוניים, כבדיים ונפרוטיים - הקובעים האם אזורים מסוימים בגוף מתבגרים מהר יותר אצל אנשים שונים. אם אתם בריאים בארבעתם - הגוף שלכם צעיר יותר מגילכם

טאו פורצ'ון לינץ' המורה המבוגרת ביותר בעולם ליוגה בת 98/סיפור בדקה

בני כמה אתם? אלו מכם שנוהגים להוריד בשנים לא צריכים לשקר עוד. חוקרים הביאו הוכחות מדעיות לכך שגיל הוא רק מספר - ושגילו האמיתי של הגוף שונה מאדם לאדם ואינו תלוי בשנה בה הוא נולד. צוות בראשות החוקר מייקל סניידר, מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד, טוענים שיש ארבעה "מזהי גיל" ספציפיים - מטבוליים, חיסוניים, כבדיים (שנוגעים לכבד) ונפרוטיים (שנוגעים לכליות) - הקובעים כיצד אזורים מסוימים בגוף שלכם מתבגרים מהר יותר לגילכם הביולוגי - וכיצד שינויים כאלה עשויים לבשר על בעיות בריאותיות עתידיות.

"המחקר שלנו מהווה מבט מקיף על האופן שבו אנו מזדקנים, על ידי לימוד מגוון רחב של מולקולות ולקיחת דגימות מרובות לאורך שנים מכל משתתף", אמר סניידר בדו"ח שפורסם בינואר 2020, "אנחנו מסוגלים לראות דפוסים ברורים של איך אנשים חווים הזדקנות ברמה מולקולרית - ויש לא מעט הבדלים".

לצורך הממצאים, אנליסטים עקבו מקרוב אחרי 43 גברים ונשים בריאים בטווח הגילים 34 עד 68, במחקר שנערך במשך שנתיים. החוקרים לקחו דגימות של צואה, דם, חומר גנטי, חיידקים, חלבונים ותוצרי לוואי אחרים של תהליכים מטבוליים במהלך לפחות חמש בדיקות בריאותיות - ועקבו אחר רמות של מולקולות ביולוגיות לאורך זמן.

באמצעות בדיקות מקיפות של הדגימות, המומחים גילו 608 מולקולות שניתן להשתמש בהן כדי לחזות מה עשוי לתרום לבעיות בריאותיות הקשורות לגיל. לאחר מכן הם סיווגו את הסימנים הביולוגיים לארבעת מחלקות "מזהי גיל".

"'מזהי גיל' זה יותר מתווית", אמר סניידר, "זה יכול לעזור לאנשים לאפס את גורמי הסיכון הבריאותיים ולמצוא את התחומים שבהם הם צפויים להיתקל בבעיות בהמשך הדרך".

פני אישה שחציה צעירה וחציה זקנה. ShutterStock
זו לא השנה בה נולדתם שקובעת את גילכם - אלא 4 "מזהי גיל" גופניים/ShutterStock

אלו הארבעה:

מטבולי
לאנשים בעלי מטבוליזם "מזדקן" יש סבירות גבוהה יותר לפתח מחלות לב, השמנת יתר וסוכרת מסוג 2 עקב ההזדקנות המהירה של קצב חילוף החומרים שלהם - התגובות הכימיות בתאי הגוף שמשנות מזון לאנרגיה. על אף שהוא מהווה סיכון גבוה יותר למחלות הקשורות למשקל, אדם בעל מטבוליזם גדול מגילו עדיין עשוי להיות בעל מערכת חיסונית חזקה יותר מאשר אדם צעיר ממנו.

חיסוני
"מזהה גיל" חיסוני נוגע לאדם שמערכת החיסון שלו מזדקנת מהר יותר משאר הגוף. בשלות מוגברת למערכת החיסון לעיתים קרובות מעוררת דלקת בכל הגוף ומגבירה את הסיכון למחלות אוטואימוניות כמו דלקת מפרקים שגרונית, זאבת, סוכרת מסוג 1 וטרשת נפוצה.

כבדי
אלו הם אנשים שסובלים מכבד המזדקן מהר יותר מגילם - איבר חיוני הנחוץ לניקוי רעלים מהדם, מכל אותם חומרים רעילים כמו אלכוהול וסמים. הזדקנות מהירה מפחיתה בסופו של דבר את יכולתו של הכבד לתפקד כראוי ככל שאדם מתבגר ומותירה אותו רגיש לשחמת ומחלת כבד שומני לא אלכוהולי.

נפרוטי
"מזהה גיל" נפרוטי נוגע לכליה - מסננת הפסולת מהדם המביאה לייצור שתן, מאזנת את נוזלי הגוף ומסייעת באיזון לחץ הדם. אנשים הסובלים מכליות מזדקנות במהירות עשויים לצפות לחוות לחץ דם גבוה ואי ספיקת כליות בשלב מאוחר יותר בחיים.


עוד בנושא:
המיליונר שהשתמש בדם של בנו כדי לחזור להיות בן 18 יעבור הליך להצערת איבר המין

זה לא הגיל, זה התרגיל (כל עוד יש פוטושופ)

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מערכת השתן. ShutterStock
אנשים הסובלים מכליות מזדקנות במהירות עשויים לצפות לחוות לחץ דם גבוה ואי ספיקת כליות בשלב מאוחר יותר בחיים/ShutterStock

מלבד המציאות העגומה של בריאות לקויה בגיל מבוגר, סניידר אומר ש"מזהי הגיל" של האדם אינם אלה שקובעים את גורלו. כלומר, זה שהמטבוליזם או הכליות שלכם "מתבגרים" מהר יותר לגילכם לא אומר בהכרח שתמותו בגיל צעיר יותר. במקום זאת, "מזהי הגיל" מעניקים לכם את ההזדמנות לבצע שיפורים באורח החיים ולחיות חיים בריאים יותר - כמו ירידה במשקל, הפסקת עישון וצריכת אלכוהול ופיקוח על לחץ דם ורמות גלוקוז - כדי להימנע ממחלות לפני שיהיה מאוחר מדי.

"המחקר שלנו מראה שאפשר לשנות את הדרך בה אתם מזדקנים לטובה", הוא הבטיח, "משתתפים שאימצו דרכי חיים בריאות יותר הפחיתו בסופו של דבר את קצב ההזדקנות של גופם".

"מבין אלו שהפגינו רמות מופחתות של המוגלובין A1c, רבים ירדו במשקל - ואחד ביצע שינויים תזונתיים", נכתב בדו"ח, "מספר משתתפים שראו ירידה בקריאטין (חומר טבעי בגוף המשפיע על הכבד, הכליות והלבלב) המעיד על שיפור בתפקוד הכליות, נטלו סטטינים (תרופות מרשם להורדת כולסטרול)."

הניסיון לשנות את הגיל הביולוגי שלנו הפך לתופעה אופנתית בשנה האחרונה - בין השאר הודות לתומך האנטי-אייג'ינג וגורו הטכנולוגיה בריאן ג'ונסון. איל הטכנולוגיה בן ה-46 הפך ויראלי לאחר שסיפר כי הוא מוציא מכיסו 2 מיליון דולר בשנה בניסיון להחזיר את הזמן לאחור. בניסיון להשיג גוף של נער בן 18 הוא עובר ניסויים לא פשוטים, שומר על דיאטה קשוחה בה הוא מסיים לאכול כבר ב-11 בבוקר, מקפיד על אימונים אינטנסיביים - ואפילו צרך למשך תקופה עירויי דם מבנו בן ה-17.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully