וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חום גוף אידיאלי? מחקר גילה: אין בכלל כזה דבר

31.10.2023 / 0:01

טמפרטורת גוף האדם הממוצעת היא כנראה לא מה שלימדו אותנו. מחקר חדש שהשתמש במכשיר מתקדם עם אלגוריתם חכם, גילה שחום הגוף שלנו תלוי מאוד בהרבה גורמים אינדיבידואליים וגם חיצוניים שמשפיעים עליו ואין להסיק על "חום גוף אידיאלי" באופן יבש ולא תלוי

האם בני האדם נעשו חמים יותר בשנים האחרונות? לא. הם נעשו קרים יותר!/@corndogwilly

מה חום הגוף הממוצע האידיאלי? 36.6 מעלות צלזיוס? או אולי בכלל 37 מעלות צלזיוס? מחקר חדש שנערך לאחרונה מצא שטמפרטורת הגוף שלנו תלויה מאוד בהרבה גורמים ולמעשה היא שונה מאדם לאדם. בעוד שנהוג לחשוב שיש טמפרטורה קבועה שהיא אידיאלית לגוף האדם, המחקר הזה טוען שזה תלוי מאוד באינדיבידואל.

באמצע המאה ה-19 הרופא הגרמני קרל ריינהולד אוגוסט וונדרליך החליט לברר ולקבוע מהו חום גוף תקין בבני אדם. הוא סבר (בצדק) שחום מעל דרגה מסויימת הוא תסמין של מחלה, ולא מחלה בפני עצמה. ד"ר וונדרליך יצר טבלאות של חומי גוף ממוצעים והנהיג את השימוש בהן בבית החולים בטובינגן, שאותו ניהל.

וונדרליך התבסס על עבודתם של רופאים צרפתים שהוכיחו שאיזורים בגוף שיש בהם דלקת חמים יותר משאר הגוף ומצאו שהטמפרטורה הממוצעת של גוף האדם היא 36.9 מעלות צלזיוס (98.5 פרנהייט), וביקש לחדד עוד יותר את מחקרם ולבסס אותו כעובדה מדעית ורפואית. הוא השתמש במדחום באורך כ-30 ס"מ (רק נרגיע ונספר שהוא שימש למדידת חום בבית השחי, ולא במקום אחר), כדי למדוד את חום גופם של 25,000 מטופלים וביצע יותר ממיליון מדידות.

בשנת 1868 פרסם וונדרליך את ממצאיו וקבע כי חום הגוף האנושי הממוצע הוא 37 מעלות צלזיוס (98.6 פרנהייט). לממצאים הללו נוסף עוד מידע עם השנים, וכיום אנחנו יודעים שחום הגוף משתנה לאורך שעות היממה, הוא נוטה להיות נמוך יותר בבוקר ומגיע לשיא בסביבות השעה שש בערב. וכמו כן, שישנם הבדלים בטמפרטורת הגוף בין נשים וגברים.

בזמן שחלף מאז הממצאים של וונדלריך וממשיכי דרכו, מדענים הבחינו בתופעה מעט משונה - נדמה שחום הגוף הממוצע נמצא במגמת ירידה. מחקר שנערך בשנת 2017 בבריטניה ניתח למעלה מרבע מיליון מדידות חום של 35,000 מטופלים מצא שחום הגוף הממוצע שנמדד בפה עמד על 36.6 מעלות צלזיוס. ומחקר שפורסם בתחילת השנה הנוכחית הראה שחום הגוף הממוצע בארה"ב יורד בהתמדה בשיעור של כ-0.02 מעלות צלזיוס בכל עשור מאז 1860.

כעת, המחקר החדש סיבך את התמונה עוד יותר ומצא שטמפרטורות הגוף משתנות באופן משמעותי מאדם לאדם. זה אמנם מסבך את ההגדרה של טמפרטורות גוף נורמלית, אבל זה עשוי להוביל למדידות שימושיות יותר מבחינה קלינית של טמפרטורה, המותאמת ספציפית לכל אדם.

"אנחנו משתמשים בדיכוטומיה לא נכונה של מה נורמלי ומה לא", הסבירה קטרין לי, ממובילות המחקר. מדענים מהמרכז הרפואי בסטנפורד בדקו את טמפרטורת הגוף של לא פחות מ-618,306 פציינטים שביקרו בסטנפורד בין השנים 2008 ל-2017, כאשר המדידה התבצעה מתוך הפה.

המחקר התמקד באנשים בוגרים עם חום גוף טיפוסי ובחלק הזה של המחקר הם גילו שאנשים שסובלים מסכרת מסוג 2 יהיו בסבירות גבוהה עם חום גוף נמוך יותר - מה שלא היה ידוע לפני כן. קבוצת המחקר השתמשה במכשיר עם אלגוריתם חכם כדי לאבחן את חום הגוף של האנשים ולשייך אותם לקבוצה מסויימת.

הם מצאו שטמפרטורת הגוף שלנו תלויה גם בגיל, מין, גובה, משקל וגם באיזה חלק של היום אנחנו בודקים אותה. נשים למשל, נוטות לחום גבוה יותר מאשר גברים, כאשר חום הגוף הממוצע נוטה לרדת ככל שהגיל עולה ולעלות מעט ככל שהמשקל והגובה גדולים יותר.

עוד על חום גוף
חום הגוף הממוצע צונח, ואף אחד לא ממש יודע למה

באיזה שיטה הכי טוב למדוד חום?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אישה חולה מחזיקה מדחום. ShutterStock
נשים נוטות לחום גבוה יותר מאשר גברים/ShutterStock

אז מהו חום גוף נורמלי?

אבל הגורם שהכי משפיע על חום הגוף הוא פרק הזמן במהלך היום - כאשר מוקדם בבוקר חום הגוף שלנו הוא הכי נמוך והוא יהיה הכי גבוה בסביבות השעה 4 בצהריים. "רוב האנשים, כולל הרבה רופאים, עדיין חושבים שטמפרטורת גוף נורמאלית היא 37 מעלות צלזיוס", הסבירה ד"ר ג'ולי פרסונט, "אבל למעשה מה נורמלי ומה לא זה תלוי בבן אדם ובסיטואציה וזה נדיר מאוד שחום הגוף יגיע ל-37 מעלות".

בסך הכל, נמצא שהטמפרטורה ה"רגילה" הממוצעת נעה בין 36.3°C ל-36.8°C , עם ממוצע כולל של 36.6C. עם זאת, בהתחשב בכמה זה משתנה בגלל מאפיינים בודדים, הצוות הרכיב כלי מקוון בו תוכלו לגלות היכן נמצאת הטמפרטורה שלכם בטווח.

סביר להניח, כפי שהוכח במחקרים אחרים, שגורמים אחרים כמו מזג האוויר, מחזורי הווסת ופעילות גופנית משפיעים גם הם על מדידות הטמפרטורה, אם כי זה לא נבדק במחקר בגלל זמינות הנתונים. הצוות מקווה שניתן יהיה להשתמש במדדים אישיים לטמפרטורה כדי לשפר את תוצאות הטיפול בחולים, כמו למשל זיהוי חום גבוה או טמפרטורת גוף נמוכה בצורה יוצאת דופן אצל אנשים מ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully