וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 דרכים לשרוף קלוריות (כמעט) בלי מאמץ

עודכן לאחרונה: 29.12.2023 / 9:36

לעשות טוב לאחרים, להיזרק עם סרטים מאוד ספציפיים בסלון וגם לאמץ טרנד עדכני ומעצבן במיוחד - הנה כמה דרכים מקוריות ולא צפויות להאיץ את חילוף החומרים ולשרוף יותר קלוריות - גם בלי שום סוג של פעילות גופנית רשמית

הסרטון שמוכיח: קלוריות זה ממש לא הכל/צילום: יוסי ציפקיס, בימוי: גיא גורן, עריכה: נועה לוי

את המאמר הקליל הזה תרשו לנו לפתוח באמירה מבאסת אבל חיונית - שום דבר לא באמת יעזור לכם לשרוף קלוריות יותר מהשילוב הקדוש ומעורר הסלידה בין תזונה בריאה ופעילות גופנית. עכשיו, אם אתם לא מאלו שרוחשים חיבה מיוחדת לאורח חיים ספורטיבי ובריא - יש עוד המון דברים שתוכלו לעשות כדי בכל זאת לשפר במידה כזו או אחרת את חילוף החומרים שלכם ולהשיל קילוגרמים עודפים. במיוחד אחרי שחגי תשרי נגמרו. הנה כמה רעיונות שכן, גם מגובים במחקרים מדעיים.

1. לחץ
אנחנו יודעים שלחץ נפשי הוא לא בדיוק הדבר הכי טוב לבריאות שלנו, ובמיוחד בתקופה הנוכחית כולנו סובלים ממנו. ואכן, לחץ הוכח כגורם סיכון למחלות לב, הוא משבש את השינה ובאופן כללי כולנו היינו שמחים מאוד אם הוא לא היה נוכח בחיינו כל הזמן. עם זאת, ללחץ יש יתרון מפתיע אחד - הוא עוזר, בתנאים מסוימים, לשרוף יותר קלוריות.

כן, מחקרים מצאו כי אנשים לחוצים, או ליתר דיוק - מי שמביעים את הלחץ שלהם ב"טיקים" שכוללים הקפצה של הרגל, הקשה באצבעות על שולחן או כל פעולה דומה וחזרתית אחרת - שורפים יותר קלוריות ו"נהנים" מחילוף חומרים מואץ יותר, אם כמה שאפשר לקרוא לזה הנאה. מחקר אחד אף גילה כי אנשים שמתמודדים עם "טיקים" כאלה בישיבה או בעמידה שורפים בממוצע פי 5 עד 6 יותר קלוריות מאשר במצב שבו הם רק יושבים או עומדים בלי לעשות שום דבר.

לחץ בעבודה. ShutterStock
לחץ בתנאים מסויימים מסייע להפחית צריכת קלוריות/ShutterStock

2. תאמצו את הקור
בזמן האחרון, נראה שבכל קבוצת חברים יש את זה שמפציר בכולם לטבול באמבטיות קרח ומבטיח שמדובר בדרך הטובה ביותר לפתור כל בעיה בגוף ובנפש. ובכן, כשעוברים על מחקרים בנושא מגלים שלמרבה הצער, יש מידה מסוימת של אמת בדברים, אולי לא בכל המדדים, אבל לפחות בחלק לא מבוטל.

בהקשר שלשמו התכנסנו, מחקרים הראו שחשיפה לטמפרטורות נמוכות יכולה להגביר את קצב חילוף החומרים על ידי גירוי מוגבר של מאגרי ה"שומן החום" בגופנו. הסבר קצר למי שלא מכיר - את השומן בגופנו ניתן לחלק לשני סוגים -"לבן" ו"חום". תפקידו העיקרי של ה"שומן הלבן" הוא לספק אנרגיה זמינה לפעילות מכל סוג, בעוד שהשומן ה"חום" נועד לשמור על חום הגוף בטמפרטורות נמוכות.

מחקרים הראו כי חשיפה לקור עשויה להגביר את שריפת השומן החום ובאופן כללי לאפשר שריפת קלוריות מוגברת. בין היתר הוכח כי התהליך הזה מתאפשר לא רק באמבטיית הקרח המוכרת והטרנדית, אלא גם במקלחת קרה, הליכה במזג אוויר קר או אפילו בהורדת הטמפרטורה בבית אן במשרד.

3. לפחות תשתו משהו קר
אם המחשבה על אמבטיית קרח או מקלחת קפואה מעוררת אצלכם חרדה, יש דרך קלה יותר לנצל את אותו המנגנון, עם הרבה פחות סבל. כולנו יודעים ששתיית מים טובה לבריאות. ובאופן ספציפי יותר, שתייה מספקת מגבירה זמנית את חילוף החומרים. בנוסף, מחקרים מסוימים אף מראים כי שתיית מים קרים מאוד יכולה להאיץ אפילו יותר את התהליך המבורך הזה.

במחקר אחד נרשמה עלייה של כ-40 אחוזים בקצב חילוף החומרים לאחר שתיית מים קרים במיוחד, אשר על פי השערת החוקרים נובעת מהניסיון של הגוף לחמם את המים לטמפרטורה שמתאימה לספיגתם היעילה. שני מחקרים אחרים מצאו כי שתיית 500 מ"ל של מים קרים העלתה את שריפת הקלוריות ב-24 עד 30 אחוזים למשך 90 דקות. עם זאת, חשוב לציין כי מדובר במחקרים קטנים וכי מדענים עדיין מאמינים שההשפעה הזאת של מים (קרים או פושרים) על קצב חילוף החומרים משתנה מאדם לאדם.

4. תתרמו דם
הנה הזדמנות לעשות משהו טוב בשביל אנשים אחרים וגם לתרום לעצמנו באותה ההזדמנות. כן, זה אולי נשמע משונה, אבל כשאנחנו תורמים דם, זה מגדיל באופן זמני את מספר הקלוריות שהגוף שלנו שורף. למה זה קורה? ובכן, בעת תרומת דם, הגוף משתמש ביותר אנרגיה כדי לסנתז חלבונים חדשים, תאי דם אדומים ורכיבי דם אחרים, על מנת להחליף את כל מה שאבד לו.

מטבע הדברים, תרומת דם היא לא דבר שאפשר לעשות כל הזמן ובטח שלא להשתמש בה כתחליף לפעילות גופנית. ובאופן ספציפי יותר, ההמלצה היא להמתין לפחות שמונה שבועות בין תרומות דם, על מנת לאפשר לגוף לחדש את אספקת הדם במלואה ולא להעמיד אותו בסיכון. אבל כאמור, מדובר גם במחווה יפה שיכולה לעזור מאוד לצוותים הרפואיים ולמטופלים וגם לשפר את הבריאות באותה הפעימה. וכן, מחקרים מצאו יתרונות נוספים לתרומת דם, כמו הפחתת דלקות בגוף, הגברת היעילות של נוגדי חמצון ואף הפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

עוד בוואלה!

צום לסירוגין או ספירת קלוריות: מה יותר יעיל לדיאטה שלכם?

לכתבה המלאה

5. תשתחררו קצת
אין הרבה קלישאות שנחשקו כל כך לאורך השנים כמו זו שאומרת שצחוק הוא התרופה הטובה ביותר - אבל הסיבה שהמשפט הזה הפך נדוש כל כך טמונה בעבודה שהוא פשוט נכון בכל קנה מידה. אינספור מחקרים נערכו לאורך השנים והוכיחו שצחוק עוזר לשפר את הזיכרון, את תפקוד מערכת החיסון ואפילו את בריאות הלב וכלי הדם - ובנוסף, אתם כבר יכולים לנחש לאן אנחנו חותרים - הצחוק יכול לעזור גם לשרוף יותר קלוריות.

במחקר שנערך בנושא, החוקרים בחנו 45 זוגות שצפו ביחד בסרטים שהיו הומוריסטיים או רציניים. במסגרת המחקר הם גילו בין היתר כי בקרב הזוגות שצפו בסרטים מצחיקים, קצב חילוף החומרים היה גבוה בשיעור של בין 10 ל-20 אחוזים. מחקרים נוספים שנערכו בנושא הראו כי הצחוק, באופן לא מפתיע, מחזק את שרירי הבטן ואפילו תורם לזירוז תהליך העיכול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully