וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מקלחת קרה באמת מורידה במשקל? מומחה משיב

עודכן לאחרונה: 21.8.2022 / 9:08

ד"ר זאק טרנר טוען שלמקלחות קרות יש יתרונות בריאותיים רבים, החל מהפחתת מתחים ועד חיזוק המערכת החיסונית, אך האם הן גם מסייעות להורדה במשקל ומייתרות את חדרי הכושר? תשובתו מפתיעה

האם מקלחות קרות טובות יותר לבריאות?/מערכת וואלה! News

סלבריטאים ומשפיעני טיקטוק רבים מעודדים אנשים להחליף את המקלחות החמות והמהבילות שלהם במקלחות קרות כקרח כדי לזכות ביתרונות הבריאותיים שהן מעניקות - החל מהורדת מתחים, חיזוק המערכת החיסונית ואפילו הורדה במשקל, אך האם כל זה נכון?

התשובה היא בעיקר כן, לפחות לפי מה שהיה לד"ר זאק טרנר לומר בטור הקבוע שלו ב-news.com.au. אלואיס בת ה-28 ממלבורן סיפרה למומחה שהיא נתקלה במגוון משפיעני טיקטוק שסיפרו על היתרונות שבמקלחת קרה, כולל אתגר של 30 יום שהמליצו עליו. היא סיפרה שזה נשמע לה מפוקפק ושאלה אותו: "כדי ליישב את הוויכוח הזה אחת ולתמיד, מנקודת מבט רפואית - האם עליי להחליף את המקלחת המהבילה והנעימה שלי במקלחת קרה ועוקצנית? בבקשה תגיד שלא".

ד"ר זאק טרנר השיב לה: "זו שאלה שקשה להשיב לב כי התשובה היא כן ולא. כן, יש יתרונות בריאותיים למקלחת קרה, אבל לא, אני לא מאמין שאת צריכה להחליף את כל המקלחות החמות שלך בקרות רק בשביל הבריאות שלך. מקלחות חמות לא יהרגו אותך, אבל אם את בעניין, לא יזיק לך כמה מקלחות קרות בשבוע. ליישום מקלחות קרות בשגרה השבועית שלך ישנם מספר יתרונות בריאותיים".

הנה כמה מהיתרונות הבריאותיים של מקלחת קרה לפי הדוקטור:

מקלחת קרה. ShutterStock
למקלחת קרה יתרונות בריאותיים רבים/ShutterStock

הורדת לחץ

"מקלחת קרה מעמיסה לחץ על הגוף שלכם", מסביר הד"ר, "זה מוביל לתהליך שנקרא 'התקשות'. בהדרגה מערכת העצבים שלכם מתרגלת לרמת הלחץ הזו - ובסופו של דבר אתם אמורים למצוא את עצמכם מתמודדים טוב יותר עם מצבי לחץ פתאומיים בחיי היומיום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

חיזוק המערכת החיסונית

מחקרים הראו שמקלחת קרה מגדילה את מספר תאי הדם הלבנים בגוף "והחבר'ה הקטנים האלה מגנים על הגוף שלכם מפני מחלות", הוסיף ד"ר טרנר, "המחקרים לא מראים בדיוק כמה מקלחות קרות בשבוע צריך לעשות, אך עם זאת הייתי ממליץ לשאוף ל-2-3 בשבוע כדי להשיג תוצאות".

מערכת החיסון. ShutterStock
חיזוק מערכת החיסון/ShutterStock

התמודדות עם דיכאון

עבור אלה שמתמודדים עם דיכאון, מקלחות קרות יכולות לזעזע את הגוף ולשלוח דחפים חשמליים למוח, "כמו התנעת רכב", טען ד"ר טרנר, "המוח שלכם יתניע ותהיה עלייה בעירנות, בבהירות וברמות האנרגיה. יתר על כן, ישתחררו אנדורפינים שיובילו לתחושת רווחה ושמחה".

ירידה במשקל

לדברי המומחה, חשיפה לטמפרטורות קרות מעודדת ייצור שומן חוּם. שומן חום הוא סוג ספציפי של רקמת שומן אשר מייצרת אנרגיה על ידי שריפת קלוריות. "אם אתם מחפשים להוריד כמה קילוגרמים ממשקלכם, שווה לנסות מקלחות קרות - במיוחד לאחר פעילות גופנית", אומר ד"ר טרנר.

המשפיענית ג'ינה סטיוארט בת ה-51 סיפרה שאחת הסיבות למראה החטוב שלה היא רחצה במים קרים. היא אמרה: "הייתי משתמשת נלהבת בקריותרפיה לאורך השנים ויכולה להמליץ בחום על כל סוג של טיפול בקור, אבל זה יכול להיות יקר מאוד. החלופה הזולה יותר היא לעשות מקלחת קרה כל בוקר, אחרי מקלחת הבוקר הרגילה שלכם, כדי לקצור את היתרונות הבריאותיים המדהימים. התחילו עם מקלחת קרה של 30 שניות לאחר המקלחת הרגילה שלכם בכל בוקר ועלו עם הזמן עד לשתי דקות עבור השפעה מלאה".

היא הוסיפה: "מדענים מצאו עדויות לכך שחשיפה לקור מאיצה את חילוף החומרים. יתרון נוסף של חשיפת הגוף לקור הוא הפחתה של דלקות, נפיחות וכאבים בשרירים. זו הסיבה שספורטאים רבים משתמשים באמבטיות קרח ובסוגים אחרים של חשיפה לקור כאמצעי להאצת ההתאוששות לאחר פעילות גופנית".

ג'ינה סטיוארט

ידוענים אחרים שהשתמשו ב"טיפול בקור" כדי לסייע לכושרם כוללים את זאק אפרון וכריס המסוורת'. האחרון טען כי עשה "הרבה מקלחות קרות לאחרונה", שכן זה מסייע לו "לשחרר את השרירים" ומספק "זריקת אדרנלין".

זאק אפרון. Giphy
ואם זאק אפרון ממליץ אז מי אנחנו?/Giphy

הגברת כוח רצון

"אני בטוח שרבים ממשפיעני הרשת האלה שאת צופה בהם בפיד שלך אומרים שמקלחות קרות הן דרך לעשות משהו שאת לא רוצה לעשות כדי לבנות קשיחות ואופי חזק. זה נכון, מקלחות קרות הן דרך מצוינת לאמן את המוח לעשות דברים לא נעימים", הסביר ד"ר טרנר.

אז איך מתחילים?

אל תקפצו למים העמוקים. התחילו במקלחת קרה אחת לשבוע, אחר כך עלו לשתיים ואז לשלוש ובקרוב כל מקלחת שלכם תהיה קרה, טוען ד"ר טרנר. הוא הוסיף: "מקלחת קרה יעילה לנו, אם כי עבור רבים מאיתנו זרימת הדם היא המפתח, כלומר מעבר לסירוגין מחם לקר במרווחים של 30-60 שניות עושה עבודה דומה".

"טריק נוסף הוא להוריד לאט את הטמפרטורה בתום המקלחת החמה הרגילה ולהגיע לטמפרטורה שבה אתם מרגישים לא בנוח. לאחר מכן, הישארו מתחת למים הקרים במשך שתי דקות. נשמו עמוק כדי לשרוד שם. בפעם הבאה תעשו מקלחת קרה יותר ובפעם שלאחר מכן קרה יותר".

אם מקלחות קרות נשמעות לכם כמו משימה בלתי אפשרית, הוא הרגיע: "אלואיס, המקלחות החמות שלך לא יזיקו לך או יגרמו לך לחלות. תזכרי שיש דרכים אחרות לשמור על הבריאות כמו שתיית מים מרובה ואכילת פירות וירקות טריים. אל תיפלי לטרנדים בריאותיים ופשוט היצמדי לבסיס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully