וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 תרופות שרובנו נוטלים שממש לא כדאי לערבב עם קפה

עודכן לאחרונה: 19.9.2023 / 8:53

מטיפולים נפוצים לצינון ולאלרגיה, דרך נוגדי דיכאון ועד לתרופות למחלות כרוניות - הנה כמה דברים שלא ידעתם על האופן שבו הקפה משפיע על הספיגה ותופעות הלוואי של כמה מהתרופות שרבים מאיתנו נוטלים

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

קפה על הבוקר ואחריו מיד לשירותים. מוכר לכם? מדובר בהרגל נפוץ ושכיח שרובנו אימצנו. איך זה עובד? הקפה, אם לא ידעתם, לא רק נותן לכם בוסט של עירנות על הבוקר, יש לו גם השפעה מזרזת על מערכת העיכול, בדגש על קצב העיכול ועל הספיגה של חומרים שונים מהמזון.

זו גם הסיבה שקפאין יכול למשל לשבש את ספיגת הברזל. לכן, מומלץ להימנע משתיית קפה או תה שחור אחרי ארוחה בשרית גדולה. ועל אותו המשקל, קפאין עשוי להשפיע לטובה ולרעה על הספיגה והפעילות של תרופות שונות. אז הנה כמה מהאינטראקציות המפתיעות שלו עם טיפולים שכולנו מכירים:

1. נוגדי דיכאון
השימוש בנוגדי דיכאון גדל בצורה דרמטית בעשורים האחרונים וכיום אלו התרופות הנפוצות ביותר לאנשים בשנות העשרים והשלושים לחייהם. אם גם אתם נעזרים בתרופות החיוניות האלו, כדאי להבין שקפה יכול להשפיע על האופן שבו הגוף שלכם סופג אותן או מושפע מהן.

קפאין ידוע כגורם שמשפיע על יכולת הספיגה של נוגדי דיכאון ספציפיים, בדגש על תרופות כמו פלובוקסמין, אמיטריפטילין, אסציטלופרם ואימיפרמין. בחלק מהמקרים, הקפאין יכול להפחית את כמות החומר הפעיל שנספג מהתרופות האלו בגוף.

מנגד, מחקרים מראים שפלובוקסאמין (Fluvoxamine) עשוי דווקא לשפר את התגובה של הגוף לקפאין ולהפחית תופעות לוואי אפשריות שלו, כמו נדודי שינה ודופק מואץ. בכל מקרה, אם אתם נוטלים נוגדי דיכאון, כדאי להמתין לפחות שעה מרגע הנטילה שלהם לשתיית הקפה, או להתייעץ עם גורם רפואי מוסמך בנושא.

נוגדי דיכאון. ShutterStock
נוגדי דיכאון/ShutterStock

2. תרופות להורדת לחץ דם
לא צריך תואר ברפואה כדי להבין שקפאין גורם לדופק מואץ ועשוי להשפיע על לחץ הדם. לכן, אפשר בהחלט להבין מדוע שילוב של קפאין ותרופות ללחץ דם גבוה עשוי להיות בעייתי. באופן כללי, התרופות האלו לרוב פועלות להאטת קצב הלב. במילים אחרות, זה אומר שהלב לא צריך לעבוד כל כך קשה כדי להזרים דם לכל תאי הגוף.

שתיית קפה במקביל לנטילת תרופות מסוימות, כמו פלודיפין לדוגמה, עלולה להשפיע לרעה על ספיגת התרופה בגוף ובכך לפגוע ביעילות שלה, כך על פי מחקרים שנערכו בנושא. זה בדרך כלל לא מצב מסכן חיים או בעייתי מאוד, אך עדיין אפשר וכדאי להימנע ממנו. ואם יש ספק, תמיד טוב להתייעץ עם רופא או רופאה על השילוב הזה ועל אינטראקציות נוספות.

3. תרופות לטיפול באסתמה
אם אתם סובלים מאסתמה ונעזרים במרחיבי סימפונות כמו אמינופילין או תיאופילין, כדאי להבין איך התרופות האלו פועלות ואיך הן משפיעות על הגוף. באופן כללי, מרחיבי סימפונות שמכילים סטרואידים גורמים להרפיית דרכי הנשימה, מה שמקל על הנשימה, אך גם יכול לגרום לתופעות לוואי כמו כאבי ראש, אי שקט, כאבי בטן ועצבנות.

מחקרים מראים כי שתיית קפה ומשקאות אחרים המכילים קפאין, עשויה להגביר את הסיכון לתופעות האלו וכן להפחית את היכולת של הגוף לספוג את התרופה במקרים מסוימים.

עוד בוואלה!

למה אסור לשתות מיץ אשכוליות עם תרופות מסוימות?

לכתבה המלאה

4. טיפולים לסוכרת
שתיית משקאות עם קפאין מכל סוג עלולים להעלות את רמות האינסולין והסוכר בדם, כך על פי מחקר שפורסם על ידי האגודה האמריקאית לסוכרת. המחקר הזה, חשוב להגיד, היה קטן באופן יחסי ולכן נדרשים מחקרים נוספים כדי להבין האם ועד כמה המסקנות שלו מדויקות, אך במסגרתו, החוקרים הזהירו כי צריכה מוגברת של קפאין עלולה להקשות על איזון הסוכר בדם ולהגביר את הסיכון לסיבוכים הנפוצים של המחלה.

בהקשר הזה, חשוב גם לציין את המובן מאליו - אם אתם צורכים את הקפה שלכם עם חלב וסוכר, כמו רוב האנשים, אתם מטבע הדברים עלולים להעלות עוד יותר את רמות הסוכר בדם ולהקשות על התרופות לפעול להשגת האיזון המיוחל.

5. תרופות לצינון ולאלרגיה
בשונה מתרופות אחרות ברשימה הזאת, את הטיפולים להצטננות ולאלרגיה רובנו צורכים בשלב כזה או אחר, גם אם אנחנו לא נוטים ליטול תרופות אחרות באופן קבוע. במקרים מסוימים, התרופות האלו עשויות להכיל סטרואידים או רכיבים כמו פסאודואפדרין ((Pseudoephedrine Hydrochloride), אשר גורמים לפעילות מוגברת של מערכת העצבים המרכזית.

תרופות אלו, כאשר צורכים אותן בסמוך לשתיית קפה, עלולות להשפיע בצורה חזקה יותר על מערכת העצבים המרכזית ובכך להגביר את הסיכון לתופעות לוואי נפוצות כמו אי שקט, עצבנות ובעיות שינה. לכן, אם אתם נוטלים את התרופות האלו, כדאי להתייעץ עם גורם רפואי ולהבין איך להשתמש בהן בזהירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully