וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק לפנסיונרים: 5 סיבות מפתיעות לאכול ארוחת ערב מוקדמת

עודכן לאחרונה: 12.9.2023 / 8:41

יש הרבה דברים שאנחנו יכולים ללמוד מאנשים מבוגרים על בריאות ואיכות חיים. ואחד הדברים שכדאי להתחיל מהם הוא ארוחות ערב מוקדמות בהגזמה. כך ההחלטה הפשוטה הזאת תשפיע על המשקל, הלב, השינה ואפילו מצב הרוח שלכם

משפחה אוכלת ארוחה יחד. wavebreakmedia, ShutterStock
משפחה אוכלת ארוחה יחד/ShutterStock, wavebreakmedia

זה בטח לא חדש לכם שהבריאות הגופנית והנפשית שלנו מושפעת מאוד ממה שאנחנו אוכלים ושותים, אבל האם ידעתם שגם לתזמון של הארוחות יש השפעה רבה ומשמעותית לא פחות?

לדוגמה, אנחנו נוטים לחשוב שעלייה במשקל נובעת תמיד מגירעון קלורי, כלומר שצורכים יותר קלוריות משאנחנו שורפים. עם זאת, בשנים האחרונות מגלים שיש עוד גורמים שמשפיעים על התהליך הזה - כאשר אחד הבולטים שבהם הוא זמני האכילה.

מתכונים מעולים לארוחת ערב של וואלה! אוכל

ביוני 2020, פורסם מחקר מעניין בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism אשר זיהה קשר בין ארוחת ערב מאורחת לבין סיכון מוגבר לעלייה במשקל ולרמות גבוהות של סוכר בדם. במחקר הזה, החוקרים גילו כי אותה הארוחה, בשעות שונות, משפיעה על אותם האנשים בצורה אחרת לגמרי.

ועל אותו היגיון, מומחים מאמינים כי ארוחת ערב מוקדמת יכולה לתרום לשיפור הבריאות בשורה של דרכים. הנה כמה מהבולטות והמשמעותיות ביותר שבהן, שאולי ישכנעו גם אתכם לאמץ לו"ז של בסיס צבאי, קיבוץ או בית אבות:

כאב בטן. ShutterStock
מערכת העיכול שלכם תודה לכם/ShutterStock

1. בגלל העיכול
הגוף שלנו עובד במחזוריות קבועה, אשר לא השתנתה יותר מדי באלפי השנים האחרונות. בעבר, בני אדם לא נשארו ערים עד מאוחר ואכלו את הארוחה האחרונה שלהם בסמיכות לשקיעת השמש. אכילה בתזמון הזה אמנם נראית לנו כבחירה די מוזרה בעידן המודרני, אבל מחקרים מראים כי היא עשויה להשפיע לטובה על ה"שעון הביולוגי" שלנו, בייחוד בכל מה שקשור לתהליך העיכול.

ארוחת ערב מוקדמת יכולה לייעל את העיכול וחילוף החומרים, לתת מנוחה לקיבה בשעות הלילה ולהפחית את הלחץ על הכבד. כך גם ניקוי הרעלים בכבד יכול להשתפר וייתכן כי זה ישפיע לטובה גם על מאזן החיידקים הטובים במעי.

2. בגלל הסוכר בדם
במחקר שסיפרנו לכם עליו קודם נמצא כי ארוחת ערב מוקדמת מסייעת לשפר את הרגישות לאינסולין, מה שאומר בפשטות שתאי הגוף מגיבים בצורה טובה יותר להורמון הזה, אשר מווסת את רמות הסוכר בדם. כך ניתן לא רק להפחית את הסיכון לסוכרת, אלא גם להימנע מעלייה במשקל, גם אם צורכים את אותם המאכלים שהיו מזיקים יותר בשעות מאוחרות יותר.

ככה, גם אם תאכלו מזונות שאתם יודעים שהם לא הכי בריאים לכם, תוכלו לישון בראש שקט יותר ולדעת שהנזק לא כזה גדול. אבל רק תזכרו שהארוחה המוקדמת לא מעלימה לחלוטין את הנזקים האלו.

3. בשביל להקל על הלב
כשאנחנו אוכלים הרבה בלילה, בעיקר כשמדובר במאכלים עתירי פחמימות ושומנים, זה משפיע בין היתר על פעילות הלב והבריאות שלו. מנגד, מחקרים מראים כי ארוחת ערב מוקדמת עשויה לשפר את בריאות הלב, בין היתר בגלל ההשפעה החיובית על בריאות הכבד. כשאוכלים מוקדם, הכבד כאמור זוכה "לנוח" יותר בלילה ובכך הוא גם יכול לנקות ביעילות רעלים שמשפיעים גם על הלב. כך גם ניתן להפחית את הסיכון ל"כבד שומני" ולכולסטרול שעלולים להזיק מאוד ללב ולכלי הדם.

עוד בוואלה!

המחקר שיגרום לכם לוותר על ארוחת ערב מאוחרת

לכתבה המלאה

4. בשביל לישון טוב יותר
כשאוכלים ארוחה כבדה ממש לפני השינה, זה יכול להקשות עלינו להירדם בלילה ולפגוע באיכות השינה - אבל האם תהיתם פעם למה זה קורה? אחרי ארוחה כבדה, הגוף, בדגש על מערכת העיכול, "עובד שעות נוספות" כדי לפרק את המזון. וכך, כשהגוף פעיל כל כך, לפעמים קשה לו להגיע למצב של רגיעה, להרפות ולשחרר. לכן, מומחים ממליצים לאנשים מבוגרים, חולים כרוניים וכל מי שסובלים מביעות שינה, לאכול כמה שיותר מוקדם כדי לעזור להוריד הילוך בצורה טבעית יותר, אבל כמובן שההמלצה הזאת יכולה להועיל לכולם.

5. בשביל האיזון והשקט הנפשי
ה"שעון הביולוגי" שדיברנו עליו כאן, מושפע גם מהפרשה של הורמונים שונים, כמו אינסולין וקורטיזול. אכילה מוקדמת, כאמור, מתיישרת בצורה טבעית יותר עם המנגנונים הפיזיולוגיים האלו ומשפיעה לטובה גם על ויסות ההורמונים האלו ואחרים.

כשאוכלים לפחות שעתיים לפני השינה, זה מסייע להשיג איזון הורמונלי טוב יותר, אשר לא רק תורם לעיכול ולשינה - אלא גם עוזר להרגיש רגועים יותר ולסבול פחות מחרדה, לחץ נפשי ומחשבות טורדניות. ואם בא לכם להעצים עוד יותר את השקט הנפשי הזה אפילו יותר - צאו להליכה איטית של 20 דקות אחרי הארוחה, אשר תאפשר עיכול טוב יותר ותתרום להפרשת הורמונים שירגיעו אתכם ויעזרו להשתחרר מהדאגות של היום.

  • עוד באותו נושא:
  • ארוחת ערב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully