וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גרם לצבע עיניו של ילד בן חצי שנה להשתנות לכחול?

עודכן לאחרונה: 10.9.2023 / 10:09

הילד היפני קיבל תרופה שמאושרת במדינתו כתרופה המפחיתה תסמינים של קורונה. זמן קצר לאחר מכן עיניו החומות הפכו כחולות. למה זה קרה והאם צבע עיניו השתנה לתמיד?

ילד שצבע עיניו התחלפו. Frontiers in Pediatrics, אתר רשמי
ככה הוא נראה לפני מתן התרופה/אתר רשמי, Frontiers in Pediatrics

שמענו כבר על מעט תופעות מוזרות שמתרחשות בעקבות קורונה או טיפולים לקורונה אבל על כזה טרם יצא לנו לשמוע. עיניו של ילד בן שישה חודשים הפכו לגוון יוצא דופן של כחול, במה שהרופאים מאמינים שזה סיבוך נדיר מטיפול בקורונה.

על פי המחקר שפורסם ב- Frontiers in Pediatrics הילד הובא לראשונה לרופאים בעקבות התפתחות שיעול וחום, לפני שבדיקת אנטיגן אישרה שיש לו קורונה. הרופאים רשמו לו תרופה יפנית בשם Favipiravir (ידועה בשם מסחרי Avigan), המשמשת בדרך כלל לטיפול בשפעת.

התרופה האנטי-ויראלית נרשמת לפעמים לקורונה ביפן ובתאילנד, אם כי עדויות מצביעות על כך שיש לה השפעה חיובית מועטה על התוצאות עבור חולים עם שלבים מוקדמים לא חמורים של המחלה. עם זאת, מחקרים אחרים מצביעים על כך שחולים מתחת לגיל 60 שאושפזו בבית החולים עבעקבות קורונה עשויים לראות תועלת מסוימת.

ילד שצבע עיניו התחלפו. Frontiers in Pediatrics, אתר רשמי
וככה אחרי/אתר רשמי, Frontiers in Pediatrics

שלשול קל ועלייה בחומצת שתן בדם הן תופעות לוואי שכיחות יותר של שימוש ב-favipiravir, אך 18 שעות לאחר תחילת הטיפול, אמו של הילד הבחינה כי עיניו הפכו לצבע כחול עז כאשר נחשף לאור השמש. תופעת הלוואי הנדירה דווחה בעבר, כולל במקרה של גבר אחד בן 20. בשני המקרים, כאשר הטיפול הופסק, עיני המטופלים חזרו לצבען הרגיל.

עוד בוואלה!

מחקר מצא תופעת לוואי קטלנית שמסכנת את *כל* מי שחלה בקורונה

לכתבה המלאה

במקרה שפורסם, הרופאים ציינו כי "הוכח ש-favipiravir גורם גם להבהרה בשיער ובציפורניים של בני אדם. השפעה זו עשויה לנבוע מהמטבוליטים של התרופה, או מרכיבים נוספים בה כגון טיטניום דו חמצני ותחמוצת ברזל צהובה", כתב הצוות. "מחקרים הראו שהמטבוליט הפעיל של favipiravir נמצא בפלסמה אנושית ושיש מתאם ליניארי בין הריכוז שלו לעוצמת הקרינה".

חקירות נוספות במעבדה הראו כי התרופה כוללת פליטה ספונטנית של אור ממולקולה. לאור זאת, הצוות מדגיש בדוח את החששות האחרונים לגבי הבטיחות והיעילות של favipiravir בטיפול בקורונה.

"האירוע הלוואי המדווח, למרות שהוא נדיר, צריך להילקח ברצינות ולפקח מקרוב במקרים עתידיים", הם מסכמים. "דרושים מחקרים נוספים כדי לקבוע את השכיחות של [השפעות] השליליות הללו ואת ההשלכות הפוטנציאליות לטווח הארוך שלהן על בריאות הקרנית."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully