וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע אנשים מסוימים הם מגנטים ליתושים - וכיצד להימנע מהם

24.7.2023 / 0:02

יש כמה סיבות לכך שחלקכם מושכים יתושים בעוד שואחרים לא נעקצים גם אם הם מוקפים בהם. כך תגנו על עצמכם מפני יתושים

הפתרון האולטימטיבי לקיץ: רחפן שואב יתושים/Premonition

אם אי פעם תהיתם מדוע זה מרגיש שאתם היחידים שנעקצים בידי יתושים כל הזמן, אז תדעו שאתם לא לבד. סרטון יוטיוב חדש של האגודה האמריקנית לכימיה בסדרת ה-"Reactions" שלה חוקר כיצד כימיקלים על עורם של אנשים הופכים אותם למגנטים ליתושים.

מחקר שפורסם בכתב העת Cell באוקטובר 2022 מצא שאנשים עם רמות גבוהות יותר של חומצות קרבוקסיליות - סוג של חומצת שומן - על העור שלהם מושכים יותר יתושים.

"החוקרים גרמו למשתתפים ללבוש גרבי ניילון אופנתיות על זרועותיהם כדי לאסוף את החלב שלהם (הפרשה שמנונית המורכבת מקרטין, שומן ופסולת תאים) ואז הציבו תא שבו יתושי האדס יוכלו לבחור בין ניילונים בעלי ריח שונה", ציינה מנחת "Reactions" אלכס דייניס, בעלת דוקטורט בגנטיקה מאוניברסיטת סטנפורד.

"והבחירה הייתה חזקה", המשיכה דייניס, "אלה מאיתנו שהם מגנטים של יתושים, אנחנו באמת, באמת מגנטים עבורם - כי הם בחרו בריח שלנו יותר מאחרים באופן מובהק".

יתושה מוצצת דם. AlessandroZocc, ShutterStock
יש סיבה שאתם נעקצים יותר/ShutterStock, AlessandroZocc

דייניס הסבירה שהמחקר בחן את ההבדלים בין "בעלי משיכה חזקה" - אנשים שנוטים להיעקץ יותר לבין "בעלי משיכה חלשה" - אנשים שלא חשים את זעמם של היתושים בתדירות גבוהה. "החוקרים גילו שהיו כמה חומצות קרבוקסיליות שונות שהופיעו יותר על העור של בעלי משיכה חזקה מאשר בעלי משיכה חלשה", אמרה, "באופן ספציפי, בעלי המשיכה החזקה יצרו רמות גבוהות משמעותית של שלוש חומצות קרבוקסיליות". שלוש החומצות הקרבוקסיליות הן חומצות heptadecanoic, pentadecanoic ו-nonadecanoic.

עשר תרכובות לא מזוהות אחרות מאותו סוג של כימיקלים זוהו גם על עורם של בעלי משיכה חזקה. לפי Science Direct, רמות החומצה ה-pentadecanoic וה-heptadecanoic קשורות לצריכת שומן חלב. חומצת nonadecanoic, לעומת זאת, היא חומצת שומן שנמצאת בדרך כלל בשומן ובשמנים צמחיים, לפי Cayman Chemical.

ד"ר לינדזי זובריצקי, רופאת עור במיסיסיפי, אמרה ל-Post: "הסוג והנפח של חיידק מסוים על העור יכולים להגביר את הסיכוי לעקיצות יתושים". היא התייחסה למחקר שפורסם בדצמבר 2011 בכתב העת PLOS ONE: "מחקר אחד מצא שאותם אנשים שהיו יותר אטרקטיביים עבור יתושים היו בעלי שפע גבוה יותר משמעותית של חיידק מסוים, אך מגוון נמוך יותר של חיידקים בסך הכל, על העור שלהם".

עוד על יתושים
7 שיטות טבעיות להיפטר מיתושים בבית - והאם המלכודות באמת עובדות?

איזה מזונות לאכול ומאילו להימנע כדי להיעקץ פחות מיתושים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

סרטון היוטיוב כולל גם מידע ממחקר שפורסם במאי בכתב העת Current Biology. מחקר זה מצא שחומצות בוטירית, איזובוטירית ואיזוואלרית הן מהחומצות הידידותיות ביותר ליתושים. דיניס ציין כי בריח הגוף של אחד המשתתפים במחקר נמצאה כמות גדולה של אקליפטול - מרכיב עיקרי בשמן האקליפטוס הידוע יותר - מה שהפך אותם ללא אטרקטיביים ליתושים. מזונות כמו רוזמרין, מרווה, הל ובזיליקום מתוק מכילים אקליפטול, לפי ה-Telegraph. המרכיב קיים גם בסוגים מסוימים של משחת שיניים ומי פה. "זה רק מחקר אחד, אז זו רק השערה, אבל האם אקליפטול בתזונה יכול לעזור להרחיק יתושים? אולי", הרהרה דייניס.

בנוסף לריח העור, ישנן כמה סיבות נוספות לכך שאנשים מסוימים נוטים יותר להיעקץ מאחרים. "אלה שמתעמלים בתדירות גבוהה יותר, למשל, מייצרים יותר זיעה, המכילה דברים כמו חומצה לקטית וחומצת שתן, שמושכת יותר את היתושים", אמרה זובריצקי, "זה תלוי גם במיקרוביום של העור - לחלק מהאנשים יש סוגים או רמות שונות של חיידקים על העור, שיכולים למשוך יותר יתושים".

היא הוסיפה: "יתושים גם נמשכים לפחמן דו חמצני, אז אלה שמוציאים יותר אוויר ונושמים חזק יותר (אלו שיש להם BMI גבוה יותר) נמצאים בסיכון. גורמי סיכון אחרים כוללים הריון, גנטיקה וסוג דם (סוג דם O נוטה יותר למשוך אליו יתושים).

יתושים עשויים להימשך לכימיקלים שעל העור שלכם. @ACSReactions/YouTube, צילום מסך
יתושים עשויים להימשך לכימיקלים שעל העור שלכם/צילום מסך, @ACSReactions/YouTube

לפעמים עקיצות יתושים פשוט בלתי נמנעות, אבל החדשות הטובות הן שיש כמה דברים שנמצאים בשליטתכם. זובריצקי ממליצה לשים חומר דוחה חרקים המכיל 20% עד 30% DEET או פיקרידין. היא מציעה לכסות אזורים חשופים עם שרוולים ארוכים ומכנסיים. הכנסת החולצה שלכם למכנסיים גם מספקת הגנה נוספת.

אם היתושים עדיין מצליחים לתקוף אתכם בקיץ הזה, רופאת העור מייעצת על פתרונות מהירים שיעזרו להקל על הגירוד. "עבור עקיצות, אני מוצאת שהטיפול היעיל ביותר הוא סטרואידים מקומיים ללא מרשם כמו הידרוקורטיזון או נטילת אנטיהיסטמין כגון צטיריזין, בנדריך, לוראטדין או קלריטין," אמרה זובריצקי,"אני ממליצה גם על קרם נגד גירוד המכיל מנטול או פרמוקסין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully