וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות, תמונות קשות לצפייה: העישון גורם ללשון להפוך לירוקה - ושעירה

20.7.2023 / 3:01

גבר מעשן שסיים לקחת אנטיביוטיקה הבחין שלשונו מתחילה לשנות צבע ומרקם - עד שהיא הפכה לירוקה ושעירה. מסתבר שדובר בתופעת לוואי של עישון שהיא נדירה אך מוכרת

תשדיר נגד עישון סיגריות - שגרמות לאימפוטנציה/NHS

גבר בן 64 מאוהיו סבל מתופעת לוואי מוזרה ומאוד קריפית כתוצאה משילוב של עישון סיגריות במקביל לנטילת אנטיביוטיקה. בניו יורק פוסט דווח שהגבר הלך לרופא שבועיים לאחר שהבחין לראשונה שלשונו החלה לשנות את צבעה והפכה לירוקה ושעירה.

על פי הדיווח, כשלושה שבועות לפני ביקורו אצל הרופא הוא סיים לקחת קלינדמיצין - תרופה אנטיביוטית לדלקת חניכיים ובמקביל עישן סיגריות (אם כי לא ידוע כמה זמן הוא מעשן וכמה סיגריות ביום. בתיאור המקרה ב-New England Journal of Medicine, מחברי המחקר לא ציינו אם המצב הביזארי נגרם במיוחד כתוצאה מהעישון, מהאנטיביוטיקה או מהשילוב של השניים.

ככה נראתה הלשון שלו

לשון של גבר מעשן הפכה לירוקה ושעירה. The New England Journal of Medicine, צילום מסך
לשון של גבר מעשן הפכה לירוקה ושעירה/צילום מסך, The New England Journal of Medicine

מחקרים קודמים הראו שקיים מתאם בין עישון סיגריות לבריאות הפה, כולל העובדה שעישון עלול לגרום להצטברות רובד פלאק וחיידקים ועישון הוא גורם סיכון משמעותי ביותר לאובדן שיניים - יותר מ-40 אחוזים מבני ה-65 ומעלה שמעשנים איבדו את שיניהם. במקביל ידוע שאנטיביוטיקה יכולה גם היא להשפיע על המיקרוביום של הפה, לשנות חיידקים ולאפשר להם להתאסף על הלשון.

בסופו של דבר, האיש עם הלשון הירוקה והשעירה אובחן כסובל ממצב שזכה לכינוי הרפואי המקורי 'לשון שעירה' - מצב שמאופיין בציפוי חריג על המשטח העליון של הלשון, המכונה האזור הגבי (או הדורסאלי).

המצב נגרם ככל הנראה מהצטברות של תאי עור מתים בחלקי הלשון שבהם נמצאות בלוטות הטעם, הידועים גם בשם פפילות. חוסר בגירוי או שחיקה בחלק העליון של הלשון עלולים לאפשר הצטברות של קרטין - אותו חלבון שמרכיב את השיער על הראש.

כתוצאה מכך, הפפילות הופכות ארוכות מהרגיל - מה שגורם ללשון להיראות 'שעירה'. כאשר הפפילות לא נושרות כראוי, הן יכולות להצטבר על הלשון ברשת דמוית שיער - מה שמוביל למגוון של שינויי צבע.

חומרים אחרים, כולל בקטריות ושמרים, יכולים גם הם להילכד על ידי הפפילות המוארכות. בדרך כלל אין למצב זה תסמינים, אם כי בחלק מהמקרים דיווחו על תחושת צריבה בלשון כאשר הבקטריות והשמרים מצטברים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

כ-13% מהאמריקאים מושפעים מהמצב, על פי האקדמיה האמריקאית לרפואת הפה (AAOM). המצב יכול להופיע בכל גיל, אך נמצא לעתים קרובות יותר בחולים מבוגרים והוא נפוץ יותר בקרב גברים מאשר נשים. שינוי הצבע הוא בדרך כלל לשחור, עם זאת, הלשון יכולה גם להפוך לחומה, צהובה או ירוקה כתוצאה מכך.

אנטיביוטיקה, בדומה לזו שהמטופל נטל, עלולה לגרום להיווצרות חיידקים חדשים בפה, שעלולים להצטבר ולגרום ללשון שעירה. גורמי הסיכון העיקריים כוללים עישון, התייבשות, היגיינת פה לקויה ואנטיביוטיקה, על פי מחברי המאמר.

מטופלים שהייתה להם בעבר לשון שעירה נוטים לפתח את המצב שוב בעתיד, אם כי בדרך כלל המצב אינו מזיק ורק זמני - גם אם הוא מכוער ומביך.

הרופאים יעצו לחולה עם הלשון הירוקה לשפשף בעדינות את פני הלשון עם מברשת שיניים ארבע פעמים ביום והוא גם קיבל עצות כיצד יוכל להפסיק לעשן. על פי הדיווח לאחר חצי שנה שיער הלשון שלו נסוג לחלוטין - אבל הוא מעולם לא הפסיק לעשן.

ב-AAOM מייעצים שהדרך הטובה ביותר למנוע לשון שעירה היא על ידי שמירה על היגיינת פה טובה. עם זאת, הם מציינים שאנשים רבים יגלו שהתחושה של צחצוח הלשון שלהם גורמת לתחושת בחילה וחסימה של הוושט (פקיקה). במקרה כזה, הם ממליצים להשתמש במברשת קטנה ולנוע איתה בהדרגה לאחור כדי להפחית את הסיכוי לפקיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully