וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרי הקיץ הזה יכול לשפר לכם את הזיכרון

ד"ר דלית דרימן מדינה

6.7.2023 / 6:52

כשאנחנו מתבגרים לא רק היכולות הפיזיות שלנו נפגעות, אלא גם אלה הקוגניטיביות. מחקר חדש מצא שלמזון נגיש וטעים יש השלכות מיטיבות על איזורים במוח שקשורים לזיכרון

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

עם העליה בגיל רבים מאיתנו יסבלו מירידה ביכולות הקוגניטיביות שלנו, שישפיעו על הזיכרון ועל יכולות החשיבה שלנו. תהליך טבעי זה, הידוע כהזדקנות קוגניטיבית, יכול להשפיע על תחומים שונים של הזיכרון שלנו, שלעתים קרובות מרוכזים באזור ההיפוקמפוס, שהוא אזור במוח החיוני ליצירת זיכרון. זיהוי הגורמים התורמים להזדקנות הקוגניטיבית ובחינת התערבויות אפשריות יכולים להיות בעלי השפעה ניכרת על בריאות הציבור.

מחקר של 15 שנים שפורסם לאחרונה במגזין הרפואי PNAS, ובוצע בחיות מעבדה ובבני אדם, בחן את התפקיד של פלבנולים בדיאטה בהתמודדות עם הירידה בזיכרון הקשורה בגיל. פלבנולים הינם חומרים פעילים ביולוגית הנמצאים בירקות ובפירות מסויימים כמו תפוחים, פירות יער, ענבים וקקאו. המחקר בחן את ההשפעה של פלבנולים בדיאטה על שיפור הזיכרון במבוגרים, ומהווה עדות מבוססת מדעית ליכולתם להתמודד עם הירידה בזיכרון התלויה בגיל.

תפקיד הפלבנולים בדיאטה בהזדקנות הקוגניטיבית

מחקרים רבים בחנו את ההשפעה של דיאטה על ההזדקנות הקוגניטיבית. דפוסי דיאטה ספציפיים, איכות הדיאטה הכוללת, ומרכיבים מסויימים בדיאטה זוהו כגורמים פוטנציאלים היכולים להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי. פלבנולים, שאותם ניתן למצוא במזונות רבים יחסית הראו יכולת מבטיחה לעיכוב ההזדקנות הקוגניטיבית, בייחוד על ידי הגברת הזיכרון התלוי בהיפוקמפוס.

החומרים הללו נמצאו קשורים בשיפור היצירה של כלי דם חדשים ובהגברה של זרימת הדם האזורית במוח, מנגנונים היכולים להסביר את השפעתם החיובית על הזיכרון.

פירות יער. ShutterStock
קערה של פלבנולים/ShutterStock

המחקר המתואר שמכונה COSMOS, היה מחקר רחב היקף, אקראי, כפול סמיות ומבוקר פלצבו שנערך במשך 15 שנים. המחקר כלל מעל 3,500 מבוגרים בריאים שחולקו באופן אקראי לקבל תוסף שהכיל 500 מ"ג פלבנולים ממקור קקאו או פלצבו. יכולות הזיכרון והיכולות הקוגניטיביות של המשתתפים נבדקו באמצעות הערכות קוגניטיביות ממוחשבות במהלך המחקר.

המטרה הראשונית של המחקר היתה לבדוק האם אצל המטופלים שקיבלו פלבנולים היה שיפור בזיכרון התלוי בהיפוקמפוס לאחר שנה. בעוד שהמטרה הראשונית שנבדקה לא הראתה שיפור משמעותי סטטיסטית בזיכרון, ניתוח משני של הממצאים הראה תוצאות מסקרנות. משתתפים שאיכות הדיאטה הבסיסית שלהם היתה גרועה יותר, או שצרכו באופן בסיסי פחות פלבנולים, חוו שיפור בזיכרון לאחר הטיפול בפלבנולים. יתרה מכך, העליה בסמנים בשתן שהעידו על צריכה של פלבנולים במהלך המחקר היתה קשורה בשיפור בזיכרון.

השלכות וכיוונים עתידיים

ממצאי המחקר מציעים תובנות חשובות לגבי התפקיד הפוטנציאלי של פלבנולים בתזונה במאבק בירידה בזיכרון הקשורה לגיל. התוצאות מדגישות את ההשפעה של צריכת פלבנולים נמוכה על ההזדקנות הקוגניטיבית התלויה בהיפוקמפוס, ומספקות תקווה לפיתוח התערבויות מותאמות המבוססות על הרגלי תזונה אינדיבידואליים.

הנגישות, המחיר הסביר, והבטיחות של התערבויות תזונתיות הופכת אותן לאופציה טובה לחלק נרחב מהאוכלוסיה. למרות שהמחקר לא הדגים שיפור משמעותי בזיכרון בכל הנבדקים, היתרונות שנצפו בנבדקים עם דיאטה בסיסית באיכות ירודה, וצריכה בסיסית נמוכה של פלבנולים, מצביעים על הפוטנציאל ביצירת התערבויות מותאמות אישית המבוססות על הרגלי התזונה האישיים של האדם.

יש צורך במחקרים נוספים על מנת לזהות את המנגנונים הייחודיים דרכם הפלבנולים משפיעים על הזיכרון. מחקרים ארוכי טווח יאפשרו לבדוק האם השיפור בזיכרון הוא עמיד ומתקיים לאורך זמן. בנוסף, בחינה של ההשפעה של הפלבונולים בדיאטה על היבטים אחרים של התפקוד הקוגניטיבי יכולה לספק הבנה מקיפה לגבי היתרונות האפשריים שלהם.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה ורפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully