וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלולת "חיי נצח" קרובה מתמיד - והבשורה מגיעה מהים

10.7.2023 / 8:01

היתכן שחוקרים מצאו את מעיין הנעורים? גנים של יצור ימי יכולים להביא לפיתוח טיפול האנטי אייג'ינג האולטימטיבי

זחלי הידרה שוחים/@urifrank3695

מומחים מעריכים שגלולת "מעיין הנעורים" עשויה להיות באופק הודות ליצור ימי דמוי מדוזה בשם hydractinia symbiolongicarpus שמצמיח מחדש את כל גופו מתאים שממוקמים בפיו.

היידרקטיניה הוא יצור קטנטן בצורת צינור שחי על קונכיות של סרטנים נדירים. ל"כוחות העל" שלו צפויים להיות השלכות על תחום הריפוי, כמו גם על טיפולי אנטי אייג'ינג.

היכולות הללו התגלו לאחר שחוקרים רצפו חלקים של DNA המכונה RNA, הקשורים לתהליך הביולוגי של הזדקנות הגןף. המחקר, שפורסם בכתב העת Cell Reports, מצא שתהליכים ביולוגיים בסיסיים קשורים זה בזה והבנת התהליכים האלו חיונית לבריאות האדם ולשליטה על מחלות.

היצור הימי שבזכותו נחייה לנצח?. Wikidata, צילום מסך
היצור הימי שבזכותו נחייה לנצח?/צילום מסך, Wikidata
החיה המוזרה מצמיחת מחדש את כל גופה מתאי פיה. Wikidata, צילום מסך
החיה המוזרה מצמיחת מחדש את כל גופה מתאי פיה/צילום מסך, Wikidata

לבני אדם קיימת את היכולת להתחדש, כמו במצבים של ריפוי עצם שבורה או צמיחה מחדש של כבד פגום. אולם, יצורים אחרים כמו סלמנדרה ודגי זברה, יכולים להחליף איברים שלמים ולחדש מגוון איברים. מינים בעלי גוף פשוט כמו ההיידרקטיניה מראים לעתים קרובות יכולות התחדשות קיצוניות ביותר.

ד"ר אנדי בקסנאביס, מהמכון הלאומי לחקר הגנום האנושי בארה"ב, אמר: "מבעלי חיים כמו היידרקטיניה אנו יכולים ללמוד כיצד התחדשות יכולה להועיל ולהרחיב את ההבנה שלנו לגבי הזדקנות וריפוי. אנחנו יכולים להתחיל לפענח כמה מסודות ההתחדשות וההזדקנות - סודות שעשויים בסופו של דבר לקדם את תחום הרפואה המתחדשת וגם את חקר המחלות הקשורות לגיל".

הוא הוסיף: "בדרך כלל, בבני אדם תאים מזדקנים נשארים זקנים והם אלו שגורמים לדלקת כרונית ומעוררים הזדקנות בתאים סמוכים. מבעלי חיים כמו היידרקטיניה אנו יכולים ללמוד כיצד הזדקנות יכולים להועיל".

עוד דרכים לעצירת ההזדקנות:

התזונה הזו מאטה את ההזדקנות הטבעית של המוח

בן 39 עם פיזיולוגיה של בן 20 חולק טיפים לעצירת ההזדקנות

Hydractinia symbiolongicarpus. CC BY-NC 4.0., אתר רשמי
Hydractinia symbiolongicarpus/אתר רשמי, CC BY-NC 4.0.
התחדשות של היידרקטיניה מניעה תאי גזע מאוחסנים בתא המטען התחתון של גוף החיה, הרחק מהפה. Darryl Leja, National Human Genome Research Institute (NHGRI), אתר רשמי
התחדשות של היידרקטיניה מניעה תאי גזע מאוחסנים בתא המטען התחתון של גוף החיה, הרחק מהפה/אתר רשמי, Darryl Leja, National Human Genome Research Institute (NHGRI)

"מחקרים כמו זה, שחוקרים את הביולוגיה של אורגניזמים יוצאי דופן, חושפים עד כמה תהליכים ביולוגיים רבים הם אוניברסליים ובעיקר - עד כמה אנחנו עדיין לא מבינים על התפקודים, היחסים והאבולוציה שלהם", אומר ל-studyfinds.org, צ'ארלס רותימי, Ph.D, מנהל תוכנית המחקר הפנים-מוטורי במכון הלאומי לחקר הגנום האנושי (NHGRI), חלק מ-NIH, "לממצאים כאלה יש פוטנציאל גדול לספק תובנות חדשות על הביולוגיה האנושית".

היידרקטיניה משתמשת בתאי גזע, שהם תאי מאסטר שיכולים להפוך לכל סוג של רקמה. צוות המחקר זיהה גנים דומים בבני אדם. ניסויים הראו שהיידרקטיניה מוציאה תאים מזדקנים מפיה, בעוד שבני אדם אינם יכולים לחסל תאים מזדקנים באותה קלות. התפקידים של גנים הקשורים להזדקנות בהיידרקטיניה מספקים תובנות כיצד תהליך ההזדקנות התפתח.

"אנחנו עדיין לא מבינים כיצד תאים מזדקנים מפעילים התחדשות או עד כמה התהליך הזה נפוץ בממלכת החיות", מסכם ד"ר בקסנאביס, "יש עוד מחקר לבצע אבל אנחנו בדרך הנכונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully