וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מצא: זה הגיל שהכי בטוח ללדת בו

מחקר חדש גילה את מה שרובנו יודעים - לידה בגיל מאוחר עלולה להיות מסוכנת יותר עבור העובר, אבל הוא הראה גם כי לידה בגיל צעיר מאוד, לא בטוח טובה יותר. אז מה הטווח האידיאלי?

אמא עם שני ילדים קטנים. ShutterStock
באיזה גיל הכי בטוח ללדת? אמא לשניים/ShutterStock

אנחנו כבר יודעות שלידה בגיל מאוחר יותר נחשבת למסוכנת יותר, אבל מה לגבי לידה בגיל צעיר מאוד? האם יש טווח בטוח יותר לעובר ולאם? מחקר מצא שטווח הגילאים האידיאלי עבור אמהות ללדת הוא בין 23 ל-32, מכיוון שהוא קשור לסיכויים נמוכים יותר להיווצרות בעיות לא כרומוזומליות בתינוקות.

המחקר, שפורסם בכתב העת Nature, מצא כי הסיכון לחריגות עובריות, הנקראות אנומליות לא כרומוזומלית (NCA), היה הנמוך ביותר עבור נשים בגילאי 23 עד 32. לנשים מעל גיל 32 היה סיכוי גבוה ב-15% ללידות כאלה, בעוד לאמהות צעירות יותר היה סיכוי גבוה ב-20%.

כחלק מהמחקר, החוקרים בחנו נתונים מ-2.8 מיליון הריונות בין השנים 1980 ל-2008. הם בדקו את גילן של הנשים בעת הלידה, וחישבו את הסיכון ללדת תינוק עם אנומליה לא כרומוזומלית בכל גיל. החוקרים גילו שבממוצע, כ-1 מכל 100 תינוקות סבל מאחד מהמצבים הללו.

חשיפה לרעלים ועישון

במחקר נמצא כי ככל שגיל האם עלה, התינוקות הפכו רגישים יותר לתסמונת דאון, למחלות לב ולשפה וחך שסוע, בעוד שאמהות צעירות יותר ראו פגמים במערכת העצבים המרכזית אצל ילדיהן, כך מצא המחקר מאוניברסיטת סמלווייס בבודפשט.

ההשערות מצביעות על כך שהסיבה מאחורי הסיכון המוגבר בנשים מבוגרות נובעת ככל הנראה מגיל הביציות שלהן. מצד שני, הסיכון הגבוה יותר אצל נשים צעירות עשוי להיות קשור לגורמים כמו עישון, שימוש בסמים וצריכת אלכוהול, למרות שהמחקר לא התעמק בסיבות הספציפיות.

הגורמים לאנומליה לא כרומוזומלית גם כוללים זיהוםמים שונים אצל האם, תזונה לקויה וחשיפה לרעלים, מזהמים או קרינה במהלך התפתחות העובר. עם זאת, קביעת הטריגר הספציפי לכל מקרה אינו ידוע לרוב.

חדר לידה. ShutterStock
האם יש גיל אידיאלי ללידה? אישה יולדת/ShutterStock

האם יש גיל אידיאלי ללידת ילד ראשון

במחקר שנערך בשנת 2022 טענו חוקרים כי נקודת הזמן הכי טובה ללילדה של ילד ראשון עשויה להיות בין גילאים 24 ל-25, מה שתואם לממצאי המחקר הנוכחי.

החוקרים מצאו שלנשים שילדו תינוק לפני או אחרי גיל זה, היה סיכון גבוה בעד 5 אחוזים למות מכל סיבה שהיא בתוך 18 שנים. המגמה הייתה בצורת 'U', כלומר הסיכון היה גדול יותר ככל שהן היו רחוקות יותר מגיל 24 או 25 כשהן ילדו.

המחקר שפורסם בכתב העת Maturitas, בחן נתונים של 4,044 נשים בשני אזורים של דרום קוריאה. הם השוו בין 1,498 נשים שילדו את ילדן הראשון בין גיל 20 ל-23, 1,033 אימהות שילדו את ילדן הראשון בגיל 24-25, ו-1,513 נשים שילדו את בכורן בין הגילאים 26 ל-36.

החוקרים השתמשו ברשומות הבריאות הממשלתיות כדי לעקוב אחר הנשים 18 שנים מאוחר יותר. בסך הכל 243 נשים מתו במהלך המחקר, כאשר יותר ממחצית מהן שייכות לקבוצות האמהות הצעירות ביותר, ושליש במבוגרות יותר.

לטענת החוקרים, אמהות צעירות מאוד נוטות להגיע מאזורים מקופחים, מה שמציב אותן בסיכון גבוה יותר למגוון מחלות נפשיות ופיזיות. מנגד, הם שיערו שהמחיר של גידול ילדים ולידה עשוי להיות קשה יותר עבור אימהות מבוגרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully