וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה המדינה מונעת מהאנשים האלה את הטיפול שיכול לעזור להם?

ד״ר איליה רזניק

11.7.2023 / 6:59

מדינת ישראל מאשרת למטופלי PTSD רישיון לקנאביס רפואי כקו טיפול רביעי-חמישי. ד"ר איליה רזניק חושב שהלומי קרב ופוסט-טראומטיים לא צריכים להגיע למצב קשה כל כך, כדי לקבל כלי יעיל שיכול לעזור להם לחזור לחיים מלאים. דעה

מהי פוסט טראומה (PTSD)?

הפרעת דחק בתר-חבלתית - פוסט טראומה כפי שמכונה, היא מצב נפשי-אמוציונלי שמופיע אחרי אירוע חבלה; מצב "דחק" קשה של איום מידי על החיים של אדם או קרוביו, שגורם לזעזוע רגשי או פיזי רציני. וההשלכות הקשות מהזעזוע הזה נשארות אחרי שהאירוע חלף.

ה-ICD (International Classification Diseases) מדריך סיווג המחלות הבינלאומי, האירופאי, מגדיר PTSD כתגובה מאוחרת או ממושכת לאירוע או למצב שגורם לדחק קצר מועד או ממושך. אירוע מאיים באופן חריג שמבחינה סטטיסטית קשור לפגיעה מיידית ולא צפויה, כמו: מוות אלים של אחר, תאונות דרכים, טרור, תקיפה אלימה, אסונות טבע וכו', שעלול לגרום למצוקה ניכרת.

לא כל דחק רגשי מאובחן כ-PTSD

לרוב האנשים יש מנגנוני הגנה שעוזרים לשיכוך הזעזוע מאירועים קשים. כשהאדם לא משתחרר מאירוע שחווה ועוצמת הטראומה לא פוחתת אחרי חודשיים-שלושה, מתחילים לאתר תסמינים שנחשבים כקריטריונים לפוסט טראומה.

ה-DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) האמריקאי או ה-ICD הגדירו קריטריונים הקליניים לאבחון פוסט טראומה: היבט חווייתי (אירוע קשה שאדם או מקורביו חוו בעצמם), התנהגותי (הימנעות מהסביבה, מאנשים או מטריגרים שמזכירים את האירוע), אמוציונלי (חוסר שקט, רגזנות ועצבנות יתר, סף גירוי ותסכול נמוך, דיכאון.), פיזיולוגי (נדודי שינה, סיוטי לילה, תגובה אוטומטית חדה לרעש מידי או חריג, פלאשבקים) וחזרתי (מחשבות חודרניות חוזרות וחוויה תמידית של האירוע).

הטיפולים להפחתת תסמיני PTSD

הטיפול נחלק לטיפול ארוך, כמו למשל פסיכותרפיה, ולטווח וקצר טווח ומהיר יותר, כמו תרופות. טיפולים ארוכי טווח נוספים כוללים שילוב של רפואה משלימה, כמו מיינדפולנס, מדיטציה, ביופידבק יכול לסייע וגם קנביס רפואי ידוע ככלי עזר אפקטיבי. הטיפולים צריכים להגיע בסדר המתאים למטופל; לפעמים כדאי להתחיל בתרופות ואח"כ לעבור לטיפול באמצעות שיחות, לפעמים הטיפולים משולבים זה בזה. המלצה לתת קנאביס רפואי תלויה לגמרי במטופל.

לי יש היכרות מוקדמת עם הקנאביס. כנוירו-פסיכיאטר, הייתי מהראשונים בארץ וגם בעולם שהשתמשו בקנאביס לצרכים רפואיים, כבר לפני 15 שנה: לטיפולים נפשים, לפגיעות ראש ולהפרעות נוספות. אני משמש כיועץ לוועדת הכנסת שעוסקת בחוק הסדרת השימוש בקנביס למטרות רפואיות ומנהל באיגוד הבינ"ל לרפואת קנאביס, שניסח חוות דעת והמלצה לאו"ם לשנות את מעמד הקנביס כ"סם מסוכן" מהאמנה הבינ"ל.

הקנאביס הרפואי מיטיב במגוון צורות, אחת מהן סודית

הקנאביס מביא לרגיעה, להרפיה, להורדת מתח ולשיפור באיכות שינה. התיאבון חוזר והאוכל המזין משפר את הבריאות. הקנאביס עוזר לשכוח את החוויות השליליות מהאירוע בלי לפגוע בזיכרון לטווח ארוך, לצד הפחתת כמות הפלאשבקים ועוצמתם. ויש עוד השפעה סודית: הגברת החשק המיני והיכולת התפקודית. כל אלו בונים מחדש את איכות החיים שכל אדם מחפש - במיוחד אדם שעבר חוויה טראומטית.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

איך משתמשים בקנאביס?

דרכי הצריכה לקנאביס העיקריות הן עישון ואידוי. עישון מזיק לבריאות. כרופא, קשה לי לעודד עישון ואני מעדיף מכשיר אידוי, בדרך הכי רפואית שיש. קנאביס אינו מוגדר כתרופה, והשימוש בקנאביס באופן מדיד וקבוע חשוב מאוד, מועיל וחסכוני.

המשאף המדיד היה מהמכשירים הראשונים שהוצג בישיבות של ועדת הכנסת להסדרת הקנאביס על ידי משרד הביטחון. הוא מאפשר למטופל את ההשפעות המיטיבות של הקנאביס הרפואי בכמויות קנאביס קטנות ומדידות, במיקרוגרם, לפי המלצת הרופא, בלי לחשוף את המטופל וסביבתו לנזקי עישון ולהשפעות פסיכואקטיביות.

הלומי קרב הם אנשים נורמטיביים שרוצים לחזור לחיים

מדינת ישראל מאשרת למטופלי PTSD רישיון לקנאביס רפואי כקו טיפול רביעי-חמישי. רק לאנשים שנחשבים למקרים הכי קשים, כשההתמודדות קשה מנשוא וקנאביס הוא הפתרון האחרון אחרי שנוסו כל האופציות האחרות. אני לא חושב שצריך להגיע למצב קשה כל כך כדי לקבל פתרון שיכול לעזור.

יש לי ניסיון גדול מאוד עם פוסט טראומתיים. נכי צה"ל באו אלי ואמרו שמגדירים אותם כבעלי תחלואה כפולה, שקוראים להם מכורים לקנאביס. הם צורכים קנאביס להפחתת פלאשבקים ולשפר את איכות החיים, לא כדי להתמסטל. מדובר באנשים איכותיים שמגיע להם שלווה ואני שמח שמשרד הביטחון וביטוח לאומי אימצו את המשאף והמחסניות והסכימו לממן את הטיפול במשאף והמחסנית, לטובת נכי כוחות הביטחון ונפגעי פעולות האיבה.

אני מעודד מטופלים ליזום שיחה עם הרופא המטפל לגבי התאמה לקנאביס רפואי, ולנהל טיפול מקצועי וזהיר ככלי טיפולי אפקטיבי בארגז הכלים של הסובלים מפוסט טראומה.

ד"ר איליה רזניק הוא מומחה בפסיכיאטריה וברפואת קנאביס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully