וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מגלה מה קרה לסטודנטים שהפסיקו לראות פורנו במשך שבוע

2.7.2023 / 0:06

ספוילר: חלק מהם לא הצליח לעמוד במשימה. מחקר בדק האם צופי פורנו רגילים חווים תסמיני גמילה לאחר שבעה ימים של הימנעות (או ניסיון להימנע) מפורנוגרפיה. התוצאות מעניינות

סיבות בגללן צריך להפסיק לצפות בפורנו/Minjae Cho

בשנת 2019 דיווח אתר הפורנו הפופולרי בעולם, PornHub, על למעלה מ-39 מיליארד חיפושים ו-42 מיליארד כניסות. זה היה קיים במשך עשרות שנים, אבל עם כניסת האינטרנט צריכת פורנוגרפיה הפכה לדבר קבוע עבור רבים. מחקר חדש בדק האם צופי פורנו חווים תסמיני גמילה לאחר שבעה ימים של הימנעות (או ניסיון להימנע) מפורנוגרפיה. שימוש בעייתי, כמו גם תסמינים דמויי התמכרות, דווחו על ידי המשתמשים - וחלקם הודו שזו התמכרות לכל דבר.

"למרות הדיווחים העצמיים הללו, החוקרים עדיין חלוקים בדעתם האם משתמשי פורנוגרפיה רגילים יכולים לפתח התמכרות אמיתית אליה ולגלות סימפטומטולוגיה הקשורה להתמכרות בדומה להתמכרויות לחומרים אחרים", כתב הצוות במחקר.

"יש שטענו שפורנוגרפיה ממכרת מטבעה בשל היותה גירוי חדשני ומתגמל במיוחד ושהסימפטומים של שימוש לא מווסת בפורנוגרפיה מתאימים למסגרת של התמכרות וחולקים מנגנונים נוירו-ביולוגיים דומים להתמכרויות לחומרים והתמכרויות התנהגותיות אחרות", הם מסבירים. "אחרים, לעומת זאת, מחזיקים בדעה שהתמכרות לפורנוגרפיה אינה ישות קלינית תקפה וניתן להסביר אותה על ידי למידה לא פתולוגית".

פורנו. ShutterStock
האם זו באמת התמכרות?/ShutterStock

הצוות ניסה להתייחס לנושא על ידי לימוד תסמיני גמילה פוטנציאליים - כמו אלה שחווים אנשים המכורים לאלכוהול ולסמים - אצל אנשים שעברו תקופה של התנזרות מפורנו. לצורך המחקר, הצוות גייס סטודנטים מתנדבים (64.2 אחוז נשים) שצרכו פורנוגרפיה שלוש פעמים או יותר בארבעת השבועות הקודמים.

המתנדבים חולקו לשתי קבוצות: קבוצת הביקורת, שתמשיך להשתמש בפורנוגרפיה כרגיל - וקבוצת "התנזרות" שהתבקשה לנסות להימנע מפורנוגרפיה במשך שבוע.

"בעוד שרוב המשתתפים בקבוצת ההתנזרות (n = 47/86; 54.65%) לא דיווחו על שימוש בפורנוגרפיה כלל במהלך תקופת הניסוי, חלק ניכר מהם (n = 39/86; 45.35%) דיווח על שימוש בפורנוגרפיה לפחות פעם אחת במהלך תקופה זו", כתב הצוות. "ליתר דיוק, 7 משתתפים (8.14%) דיווחו על שימוש בפורנוגרפיה פעם אחת, 11 משתתפים (12.79%) דיווחו על שימוש בפורנוגרפיה פעמיים, 9 משתתפים (10.47%) דיווחו על שימוש בפורנוגרפיה שלוש פעמים ו-12 משתתפים (13.95%) דיווחו על שימוש בפורנוגרפיה ארבע פעמים או יותר".

למרות שהם לא השיגו התנזרות טוטאלית, ההוראות נועדו לעורר ניסיונות התנזרות במקום להבטיח את השגתה. לשתי הקבוצות ניתנו שאלונים יומיים כדי להעריך את מצב רוחם, הצורך בפורנוגרפיה ותסמיני גמילה כלשהם במהלך ההתנזרות.

עוד בנושא:
מחקרים מראים שהטסטוסטרון צונח בקרב צעירים - והפורנו הוא כנראה האשם העיקרי בזה

לכוכבות הפורנו יש סיבה לדאגה? הבינה המלאכותית מאיימת להחליפן

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
גבר צופה בפורנו. ShutterStock
לא כולם עמדו בניסוי: חלק ניכר מהמשתתפים דיווח על שימוש בפורנוגרפיה לפחות פעם אחת במהלך תקופה זו/ShutterStock

בניגוד למחקרים קודמים שבדקו את הנתונים הרטרוספקטיביים שדיווחו המשתתפים על עצמם, הצוות לא מצא הבדל משמעותי בהשתוקקות, השפעה שלילית או חיובית - או תסמיני גמילה במהלך המחקר בהשוואה לציוני הבסיס של המשתתפים.

מעניין לציין שאצל אלה שחוו אותם, ההשפעות השליליות ותסמיני הגמילה פחתו ככל שהניסוי נמשך. זה הוגדר כ"סחף כלפי מטה", השפעה שנראתה במחקרי התמכרות אחרים, שהיא "הנטייה של המשתתפים לדווח בהדרגה על פחות תסמינים הקשורים להשפעה שלילית כאשר נבדקים שוב ושוב"

הצוות גם לא מצא הבדל משמעותי ברוב הציונים של משתמשים עם רמות גבוהות יותר של שימוש בעייתי בפורנוגרפיה (PPU), למעט הרצונות שחוו. הצוות כתב שהעלייה ברצון לפורנו אצל אנשים עם PPU יכולה להתפרש כתסמין גמילה. עם זאת, זו יכולה להיות גם תוצאה של תשוקה מינית גבוהה יותר של המשתתף.

"אם המוצא המיני העיקרי של המשתתפים היה אוננות לפורנוגרפיה, אז דחפים להשתמש בפורנוגרפיה יכולים להיות ביטוי טבעי של תשוקה ו/או עוררות מינית לאורך כל תקופת הקיפוח", כתב הצוות והוסיף כי היעדר השפעות שליליות אחרות תרם לראיות שההסבר האחרון נכון. עם זאת, הצוות מעודד מחקר נוסף עם יותר משתתפים שיש להם PPU.

המחקר פורסם ב-Archives of Sexual Behavior.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully