וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהי דלקת כרונית ואיך ניתן למנוע אותה?

ד"ר דלית דרימן מדינה

עודכן לאחרונה: 20.6.2023 / 7:32

דלקת היא תופעה טבעית בגוף אבל כשהיא הופכת לבעיה קבועה היא כבר מביאה איתה צרות אחרות. כך תוכלו לנסות לעצור אותה

דלקת כרונית. ShutterStock
תגובה טבעית של מערכת החיסון . אישה מעסה את צווארה/ShutterStock

דלקת היא תגובה טבעית של מערכת החיסון שלנו כדי להגן על גופנו מפני פציעות וזיהומים. אולם, כאשר התגובה הזו הופכת לכרונית, היא יכולה להוביל למגוון של בעיות רפואיות.

דלקת כרונית נמצאה קשורה למגוון של מחלות כרוניות, כולל מחלות לב, סוכרת, מחלות אוטואימוניות, ואפילו סוגים מסוימים של סרטן. בשנים האחרונות, מחקרים שונים החלו להצביע על הקשר שבין הדלקת הכרונית לבין מיקרוביום המעי (החיידקים, וירוסים, פרזיטים, ופטריות הנמצאים במעי). הדבר הוביל להבנת החשיבות שיש לאורח החיים על מניעה וטיפול בדלקת הכרונית.

מהי דלקת כרונית?

דלקת כרונית הינה מצב בו יש תהליך דלקתי ממושך בגוף. בניגוד לדלקת חריפה, שהיא מצב קצר וחולף בתגובה לפציעה או לזיהום, הדלקת הכרונית יכולה להימשך חודשים ואף שנים. היא מאופיינת בכך שיש הפעלה מתמדת של מערכת החיסון, המובילה לשחרור של חומרים דלקתיים, כמו ציטוקינים ורדיקלים חופשיים, אשר יכולים לפגוע ברקמות ובאברי גוף בריאים.

כיצד הדלקת הכרונית קשורה למחלות כרוניות?

מחקרים מעידים שלדלקת הכרונית ישנו תפקיד משמעותי בהתפתחות ובהתקדמות מחלות כרוניות שונות. לדוגמה, במחלות לב, הדלקת הכרונית יכולה להוביל להיווצרות של תהליך טרשתי בעורקים, דבר שמעלה את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי. התהליך הדלקתי הכרוני גם תורם לעליה בתנגודת לאינסולין, שהוא מרכיב מרכזי בהתפתחות של סוכרת מסוג 2. בנוסף, התהליך הדלקתי הכרוני קשור בהתפתחות של מחלות אוטואימוניות, שבהן מערכת החיסון תוקפת באופן שגוי תאים ורקמות בריאים בגוף.

עוד בוואלה!

8 מאכלים שנלחמים בדלקתיות בגוף ויכולים למנוע מחלות

לכתבה המלאה

מה הקשר למיקרוביום המעי?

מיקרוביום המעי, המורכב מטריליוני מיקרואורגניזמים החיים במערכת העיכול שלנו, מתברר בשנים האחרונות כבעל תפקיד מרכזי בויסות התהליך הדלקתי. מיקרוביום מעי בריא עוזר בשמירה על תגובה חיסונית מאוזנת, ובמניעה של תהליך דלקתי כרוני. אולם, חוסר איזון של מיקרוביום המעי, המכונה דיסביוזיס, יכול להוביל לכך שהתהליך הדלקתי יהפוך לכרוני. דיסביוזיס יכול להתרחש כתוצאה מתזונה לקויה, מתח נפשי, שימוש באנטיביוטיקה, והעדר פעילות גופנית.

אבוקדו. ShutterStock
טוב למניעה של הרבה מחלות. אבוקדו/ShutterStock

החשיבות של אורח החיים

לאורח החיים שלנו ישנו תפקיד מרכזי במניעה ובהפחתה של הדלקת הכרונית. הנה כמה דברים שמומלץ לבצע:

1. תזונה מאוזנת: הקפידו לאכול מזון אמיתי ולא מתועש. הקפידו על תזונה עשירה בירקות, פירות, ביצים, דגים, עוף, בשר ושמנים בריאים כמו שמן זית ושמן אבוקדו. הימנעו ממזון מעובד, משקאות קלים ממותקים, ומזון מאריזות המכיל מרכיבים בלתי מזוהים.

2. פעילות גופנית סדירה: ביצוע פעילות גופנית סדירה יכול להפחית את תהליך הדלקת ולשפר את הבריאות הכללית. השתדלו לבצע לפחות 150 דקות בשבוע של פעילות גופנית בעצימות בינונית כמו הליכה מהירה, שחיה, או רכיבה על אופניים.

3. ניהול נכון של הלחץ (סטרס) שלכם: לחץ כרוני יכול להחמיר את הדלקת. הכניסו לסדר היום שלכם שיטות להורדת הלחץ, כמו מדיטציה, נשימות עמוקות, יוגה, פעילות גופנית, ותחביבים שאתם נהנים מהם.

4. שינה איכותית: שימו בראש סדר העדיפויות את השינה שלכם כדי לתמוך במערכת חיסון בריאה ולהפחית את הדלקת. השתדלו לישון לפחות 7-9 שעות בכל לילה, ואמצו שיטות של רגיעה לפני זמן ההליכה למיטה.

5. שמירה על משקל תקין: שמירה על משקל תקין מפחיתה את העומס על הגוף ומפחיתה דלקת. אמצו אכילה בריאה ופעילות גופנית סדירה על מנת לשמור על משקל תקין.

ד"ר דלית דרימן מדינה היא מומחית ברפואת המשפחה רפואה אינטגרטיבית ופונקציונלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully