וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדען מאחורי זריקות ההרזייה אומר שהן הופכות את החיים ל"משעממים מאוד"

עודכן לאחרונה: 19.6.2023 / 10:56

אין כבר מי שלא מכיר את השם אוזמפיק - תרופה שמיועדת במקור לחולי סוכרת - והפכה לחביבת הסלבריטאים לטובת ירידה במשקל. כעת היוצרים שלה מסבירים למה קשה לקחת אותה לאורך זמן

למה השמנה מוגדרת כמחלה - ומתי היא באמת מסכנת אותנו?/מערכת וואלה

שני המדענים שעבודתם הייתה הבסיס בפיתוח תרופות כגון Ozempic ו-Wegovy חשפו מדוע החיים עשויים להפוך ל"משעממים מאוד" לאחר שנתיים של שימוש בתרופה.

Ozempic היא תרופה מאושרת על ידי ה-FDA המשמשת לטיפול בסוכרת מסוג 2. היא פועלת על ידי חיקוי הורמון הנקרא פפטיד 1 דמוי גלוקגון (GLP-1), המווסת את רמות הסוכר בדם ומאט את קצב יציאת המזון מהקיבה, ולעתים קרובות יוצר תחושת מלאות.

זריקות הסמגלוטיד - הנמכרות תחת שמות המותג Ozempic ו-Wegovy - עלו מאוד בפופולריות שלהן כאשר אנשים רבים, כולל סלבריטאים הוליוודיים, השתמשו בהם לירידה במשקל. עם זאת, בגלל הפופולריות הגוברת של Ozempic, זה הוביל למחסור עולמי בטיפול בסוכרת מסוג 2 - מה שהותיר את אלה שבאמת זקוקים לה, ללא התרופה.

זריקה להרזיה אוזמפיק. ShutterStock
לא נשאר למי שבאמת צריך. אוזמפיק/ShutterStock

בראיון באתר Wired, פרופסור ג'נס ג'ול הולסט ממחלקה למדעי ביו-רפואה באוניברסיטת קופנהגן, שקיבל את פרס קרן וורן אלפרט בשנת 2021 על עבודתו בפיתוח טיפולים המבוססים על הורמון GLP-1 - דיבר על ההשפעות של Ozempic, ומדוע הוא מאמין שאנשים רבים יפסיקו לקחת את טיפול תרופתי לאחר מספר שנים בלבד.

"מה שקורה הוא שאתה מאבד את התיאבון שלך וגם את ההנאה שבאכילה, ולכן אני חושב שיש מחיר שאתה צריך לשלם כשאתה עושה את זה", אמר הולסט ל-Wired. "אם אתה אוהב אוכל, אז התענוג הזה נעלם. התשוקה לאוכל אצל חלק מהאנשים נמחקת כשהם נוטלים תרופות GLP-1".

הוא הוסיף כי "יכול להיות שבסופו של דבר זו תהיה בעיה, שברגע שאתה משתמש בזה שנה או שנתיים, החיים כל כך משעממים, עד כדי כך שאתה לא יכול לסבול את זה יותר ואתה צריך לחזור לחיים הישנים שלך. אנחנו לא יודעים למה אנשים מפסיקים לקחת את התרופות האלה, אבל אנחנו יודעים בוודאות שהם מפסיקים. הם עושים את זה בכל העולם".

עוד בוואלה!

מה ההבדל בין אוזמפיק, ויגובי ותרופות דומות?

לכתבה המלאה

מפסיקים להשתמש ועולים במשקל

ואכן, מטופלים רבים מפסיקים לקחת את התרופות שלהם אחרי שנים, אבל במקרה של אלה הנוטלים זריקות סמגלוטייד עבור סוכרת מדובר בשינוי גדול. מחקר מצא שאנשים שהפסיקו לקחת Ozempic או Wegovy לירידה במשקל חוו היפוך במשקל. ניסוי שפורסם באפריל 2022 ראה שהמשתתפים עלו בחזרה בשני שליש מהמשקל שירדו לאחר 68 שבועות של נטילת סמגלוטייד.

ובל זאת, חשוב להזכיר שגם דיאטה קשה מאוד להחזיק. "עם דיאטות דלות קלוריות אתה יכול לעשות ירידה של 12 אחוז בשמונה שבועות, אבל אתה לא יכול להמשיך בסוג כזה של דיאטה דלת קלוריות", אמר הולסט בראיון. "אבל הזריקות מראות ירידה של 15 אחוז או אולי אפילו עד 20 אחוז במשקל תוך שנה בערך. זה באמת מדהים. אלה שהצליחו לאבד 15 אחוז ממשקל גופם באותו מחקר סבלו מהפוגה של 86 אחוז בסוכרת".

שותפו למחקר של הולסט, פרופ' ג'ואל האבנר ממכון המחקר הכללי של מסצ'וסטס, הדגיש את הדבר אולי החשוב מכל: "אני חושב שבשלב זה חשוב שהשימוש בתרופות GLP-1 יהיה בפיקוח רפואי. התרופות לא אמורות להיות זמינות ללא מרשם, למשל. זה צריך להיות מרשם מלווה בקפידה על ידי רופא שיחפש תופעות לוואי מטרידות. אבל קשה לדעת לאן זה יגיע. הייתי אומר שהדבר המספק ביותר כרגע בתרופות הוא העובדה שהן יעילות מאוד בשליטה בסוכרת מסוג 2 לרוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully